• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402031911812
  • خبرنگار : 50040

رئیس جهاد کشاورزی گیلان:

۹۸ درصد شالیزارهای گیلان نشاء شد/ وجین ۱۳۷ هزار هکتاری مزارع

۹۸ درصد شالیزارهای گیلان نشاء شد/ وجین ۱۳۷ هزار هکتاری مزارع

ایسنا/گیلان رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه شالیکاران امسال ۸۰ درصد فعالیت های زراعت برنج خود را براساس تقویم زراعی پیش بردند، گفت: بیش از ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان نشاکاری شده است.

صالح محمدی، ضمن قدردانی از کشاورزان سختکوش استان گیلان برای رعایت تقویم زراعی، اظهار کرد: در شرایط کمبود ذخایر آبی هستیم و لذا تقویم زراعی به عنوان فرهنگ کشاورزی در استان گیلان دنبال می شود.

وی با بیان اینکه شالیکاران امسال ۸۰ درصد فعالیت های زراعت برنج خود را براساس تقویم زراعی پیش بردند، گفت: بیش از ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان معادل ۹۸ درصد نشاکاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی خبری، همچنین از آغاز عملیات وجین جهت مبارزه با علف های هرز در شالیزارها متناسب با زمان نشاء خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی نشاکاری شده وجین شده است.

محمدی، با بیان اینکه علف های هرز در زراعت برنج بخشی از هزینه و مدیریت را درگیر می کند، ادامه داد: علف های هرز به دلیل ایجاد رقابت برای کسب آب و مواد غذایی، موجب کاهش پنجه زنی گیاه برنج و در نتیجه کاهش عملکرد و کیفیت محصول می شود.

وی هشت درصد خسارت ها در زراعت برنج را ناشی از علف های هرز دانست و متذکر شد: عمده شالیکاران در مرحله وجین هستند و لذا باید با علف های هرز که با سایه اندازی مانع از رشد گیاه برنج می شوند حتما مبارزه کنند و بهتر است از قسمت دوم کود پتاس استفاده شود.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان ارقام بومی گیلان را نیازمند ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم کود پتاس برای تکمیل دانه بندی و همچنین مقابله با تنش خشکی و بیماری های برنج دانست و عنوان کرد: با توجه به ابرناکی هوا، شرایط برای بیماری بلاست برنج وجود دارد و لذا کشاورزان حتما قارچکش های اختصاصی را تهیه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha