• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402021911976
  • خبرنگار : 50532

ایسنا گزارش می دهد؛

شهید خلبان «ایوب حسین نژادی»؛ از سیلی زدن به فرمانده بعثی‌ تا خدمت به اسرای هموطن

شهید خلبان «ایوب حسین نژادی»؛ از سیلی زدن به فرمانده بعثی‌ تا خدمت به اسرای هموطن

ایسنا/گیلان استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا در دوران دفاع مقدس سرداران و شهدای سرافراز زیادی از جمله سرلشکر خلبان شهید ایوب حسین نژادی را تقدیم  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده که همچون دیگر شهیدان وطن، بر تارک انقلاب اسلامی می درخشند.

هشت سال دفاع مقدس پر از نمادها و اسطوره‌هایی است که در آن دوران هر شخص با ایثار، شهامت، رشادت و از خودگذشتگی، تاریخ سرافراز این مرز و بوم را رقم زد؛ تاریخی که درس‌ها و آموزه‌های زیادی برای جهانیان به همراه داشته و دارد.

در این بین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله داشتند که علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی نقش دیگری از جمله انتقال مجروحان، جا به جایی ادوات و تجهیزات به مناطق جنگی، اسکورت کاروان‌های تجاری و نفتکش‌ها و انجام عملیات‌های شناسایی و تجسس را برعهده داشتند.

عملیات ۱۴۰ فروندی و انهدام تجهیزات و تاسیسات نیروی هوایی عراق، عکس‌برداری هوایی از مناطق دشمن، بمباران پایگاه هوایی کرکوک، عملیات قطع صدور نفت عراق، انهدام بندرها و تاسیسات عراق، پشتیبانی از عملیات مروارید، حمله به پایگاه هوایی الولید(H۳) پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات طریق القدس، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات فتح‌المبین، پشتیبانی از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات والفجر ۸، پشتیبانی نیروی هوایی از عملیات کربلای پنج و جلوگیری از برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد تنها بخشی از فعالیت‌های تیزپروازان آسمانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است.

شهید خلبان «ایوب حسین نژادی»؛ از سیلی زدن به فرمانده بعثی‌ تا خدمت به اسرای هموطن

سال ها از جانفشانی‌های دوران دفاع مقدس گذشته اما هنوز بسیاری از ایرانیان و حتی اهالی استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا، بسیاری از اسطوره‌های خود را نمی‌شناسند و از خاطرات جذاب و حیرات‌انگیز جبهه‌های هوایی و خلبانان وطن که به رسالتشان در دفاع مقدس می اندیشیدند، بی‌خبرند.

این گزارش روایتی است از رشادت شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی، خلبان جنگنده شکاری اف-۴ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و همچنین دوران اسارت در زندان های رژیم بعث عراق، خلبانی که اسرا و خلبان های نیروی هوایی ارتش او را به خوبی می شناسند که با از خودگذشتگی و جان فشانی نامی نیک از خود بر جای گذاشت و خادم اسرا نامیده شد.

شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی در یازدهم فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در شهر مرزی آستارا متولد شد و پس از اتمام دوره تحصیلی و قبولی در آزمون ورودی، به دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش راه پیدا کرد. پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز و طی دوره تکمیلی به ایالات متحده آمریکا فرستاده شد.

شهید خلبان ایوب حسین نژادی در سال ۱۳۵۶ از دانشگاه علوم هوایی ایالات متحده آمریکا در رشته خلبانی جنگنده شکاری اف-۴ ملقب به فانتوم ساخت شرکت مک دانل داگلاس فارغ التحصیل شد و سپس به وطن بازگشت.

وی در جنگ تحمیلی تمام توان خود را در راه پیشبرد اهداف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار بست. شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی در ۲۹ آذرماه سال ۱۳۵۹ در یکی از پروازهای عملیات هوایی علیه دشمن، مورد اصابت موشک ضدهوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و جنگنده شان سقوط کرد و همراه با شهید آزاده خلبان محمد یوسف احمد بیگی به اسارت دشمن درآمد و پس از تحمل بیش از ۱۰ سال اسارت در سال ۱۳۶۹ به وطن بازگشت.

شهید خلبان «ایوب حسین نژادی»؛ از سیلی زدن به فرمانده بعثی‌ تا خدمت به اسرای هموطن

شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی در دوران اسارت به عنوان خدمتگزار اسرا شناخته شده است و بسیاری از اسرا سلامت خویش را مدیون وی دانسته اند، چون در دوران اسارت با کاشت حبوبات و سبزیجات به سلامت و تغذیه اسرای ایرانی کمک می کرد. شهید حسین نژادی که پروازهای جنگی متعددی را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده بود و علاقه خاصی به پرواز بر پهنه خلیج نیلگون همیشه فارس داشت در تاریخ ۲۱ شهریورماه ۱۳۸۳ پس از تحمل سال ها درد و رنج به‌ جامانده از دوران اسارت به شهادت رسید.

یکی از خاطراتی که از اسرا همواره درباره شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی بیان می شود این است که در یک روز که فرمانده عراقی اردوگاه اسرا، خطاب به اسرای ایرانی کلام نامربوطی را به آنها نسبت داد، شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی از جای خودش بلند شد و با رسیدن روبروی فرمانده عراقی اردوگاه، یک سیلی جانانه به صورت این فرمانده عراقی نواخت و وی را نقش بر زمین کرد.

«عقابان دربند»؛ روایتی از شهید خلبان حسین نژادی

در بخشی از کتاب «عقابان دربند» به ماجرای زنده ماندن شهید سرلشکر خلبان ایوب حسین نژادی به روایت و خاطره شهید آزاده خلبان محمد یوسف احمد بیگی، همرزم شهید حسین نژادی در جریان پس از سقوط جنگنده اشاره و نوشته شده است: در حالی که سعی می‌کردم نفسم را کامل کنم، هم زمان نیز سعی داشتم بند چتر را به طرف خود بکشم و قفلش را رها کنم، اما سخت بود، چرا که قفسه سینه و دست چپم بسیار درد می‌کرد. به هر زحمتی بود بند چتر را به سوی خود کشیدم و قفلش را رها کردم. همزمان با رها کردن چتر، دو نفر عراقی را بالای سرم دیدم که با اسلحه کلاشینکف مرا نشانه گرفته بودند و به زبان انگلیسی می‌گفتند: بلند شو، بلند شو، بلند شدم، هر دو سروان بودند.

یکی از آنها، گفت: دستت را ببر بالا، من هم که دستم به شدت ضربه خورده بود و به حالت ۴۵ درجه باقی مانده بود با اشاره سر گفتم: نه، با تعجب، گفت: چرا؟ گفتم: صدمه دیده، گفت: برگرد، به محض اینکه برگشتم هواپیمایم را دیدم که در آتش می‌سوزد. خیلی ناراحت شدم. به قدری که احساس می‌کردم همانند پرنده‌ای که پر و بالش می‌سوزد، این پر و بال خودم است که به هم پیچیده و می‌سوزد. همین طور که به لاشه هواپیما خیره شده بودم، یکی از افسران عراقی با اشاره دست گفت که حرکت کن و جهت حرکت را نیز نشان داد.

همین که به آن سو حرکت کردم، ناگهان قطعه‌ای دیگر از هواپیما را دیدم که داشت می‌سوخت و چتر خلبان ایوب حسین نژادی در کنارش افتاده بود. یک مرتبه به نظرم رسید که ایوب حسین نژادی در آتش می‌سوزد. از ته دل فریاد کشیدم: نه! نه! و سرم را به طرف شانه‌ام چرخاندم. ایوب حسین نژادی را دیدم که سربازان عراقی او را کتک می‌زدند. در حالی که از دیدن ایوب حسین نژادی که زنده بود خوشحال بودم به یکی از افسران عراقی گفتم: دوستم را دارند می‌زنند، او گفت: مگر دو نفر بودید؟، گفتم: بله، او رفت و ایوب را از دست سربازها بیرون آورد.

همه در مقابل خون شهیدان مسئول هستیم

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی آستارا با همراهی فرمانده سپاه ناحیه شهرستان و همچنین فرمانده پایگاه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی آستارا با حضور در منزل فرزند شهید خلبان سرلشکر ایوب حسین نژادی با بیان اینکه امروز راه و رسم شهدا ادامه دارد و همه در مقابل خون شهیدان مسئول هستیم و به شهدا افتخار می کنیم، اظهار کرد: عزت، امنیت و اقتدار کشور مدیون رشادت ها، مجاهدت ها، صبر و استقامت خانواده سرافراز شهدا و ایثارگران کشور است.

وی دیدار با خانواده شهدا را موجب تقویت روحیه مسئولان دانست و افزود: دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران و دلجویی از این قشر، روحیه خدمتگزاری را دوچندان می‌کند.

شهید خلبان «ایوب حسین نژادی»؛ از سیلی زدن به فرمانده بعثی‌ تا خدمت به اسرای هموطن

فرماندار آستارا با اشاره به حماسه بی بدیل دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: تمامی نیروهای ارتش و سپاه و همچنین بسیجیان و رزمندگان ما بدون هیچگونه چشمداشتی، برای ادای تکلیف شرعی و حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی، نظام و کیان کشور پا به عرصه نبرد گذاشتند.

رضایی پور گفت: همه ما موظفیم علاوه بر تجلیل و تکریم خانواده معظم شهدا که پاره های تن خود را برای اقتدار ایران اسلامی تقدیم کردند، نسبت به تبیین و انتقال فرهنگ متعالی دفاع مقدس به نسل های آتی اهتمام ویژه داشته باشیم.

شهید خلبان «ایوب حسین نژادی»؛ از سیلی زدن به فرمانده بعثی‌ تا خدمت به اسرای هموطن

به گزارش ایسنا، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان سرافراز بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha