• شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402031308626
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول اعلام کرد:

تولد ۸۸۴ نوزاد در بجنورد طی امسال

تولد ۸۸۴ نوزاد در بجنورد طی امسال

ایسنا/خراسان شمالی کارشناس مادران مرکز بهداشت بجنورد از تولید ۸۸۴ نوزاد از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

عصمت خزایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از این تعداد ۴۹۷ نوزاد پسر و ۳۸۸ نوزاد نیز دختر هستند.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سامانه سیب در حال حاضر ۳۲ هزار و ۷۰۹ مادر در بجنورد باردار هستند.

مقدسی، مسئول اجرای طرح نفس در خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، افزود: با اجرای طرح نفس ۲۲ مادر از سقط جنین خود منصرف شدند.

وی بیان اینکه پس از شناسایی ۲۲ مادر که قصد سقط جنین سالم را داشته‌اند و با مداخله آموزشی و حمایتی به صورت قطعی از این اقدام منصرف شده اند، افزود: با اجرای این طرح شاهد تولد ۱۲ نوزاد در معرض سقط، تاکنون بوده ایم و ۱۰ نوزاد دیگر نیز در انتظار تولد هستند.

وی با اشاره اینکه اقدامات موثری برای جلوگیری از بروز سقط های جنین سالم در حال انجام است، اضافه کرد:  آموزش احکام شرعی، عوارض و عواقب سقط، مشاوره (روانشناسی و ....)، حمایت و دیگر پشتیبانی های مورد نیاز، از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه گسترش و افتتاح مراکز نفس در شهرستان های غیرفعال از دیگر برنامه های این مرکز است، ادامه داد: فعالیت مستمر علاقه‌مندان، متخصصان و کارشناسان، ارائه آموزش و آگاه سازی هسته های عملیاتی همکاران دانشگاه و اطلاع رسانی با استفاده از ظرفیت رسانه ها از جمله اقداماتی است که در راستای جلوگیری از سقط در این مرکز انجام شده است.

وی یادآوری کرد: طرح نفس با هدف جلوگیری از سقط فرزندان در استان انجام می شود و در اجرای این طرح، مادران در آستانه سقط شناسایی و به پزشکان، ماماها و روانشناسان مورد نظر معرفی می‌شوند.

رابط طرح نفس در خراسان شمالی ادامه داد: علت اصلی که مادران قصد سقط جنین داشته اند مشکلات خانوادگی و اقتصادی بوده است؛ این مرکز مشاوره های لازم به مادران در ارتباط با اینکه اگر مشکلات خانوادگی، اقتصادی و ... داشته باشند را ارائه می دهد و حمایت های لازم را خواهد داشت تا نوزادها به دنیا بیایند.

مقدسی خاطرنشان کرد: در دنیا و در ایران دو درصد از سقط هایی که صورت می گیرد به دلیل ناهنجاری های جنینی است.

وی گفت: از سوی دیگر ۳ درصد از سقط های انجام شده نیز سقط های خود به خودی و یا تکراری بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: ۹۵ درصد از سقط هایی که انجام می شود سقط جنین هایی بوده که جنین سالم است و پدر و مادر تمایلی به دنیا آوردن به خاطر مسائل مختلف خانوادگی، مالی و .... ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha