• چهارشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402013016286
  • خبرنگار : 50081

/به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی/

باید اخلاق علوم آزمایشگاهی جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند

باید اخلاق علوم آزمایشگاهی جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند

ایسنا/خراسان رضوی نیازهای نسل کنونی و نسل‌های آینده نسبت به گذشته به سرعت در حال دگرگونی است و جهت برآورده ساختن چنین نیازهایی لازم است به استراتژی‌های نوین متوسل شد. محققان در پژوهشی با عنوان «راهکارهای توسعه اخلاق علوم آزمایشگاهی پایدار در ایران» آورده‌اند که یکی از مواردی که انسان برای رفع نیازهای روزافزون خود به آینده آن چشم دوخته، اخلاق علوم آزمایشگاهی بالینی است.

این پژوهش توسط عزت نوری‌زاده و سیما نوبری انجام شده که نشان می‌دهد وسعت تنوع در کاربردهای حقوقی و اخلاقی علوم آزمایشگاهی به حدی است که علوم مختلف را در برگرفته و طیف گسترده‌ای از فضای اندیشه علمی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل سیاست‌گذاری کلان در توسعه اخلاق علوم آزمایشگاهی پایدار، شناخت وضعیت موجود اخلاق علوم آزمایشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی است.

محققان می‌گویند جهان کنونی شاهد تحولات تحسین‌برانگیز اثرات حاصل از این علوم بوده به طوری که سرنوشت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جهان علوم پزشکی را تحت تأثیر قرار داده است. اخلاق علوم آزمایشگاهی بالینی، ابزار مناسب و قدرتمندی برای دستیابی به توسعه پایدار در علوم پزشکی محسوب می‌شود. به همین منظور برنامه‌ریزی برای آینده آن در کشور ایران ضروری به نظر می‌رسد.

هرگونه درنگ و تعلل در کسب و به روز کردن دانش‌هایی نظیر اخلاق علوم آزمایشگاهی بالینی و اخلاق زیستی، موجب ناممکن شدن جبران عقب‌ماندگی‌های آن در آینده خواهد شد. با توجه به گسترده بودن این علم در عرصه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی و نظایر این‌ها و با توجه به منابع غنی کشور چه از نظر اخلاق اسلامی و قرآنی و چه از نظر اخلاق پزشکی و علوم انسانی می‌توانیم در اخلاق علوم آزمایشگاهی در منطقه مطرح شویم. بنابراین برای دستیابی به این مهم عزم و اراده ملی و حمایت همه جانبه مسئولان باید عملی شود.

بنابراین، عوامل مؤثر و لازم برای دستیابی به توسعه پایدار اخلاق علوم آزمایشگاهی کشور باید به مواردی مانند تربیت نیروی انسانی، ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها، تخصیص بودجه مناسب، تدوین برنامه ملی، وجود ارتباطات علمی در سطح جهان، رعایت قوانین حقوق مالکیت فکری و توجه به اخلاق علوم آزمایشگاهی بالینی در ساختار تحقیقاتی کشور اشاره کرد. همچنین باید در آینده نزدیک اهمیت این موضوع برای مسئولان کشور روشن شود که حقوق و اخلاق علوم آزمایشگاهی بالینی جایگاه واقعی خود را در کشور ایران پیدا کند.

این پژوهش در هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha