• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402023019305
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

اصناف را در آشفته بازار گرانی متفاوت ببینید

اصناف را در آشفته بازار گرانی متفاوت ببینید

ایسنا/خراسان جنوبی اصناف و بازاریان در نشست ۲ ساعته با مسئولان استانی از آنان خواستند تا این قشر و نظراتشان را به طور ویژه‌ و متفاوت ببینند.

اصناف خراسان جنوبی در نشست با استاندار به گلایه‌هایی پرداختند که به گفته خودشان سال‌هاست بر قلبشان سنگینی کرده و انگار راه فراری از آن نیست.

به گزارش ایسنا، قانون‌های پیچیده در خراسان جنوبی، وضع مالیات و تا جایگاهی که برای این قشر مهم اقتصادی در تصمیم گیری‌های کلان استان درنظر گرفته نمی‌شود، همه و همه مشکلاتی بود که در این دیدار بیان شد و استاندار قول پیگیری داد تا حداقل تا روز ملی اصناف اندکی از این دغدغه‌ها تقلیل یابد.

انتقال صنوف آلاینده اندر خم مشکلات ۱۳ ساله 

علی یوسفی، عضو هیات مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در این جلسه بیان کرد:‌ برای اولین بار است که می‌بینیم که یک مقام عالی دولت در جمع اصناف حضور پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با تشویق شرکت تعاونی صنوف آلاینده طرح انتقال این صنوف از نزدیک به ۱۳ سال پیش شکل گرفت، ادامه داد: طی این ۱۳ سال قرار بود راه و شهرسازی و شهرداری به اصناف زمین واگذار کنند و آماده سازی و تحویل واحدها به متقاضیان وظیفه ما بود، اما اکنون تنها تعدادی از اراضی واگذار شده است.

اصناف را در آشفته بازار گرانی متفاوت ببینید

یوسفی تصریح کرد: با پیگیری‌های مدیران استانی پیشرفت کار پروژه صنوف آلاینده در دوسال اخیر قابل مقایسه با ۱۰ سال گذشته نیست و اکنون کار انتقال ۱۶۵۰ واحد صنفی در دستور کار بوده و برای نزدیک به ۱۳۰۰ واحد پروانه ساختمانی اخذ شده است.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر این است که راه دسترسی مشخصی برای فعالان اصناف مستقر شده و مردم به سایت وجود ندارد، اظهار کرد: معضل روشنایی معابر و توسعه مخابرات و قیمت گذاری اراضی بر اساس قانون از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند بیان کرد: پیشنهاد این است که کارگروه صنوف آلاینده به صورت ماهانه برگزار شده تا برنامه‌ها مشخص شود تا فاز دوم کلید خورده و معضل صنوف آلاینده حل شود.

نمایندگان دیگر اصناف نیز هرکدام دغدغه هایی داشتند؛ از خط مختل پروازی استان که اجازه حضور مهمانان کشوری و در نتیجه رونق تجارت را نمی‌دهد و تا مالیات‌هایی که منصفانه نیست. 

اصناف را در آشفته بازار گرانی متفاوت ببینید

کار را به کاردان بسپارید  

علی جعفرپور مقدم، رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز گفت: باید فعالیت بازار به بازار سپرده شود و در حال حاضر ارائه قیمت‌های دستوری توسط دولت، بازار را از ادامه فعالیت ناامید کرده است.

وی ادامه داد: وضعیت سرانه اصناف خراسان جنوبی نسبت آمارهای بین المللی و ‌ملی متفاوت است، حداقل ۱۰ برابر نرم جهانی و ۲ برابر نرم کشوری واحد صنفی داریم که نقش موثری در کاهش درآمد اصناف دارد.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه اصناف استان نیازمند توانمندسازی هستند، افزود: باید در زمینه‌های مختلف کار شود که مهم‌ترین آن مسئله آموزش است که بتوانند با قوانین بازار کار و نحوه ورود به بازار جدید دیجیتال آشنا شوند.

جعفرپور مقدم بیان کرد: اصناف بیشترین و یا به عبارتی جایگاه اول اشتغال را در استان دارند و در بحث صادرات نیز بیشترین صادرات محصولات استراتژیک استان را داشته و جایگاه خوبی در حوزه تولید دارند.

وی ادامه داد: در مباحت اقتصادی متاسفانه توجهی به اصناف نشده و علی‌رغم یادآوری‌های مکرری که به مسئولان متولی داشتیم در بحث نمایشگاه ملی و بین المللی از اصناف استان دعوت نمی‌شود.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بسیاری از کارگروه‌ها به خصوص رفع موانع تولید و کسب و کار، اصناف جایگاهی ندارند، اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ برای اصناف در نظر گرفته است که لازم است در سال‌های آینده نیز طبق یک روال در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های اصناف مطرح و دیده نمی‌شود، تصریح کرد:‌ تقاضا داریم جایگاه اصناف در کارگروه‌های استانی دیده شود.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی مسئله گران فروشی به دلیل تدین اصناف دیده نمی‌شود، افزود: سبک اطلاع‌رسانی خبرهای بد از پلمب و جریمه اصناف، احساس بی‌اعتمادی را بین اصناف و جامعه ایجاد کرده است، در صورتی این گونه نیست.

جعفرپور مقدم با بیان اینکه گرانی در بازار بیش از آنکه مردم را متضرر کند خود اصناف را نیز تحت شعاع قرار داده است، ادامه داد: در این شرایط حتی فعالیت اصناف باعث متضرر شدن آن‌ها می‌شود.

اجاره بالای املاک تجاری؛ معضل بزرگ اصناف 

وی تصریح کرد: از طرفی اجاره بالای املاک تجاری دغدغه اکثر اصناف استان بوده و درخواست داریم که مدیرکل فنی استانداری همراهی لازم را برای احداث واحدهای تجاری جدید داشته باشد تا با افزایش عرضه املاک تجاری، قیمت اجاره بها کاهش یابد.

جعفرپور مقدم با بیان اینکه در زمینه دریافت مالیات علی‌رغم همراهی مدیرکل امور مالیاتی بدنه کارشناسی همراهی لازم را ندارند، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور در مورد مالیات اصناف درخواستی از رئیس جمهور داشتیم که امیدواریم با پیگیری‌ها مجموعه استانداری قول رئیس جمهور به اصناف محقق شود.

وی بیان کرد: در کنار قانون‌مندی در حوزه اصناف، مشکل ما این است که نحوه برخورد دستگاه‌های نظارتی به گونه‌ای است که قانون گریزی ترویج می‌شود و با این فرایند اصناف احساس بی‌عدالتی می‌کنند.

اصناف را در آشفته بازار گرانی متفاوت ببینید

تفسیر قانون را به نفع بازاریان انجام دهید 

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست و پس از استماع صحبت‌های بازاریان، ضمن تقدیر از تعامل مثبت بازاریان و اصناف، اظهار کرد: در مسائل مختلف استان مدیران ما همراهی لازم را دارند اما گاها در بدنه کارشناسی گاها همراهی لازم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تفسیر قانون به نفع مردم و بازاریان باشد، افزود:‌ اصناف استان جزو جریان‌های انقلابی هستند و تاکنون همراهی‌های خوبی با نظام و انقلاب داشته‌اند، در اوایل انقلاب اصناف بیشترین سهم را در هدایت و شکل گیری انقلاب داشتند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در مسائل یک سال و نیم اخیر نیز مجموعه اصناف خراسان جنوبی به عنوان نیروهای ارزشی در طرح هدفمندی‌ها یارانه‌ها همراهی لازم را داشتند؛ به گونه‌ای که کمترین تبعات را در خصوص اجرای این طرح داشتیم.

قناعت ادامه داد: در جریان اغتشاشات اخیر نیز در برخی استان‌ها، البته به صورت خیلی جزئی مجموعه بازاریان با معاندین همراهی داشتند اما در خراسان جنوبی حتی یک مورد هم نداشتیم که نشان دهنده این است که اصناف ما همراه و همسو با نظام هستند و بسیاری از موارد نیز پیشروتر از دولت و تشکل‌ها متولی بوده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حمایت اصناف در زمینه کمک مومنانه و کمک در بازسازی به عتبات و عالیات، گفت: در روند کار گلایه مندی‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید با برگزاری نشست‌های تخصصی مورد بررسی قرار دهیم.

قناعت بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری سهم پرداخت مالیات استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته و سهم دریافت مالیات استان از میانگین کشوری بیش از ۲۰ درصد پایین‌تر است.

حمایت از اصناف با تسهیلات ویژه

وی با تاکید بر شرکت نماینده اصناف در کارگروه‌های مختلف، اظهار کرد: سال گذشته از محل تبصره ۱۶ تسهیلاتی به اصناف تخصیص یافت که درخواست ما این است که در سال جاری نیز از این محل اصناف به خوبی دیده شوند.

استاندار خراسان جنوبی بر تشکیل جلسات تخصصی، تصریح کرد: برای بررسی مشکلات اصناف در محل استانداری و با حضور استاندار، برنامه‌ریزی‌ها توسط اتاق اصناف و مجموعه استانداری برای اوایل تیرماه به مناسب روز اصناف انجام شود.

قناعت ادامه داد: قبل از برگزاری نشست اصناف با استاندار، مسائل و مشکلات حوزه مالیات، نان و شهرک صنوف آلاینده و جابجایی اصناف به خارج از شهر و برخی مسائل دیگر در نشست‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه و جمع بندی نهایی این جلسات در نشست اوایل تیرماه استاندار با اصناف ارائه شود.

امید است همانطور که استاندار خراسان جنوبی گفت کمی از مشکلات اصناف در سال جاری با هم اندیشی با این مجموعه حل شود.

اصناف را در آشفته بازار گرانی متفاوت ببینید

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha