• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402012915821
  • خبرنگار : 50416

تنها آزمایشگاه کیفیت‌سنجی کشمش در ملایر رفع تعلیق شد

تنها آزمایشگاه کیفیت‌سنجی کشمش در ملایر رفع تعلیق شد
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان رئیس اداره استاندارد ملایر گفت: آزمایش کیفیت‌سنجی کشمش و صدور گواهی استاندارد در ملایر که اواخر آبان ماه سال گذشته به علت عدم انطباق هایی در عملکرد تعلیق شده بود، رفع تعلیق شد.

داریوش خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس اعلام سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، آزمایشگاه‌های همکار به‌ عنوان همکار رسمی این سازمان موظف هستند طبق توافق و دستورالعمل‌های موجود که به آنها ابلاغ می‌شود، عمل کنند، در غیر این صورت نسبت به عدم تمدید و یا تعلیق و ابطال مجوز همکاری این آزمایشگاه‌ها اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه های همکار به صورت دوره ای مورد بازرسی قرار می گیرند، ادامه داد: اداره آزمایشگاه های اداره کل استاندارد استان، این آزمایشگاه ها را به صورت دوره ای مورد بازرسی قرار می دهد.

خالقی به وجود یک آزمایشگاه همکار که توسط بخش خصوصی برای آزمایش کیفیت‌سنجی کشمش و صدور گواهی استاندارد در ملایر ایجاد شده بود، اشاره و تصریح کرد: طی بازدیدهای دوره ای اداره آزمایشگاه های استان همدان در اواخر آبان ماه سال گذشته از این آزمایشگاه، عدم انطباق هایی در عملکرد مشاهده کرد و فعالیت آن براساس تصمیم کمیته تأیید صلاحیت آزمایشگاه های همکار تا رفع عدم انطباق تعلیق شد.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه تنها آزمایشگاه کیفیت سنجی کشمش در ملایر است، افزود: با توجه به تعلیق موقت فعالیت این آزمایشگاه، نمونه ها برای آزمون به آزمایشگاه مستقر در شهر همدان ارسال می شد.

رئیس اداره استاندارد ملایر به پیگیری های مستمر نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ملایر و صادرکنندگان کشمش برای رفع تعلیق این آزمایشگاه و تسهیل در امر صادرات کشمش اشاره و خاطرنشان کرد: آزمایشگاه همکار مطابق با دستورالعمل ها و روش های ممیزی اقدام به رفع عدم انطباق کرد و در تاریخ ۲۰ فروردین ماه رفع تعلیق شد.

خالقی بیان کرد: با هدف رفع انحصار در خصوص آزمون های انطباق با استاندارد، در حال حاضر ارجاع نمونه به هر دو آزمایشگاه مستقر در ملایر و شهر همدان انجام می شود.

پیشنهاداتی برای تسهیل در امر صادرات کشمش

وی در ادامه دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط واحدهای فرآوری کشمش را یکی از راه های تسریع در امر صادرات خواند و گفت: با دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد، نیازی به دریافت گواهینامه انطباق محصول برای هر محموله صادراتی نیست و صادرکننده می تواند بدون مراجعه به اداره استاندارد، روزانه صادرات انجام دهد.

خالقی با تأکید بر لزوم صادرات از مبدأ پیشنهاد داد که اداره گمرک شهرستان نسبت به استقرار یا ایجاد پنجره واحد برای تجمیع امور صادراتی توسط ارگان های متولی اقدام کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرکنندگان، امور استاندارد محصول صادراتی خود را از مبدأ استان یا شهرستان اما امور گمرکی را از استان های دیگر به ویژه استان های مرزی پیگیری می کنند، افزود: این موضوع سبب می شود با وجود اینکه همه خدمات صادرات در مرکز استان ارائه می شود، صادرات از مبدأ گمرکات دیگر انجام شده و آمار عملکرد صادرات از مبدأ استان پایین می آید.

رئیس اداره استاندارد ملایر به مکاتباتی که با انجمن صادرکنندگان کشمش در این باده انجام شده، اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود گذشت دو ماه از این مکاتبات، انجمن صادرکنندگان هنوز دلایل خود در زمینه عدم صادرات از مبدأ استان را به ما ارائه ندادند تا یک هماهنگی دورن سازمانی انجام و ایرادات در صورت وجود، رفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha