• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1402032616812
  • خبرنگار : 71619

چرا این چهره‌ها تیتر خبری شدند؟

چرا این چهره‌ها تیتر خبری شدند؟

صدور مجوزی برای شهاب حسینی و سحر جعفری جوزانی، یک کمدی پربازیگر از سروش صحت، تخریب یک سینما در تهران، روایتی متفاوت از هادی حجازی‌فر، یک هشدار برای تئاتر شهر، درگذشت چند هنرمند، تازه‌هایی از اصغر سمسارزاده و منوچهر والی‌زاده، ساخت یک سریال جدید در سکوت خبری، تمدید کنسرت‌ها و شروع اجرای علیرضا قربانی در تهران، اظهارات مصطفی رحماندوست و حمیدرضا شاه‌آبادی، حساسیت‌ها و مقررات عربستان و شایع‌ترین بیماری‌های حج، تعیین محدوده یک تپه باستانی پس از نیم قرن، کشف یک روستای هفت‌هزار ساله در سد چپرآباد، معرفی مفاخر میراث فرهنگی ایران و چند کشف تاریخی گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش ایسنا، شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی نیز برای شش عنوان فیلم بلند داستانی، هفت عنوان فیلم مستند و ۹ عنوان فیلم کوتاه داستانی پروانه صادر کرده است. «من ۰۳۲۴ بودم» به تهیه‌کنندگی سحر جعفری جوزانی و کارگردانی مهدی حاجی یوسف و «نرگسی» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی پیام اسکندری در بین شش فیلم بلند داستانی بودند. 

کُمِدی جدید سروش صحت

همچنین سروش صحت برای ساخت یک فیلم کمدی متقاضی پروانه ساخت شده است. نام فیلم جدید صحت «صبحانه با زرافه‌ها» است که تهیه‌کنندگی آن را محمد شایسته برعهده دارد. ضمن اینکه سریال این کارگردان در شبکه نمایش خانگی عرضه‌اش را آغاز کرد.

سرنوشت «کتاب‌باز» سروش صحت را به بیرون از تلویزیون هل داد؟

تولید دو فیلم سینمایی با همکاری فارابی و موسسه شهید آوینی/

اضافه شدن هشت سینمای جدید

در ادامه، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تفاهم‌نامه تولید دو فیلم سینمایی و نگارش ۱۰ فیلمنامه را امضا کردند و از سویی خبر رسید هشت سینمای جدید با ظرفیت ۲۵۳۲ صندلی به ناوگان سینمایی اضافه شده است.

یک سینما در تهران تخریب شد

مهرجان در سینماهای هنر و تجربه

در ادامه خبر رسید که فیلم سینمایی-تجربی «مهاجران» به کارگردانی مسعود احمدی از ۳۱ خرداد در سینماهای هنر و تجربه در سراسر کشور اکران می‌شود. این فیلم یک فیلم تجربی با زمان ۸۵ دقیقه، فاقد دیالوگ و میان‌نویس است.

تجربه سیامک صفری در «بمب؛ یک عاشقانه»

سیامک صفری ـ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ـ به مناسبت عرضه فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» در شبکه نمایش خانگی، از تجربه بازی در این فیلم گفت. او معتقد است که  این فیلم سینمایی توانسته است آدم‌ها، فضاها، روابط و شرایط دوران جنگ را به خوبی به مخاطبان یادآوری کند.

ماجرای قرار جلب آزاده صمدی و لیلا بلوکات

همچنین روز دوشنبه (۲۲ خردادماه) اعلام شد که با تصمیم بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات قرار جلب به دادرسی صادر شده است. در پی این موضوع مهدی کوهیان عضو کمیته حمایت حقوقی و قضایی از هنرمندان در توضیحی بیان کرد: بازپرس پس از صدور این قرار، پرونده را برای رسیدگی به دادگاه صالح می‌فرستد و این به هیچ عنوان به معنی صدور حکم جلب یا بازداشت متهم نیست.

حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی

همچنین فیلم کوتاه «سامپو» به کارگردانی مرضیه ریاحی به بیست و سومین جشنواره فیلم مستقل «نیکل» کانادا راه یافت.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونیخ میزبان نمایش دو فیلم بلند از سینماگران ایرانی خواهد بود. فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی‌زاده و محصول ایران و آلمان در بخش "سینمای نوین آلمان" در این جشنواره به نمایش درمی‌آید و فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی نیز نماینده دیگر نماینده سینمای ایران در دوره آتی جشنواره فیلم مونیخ است که در بخش "مستقل‌های بین‌المللی" این رویداد به روی پرده می‌رود.

فیلم کوتاه «نارنجی» به کارگردانی ارمیا ربانی به جشنواره ایسلانتیای اسپانیا راه یافت. ارمیا ربانی متولد ۱۳۸۲ و فیلم کوتاه «نارنجی»، اولین تجربه او در مقام کارگردانی است. ربانی فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوانان ایران و هنرستان هنرهای زیباست.

همچنین جشنواره بین‌المللی مستند ملبورن در بخشی ویژه با عنوان ویترین کارگردانان مستند زن ایرانی به نمایش سه مستند خواهد پرداخت. مستندهای «هما» به کارگردانی گلاره عباسی، «آشیانه خالی» ساخته فریبا عرب و «بدون فرزند» ساخته سارا بهرام‌جهان در این جشنواره سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد. 

اکران «کت چرمی» در آلمان

افزون بر این‌ها، اکران فیلم «کت چرمی» همزمان با سینماهای ایران در برخی شهرهای کشور آلمان آغاز شده و در دوسلدورف، کلن، فرانکفورت، گوتنبرگ، برلین، مونیخ و… به نمایش درآمده است. 

ویم وندرس رییس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو سال ۲۰۲۳ شد

همچنین «ویم وندرس» به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. این در حالی بود که ویم وندرس کارگردان ۷۷ ساله و شناخته‌شده آلمانی به عنوان دریافت‌کننده جایزه سالانه و معتبر لومیر فرانسه انتخاب شد. 

روایتی متفاوت از هادی حجازی‌فر

نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک صبح شنبه ۲۰ خردادماه با حضور هادی حجازی‌فر دبیر این دوره از جشنواره و با رونمایی از پوستر آن برگزار شد که در این نشست حجازی‌فر همه تفاوت‌های جشنواره نمایش عروسکی را روایت کرد. 

بازگشایی خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران

از سویی خبر رسید که خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران که توسط ستاره اسکندری و سیاوش ستاری تاسیس شده بعد از وقفه دوساله با مدیریت فهیمه امن‌زاده بازگشایی شده است.

نگاهی به سه نمایش «عشق در پیری»، «انسان / اسب : پنجاه / پنجاه» و«اتول سورون»

این روزها نمایشنامه «عشق در پیری» نوشته مؤیدالممالک فکری ارشاد با کارگردانی مرتضی فرهادنیا به عنوان یکی از آثار باکس دانشجویی تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. به انگیزه اجرای این اثر نمایشی نگاهی گذرا داشتیم به زندگی نویسنده آن که جزو نخستین درام‌نویسان کشورمان به شمار می‌آید.

از سویی قرار است نمایش «انسان / اسب : پنجاه / پنجاه» با طراحی و کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی، بازیگر، کارگردان و مدرس از نیمه دوم تیرماه در سالن اصلی تالار مولوی اجرا شود. 

گزارشی هم از یکی از نمایش‌هایی داشتیم که این روزها روی صحنه است، نمایش «اتول سورون» که اجرای آن از دوم خرداد در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده و تا روز هشتم تیرماه به اجرای خود ادامه می‌دهد. نمایش «اتول سورون» ماجرای ورود اولین اتومبیل به ایران به دستور مظفرالدین شاه قاجار است؛ نمایشی کمدی و ایرانی، با نمایه‌هایی از تاریخ آن دوران و آنچه در این میان موضوع را جالب‌تر هم می‌کند، برخورد حسدورزانه‌ زنان حرمسرا با این رقیب آهنین تازه‌وارد است. نمایش با ورود به کابوس شاه آغاز و روایت می‌شود. متن نمایش را باقر سروش و شهروز دل‌افکار به صورت مشترک نوشته‌اند.

یک هشدار برای تئاتر شهر

کاظم هژیر آزاد، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز درباره وضعیت مجموعه تئاترشهر هشدار داد و معتقد است که بهسازی و حفاظت از حریم مجموعه تئاترشهر حفاظت از فرهنگ و هنر ایران‌زمین است.

درگذشت چند هنرمند

حوالی بامداد یکشنبه (۲۱ خرداد) خبر رسید که فخری خوروش بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون در سن ۹۴سالگی از دنیا رفته است.

همچنین اسماعیل سلطانیان ـ بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ـ بامداد ۲۴ خردادماه در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. سلطانیان همین چند هفته قبل با ایسنا گفت‌وگویی داشت. در صحبت‌هایش هنوز امید به بهبود و بازگشت به کار موج می‌زد. او در آخرین صحبت‌هایش به خبرنگار ایسنا گفته بود که فعلا ناتوان است و باید صبر کند ببیند خدا برایش چه می‌خواهد و آیا می‌تواند به عرصه بازیگری برگردد یا خیر.

علی‌اصغر بهرامی ـ مترجم هم ۲۴ خرداد در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

این هفته همچنین  «تریت ویلیامز» که بیشتر به خاطر بازی در فیلم «مو» ساخته «میلوش فورمن» در سال ۱۹۷۹ شناخته شد، بر اثر یک سانحه رانندگی با موتورسیکلت درگذشت و «کورمک مک‌کارتی» نویسنده آمریکایی که نگارش رمان‌هایی چون «جایی برای پیرمردها نیست»، «جاده» و «نصف‌النهار خون» را در کارنامه داشت در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت.

«گلندا جکسون» بازیگر برنده دو جایزه اسکار و سیاستمدار پیشین بریتانیایی نیز در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

تازه‌هایی از اصغر سمسارزاده و منوچهر والی‌زاده

از سویی اصغر سمسارزاده ـ بازیگر قدیمی «صبح جمعه با شما» که به دلیل ابتلا به کرونا چند روزی در بیمارستان بستری بود، از بیمارستان ترخیص شد و به گفته خودش وضعیت نسبتا خوبی دارد.

منوچهر والی‌زاده ـ دوبلور پیشکسوت ـ نیز که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت، در این هفته مرخص شد.

از حوزه رسانه بخوانید:

تیم «فوتبال ۱۲۰» از تلویزیون خداحافظی کرد

سریالی جدید که در سکوت خبری ساخته شد

برای ساخت کار باکیفیت در تلویزیون اراده‌ای نمی‌بینم

شوخی رییس سازمان رسانه‌ای عراق با سریال «سلمان فارسی»

تمدید کنسرت‌ها و شروع ناگهانی علیرضا قربانی

 ثبت‌نام مرحلۀ منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی از شنبه ۲۰ خردادماه آغاز  شد و این در حالی است که در موج جدید برگزاری کنسرت‌ها، هنرمندان موسیقی تصمیم گرفته‌اند با توجه به استقبال مخاطبانشان، کنسرت‌های خود را در تهران و شهرستان‌ها تمدید کنند. علیرضا قربانی، حجت اشرف‌زاده، محسن یگانه، رضا بهرام و ارکستر ملی ایران کنسرت‌های خود را برای روزهای آینده تمدید کرده‌اند.

گزارشی هم از نخستین شب کنسرت علیرضا قربانی در کاخ سعدآباد را داشتیم. این کنسرت با قطعه «شروع ناگهان» آغاز شد و بعد از آن قطعات دیگری از جمله هم‌گناه، من به دستان تو پل بستم، پریشانی، لیلا، می‌دانی تو، روزگار غریب، حرفی بزن، ارغوان، خیال خوش، بی‌گناه و از خون جوانان وطن خوانده شد.

سهراب پورناظری هیچ رقابتی با علیرضا قربانی ندارد!

سهراب پورناظری و علی قمصری هم قصد دارند کنسرت مشترکی را با عنوان «در هوای بی چگونگی» در کاخ سعدآباد به صحنه ببرند. نخستین شبِ کنسرت مشترک پورناظری و قمصری، روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در محوطه باز کاخ سعدآباد روی صحنه می‌رود.

کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری قرار است طی روزهای مشترکی با کنسرت علیرضا قربانی در مجموعه سعدآباد برگزار شود که ممکن است این سوال را ایجاد کند که آیا این اتفاق به علت فضای رقابتی بین هنرمندان موسیقی ایرانی شکل گرفته یا نه که پورناظری درباره این امر توضیح داد که «هیچ رقابتی با علیرضا قربانی نداریم.»

آلبوم جدی آسرایی بعد از ۹ سال

«فریدون آسرایی» هم قرار است که پس از ۹ سال آلبوم بدهد. جدیدترین آلبوم فریدون آسرایی در تاریخ ۲۸ خرداد منتشر و روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد.

خواننده‌ها با پلی‌بک در کنسرت‌ چه پیامی می‌دهند؟

همچنین گفت‌وگویی با مسلم علیپور ـ نوازنده کمانچه و خواننده درباره پلی‌بک در کنسرت‌ها داشتیم که به عقیده او، پلی‌بک کار درستی نیست و نوعی توهین به شعور مخاطب است. افرادی که طی اجرای زنده خود دست به پلی‌بک می‌زنند، این پیام را منتقل می‌کنند که توانایی کافی برای اجرای زنده ندارند.

بیشتر بخوانید:

کنسرتی برای مازنی‌ها

انقراض در کمین سازندگان یک ساز ایرانی

یادی از مفتون امینی

به مناسبت سالروز تولد مفتون امینی (۲۱ خرداد ماه) چند سطری از او نوشتیم. اصلا یکی از کارهای ۲۱ خردادماه هرسال، تماس با مفتون امینی بود برای تبریک سالروز تولدش. اگر سال گذشته در ۹۶ سالگی خاموش نمی‌شد، باز هم یکی از اولین کارها همین بود تا با لهجه شیرین ترکی‌اش، بعد از تعارف‌های معمول و چاق سلامتی، از وضعیت جسمی خود و این‌که دیگر برایش خرید روزنامه سخت شده و کمی از اخبار دور است بگوید و رسالت خبرنگاری را یادآوری کند و بعد به دوستان ایسنایی سلام برساند. مجموع مکالمه‌مان به پنج دقیقه نمی‌رسید اما حسش تا چند روز ماندگار بود.

اظهارات مصطفی رحماندوست و حمیدرضا شاه‌آبادی

کتابخوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتابخوان کردن بچه‌ها با مصطفی رحماندوست و  حمیدرضا شاه‌آبادی گفت‌وگویی داشتیم. 

رحماندوست کتاب‌خوانی و قصه‌خوانی برای بچه‌ها و دسترسی آن‌ها به کتاب را دو راهکار برای کتابخوان ‌کردن بچه‌ها می‌داند، هرچند معتقد است با توجه به این‌که خانواده‌ها گرفتاری اقتصادی دارند و وقت نمی‌کنند بچه‌هایشان را به کتابخانه ببرند و یا برایشان کتاب بخوانند، حرف زدن در این‌باره فایده‌ای ندارد.

شاه‌آبادی هم درباره راهکارهایی که برای کتابخوان کردن بچه‌ها وجود دارد، توصیه کرد: این  وسوسه‌ را که بچه‌ها را به دانشمندان کوچک تبدیل کنیم، کنار بگذاریم و اجازه دهیم از کتاب ‌خواندن لذت ببرند.

۳ چهره‌ای که باز هم نامزد «آسترید لیندگرن» شدند

همچنین علیرضا گلدوزیان، علی‌اصغر سیدآبادی و نادر موسوی از طرف شورای کتاب کودک برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۴ معرفی شدند. 

خبرهایی از حضور در نمایشگاه‌ کتاب پکن و دوحه

افزون بر این، ایران در بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن بعد از پنج سال حضور یافت. همچنین مدیرعامل خانه‌ کتاب و ادبیات ایران با رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه دیدار کرد.

بیشتر بخوانید:

«مجید» با «خمره» به بنگلادش رفت

مرعوب نام نویسندگان بزرگ نبوده‌ایم

حتی دلش فارسی شده است

از دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر چه خبر؟

نشست خبری پیش‌رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با محوریت مد و رسانه، ویژه فعالان و صاحبان ایده در حوزه مد و رسانه مد روز سه‌شنبه با حضور مهسا فرزان (دبیر رویداد مد و رسانه) و علیرضا بابایی (عضو شورای سیاستگذاری رویداد) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.  پیش‌رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر قرار است با محوریت تیپ‌سازی و طراحی محصول، عکاسی محصول، ساخت تیزر تبلیغاتی و بسته‌بندی و برنامه فروش، تولید محتوای مجازی و با حضور ویژندهای مطرح کشور ۲۴ تیرماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شود.

مجتبی امینی مشاور وزیر ارشاد و دبیر چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی مجتبی امینی را که سال گذشته دبیر جشنواره فیلم فجر بود، به عنوان مشاور خود منصوب کرد و در حالی بود که محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور طی حکمی «مجتبی امینی» را به سمت دبیر چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد.

از حساسیت‌ها و مقررات عربستان تا شایع‌ترین بیماری‌های حج

سازمان حج و زیارت برخی حساسیت‌ها و مقررات عربستان را به زائران یادآوری کرد و معاون سازمان حج و زیارت، تاثیر بازگشایی سفارت و کنسولگری‌های ایران و عربستان را بر بازگشت ایرانی‌ها به «عمره» و همچنین سفر شهروندان عربستانی به ایران تشریح کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با صدور دستوری حکومتی خواهان میزبانی از یک‌هزار زائر فلسطینی در مراسم حج امسال شد. 

همچنین شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از جابه‌جایی ۲۰ هزار زائر ایرانی با قطار سریع‌السیر مکه ـ مدینه برای نخستین‌بار خبر داد. ضمن آن‌که شایع‌ترین بیماری‌های حج اعلام شد و به زائران توصیه شد از انجام اعمال در ساعات گرم روز پرهیز کنند.

و این‌که رییس قرارگاه اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از آغاز ثبت‌نام و تمدید پروانه موکب‌های اربعین خبر داد.

چینی‌ها را دریابید

در ادامه گفت‌وگویی با بابک نعمت‌پور ـ راهنمای گردشگری ـ داشتیم که درباره چالش‌های سفر گردشگران چینی در ایران اظهاراتی داشت. به گفته او،  چینی‌هایی که به ایران می‌آیند نه صنایع دستی می‌خرند و نه راهنمای ایرانی همراه دارند. شاید ۲۰ گردشگر چینی سرجمع در ایران ۴۰۰ دلار خرج نکنند. این شکل سفر آن‌ها درآمد زیادی برای صنعت گردشگری کشور ندارد. انتظار می‌رود مقامات گردشگری کشور با مقامات چین مذاکره کنند.

کرسی جدید ایران در یونسکو

افزون بر این‌ها، در جریان برگزاری مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث زیر آب یونسکو که در روزهای  ۲۳ و ۲۴ خردادماه در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد، ایران با اجماع، به عنوان معاون مجمع و عضو هیأت رییسه کنوانسیون مذکور برای مدت دو سال انتخاب شد.

 رالی تور خودروهای مسافرتی

در ادامه اعلام شد که رالی تور خودروهای مسافرتی با حضور ۳۰ دستگاه خودرو کمپر و کاروان در مسیر ایران، ارمنستان، گرجستان و ترکیه برگزار می‌شود. این رالی توریستی از روز پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ از اراضی عباس‌آباد در تهران با حضور حدود ۳۰ دستگاه خودرو مسافرتی آغاز خواهد شد و پیش‌بینی شده تا ۵۰ روز طول بکشد.

بودجه میراث‌فرهنگی را اصلاح کنید

رییس گروه حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی استان هرمزگان وضعیت بودجه بخش میراث فرهنگی این استان را تشریح کرد و از کمبود بودجه در بخش مرمت، ثبت آثار و کاوش‌های باستان‌شناسی سخن گفت.

شناسایی مسجدی با شعر فارسی در روسیه

همچنین عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از شناسایی کتیبه‌ای با شعر فارسی در محراب مسجدی در شهر دربندِ روسیه خبر داد. به گفته او  شعر محرابِ مسجد توبه، از سوزنی سمرقندی برای توبه از گذشتهٔ خویش به این شرح است: «چار چیز آورده‌ام یا رب (شاها) که در گنج تو نیست/ نیستی و حاجت و عذر و گناه آورده‌ام».

تپه باستانی «باباعلی» معطل چیست؟

تپه باستانی «باباعلی» در استان همدان، در سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، اما در ۲۰ سال گذشته حریم و عرصه‌ای برای آن مصوب نشده و این روزها با مشکلات ساخت‌وساز در محدوده حریم و عرصه مواجه شده است. از این رو درباره آخرین وضعیت آن گفت‌وگویی با مسئول ثبت و حریم و بافت‌های تاریخی استان همدان داشتیم.  

تعیین محدوده یک تپه باستانی پس از نیم قرن

همچنین باستان‌شناسان در قواخ تپه (قباق تپه) در کرمانشاه از تعیین گستره این محوطه باستانی پس از گذشت نیم قرن از ثبت آن در فهرست آثار ملی و همچنین یافته‌هایی مهم از آخرین کاوش‌ها خبر دادند.  در نخستین فصل کاوش این تپه، کتیبه‌ای کشف شد که از سارگن دوم، یکی از پادشاهان مقتدر آشور در این منطقه نشان داشت. باستان‌شناسان معتقدند قدمت قواخ تپه کوزران بیشتر از عمر حکومت سارگن دوم است به نحوی که قدمت برخی از لایه‌های کاوش‌شده به حدود ۱۳۰۰ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

کشف یک روستای هفت‌هزار ساله در سد چپرآباد

افزون بر این‌ها، باستان‌شناسان با کاوش در پشت سد چپرآباد اشنویه در آذربایجان غربی، یکی از محوطه‌های مهم استقرار اوایل دوران اسلامی را شناسایی کردند. همچنین در قدیمی‌ترین محوطه شناسایی‌شده در حوضه آبگیر سد «چپرآباد»، روستایی کوچک مربوط به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد (حدود هفت‌هزار سال) را کشف کردند. سد چپرآباد قرار است در تیرماه آبگیری شود و این محوطه در اولین مرحله آبگیریِ سد زیر آب خواهد رفت.

مفاخر میراث فرهنگی ایران معرفی شدند

همچنین ۱۰ چهره ماندگار میراث فرهنگی ایران از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی و تجلیل شدند.

کشف‌های تاریخی در بریتانیا، اراضی اشغال شده فلسطین و چین

بقایای یک قطعه چوب با حکاکی‌های چندهزارساله در بریتانیا ، مجموعه‌ای از فلوت‌های ۱۲,۰۰۰ ساله از جنس استخوان پرندگاندر یک محوطه ماقبل باستان واقع در اراضی اِشغال‌شدۀ فلسطین و ساختمان، ‌ گورستان و کارگاه‌های برنز چندهزارساله در چین از کشف‌های تاریخی این هفته در دنیا بودند. 

همچنین  مجسمه کمیاب بودای چینی که در خانه یک خانواده فرانسوی پیدا شد و بخشی از یک مجموعه احتمالا گم‌شده است، قرار است در پاریس به حراج گذاشته شود.

در نهایت این‌که در تحقیقاتی جدید این ادعا مطرح شده که «توت عنخ آمون»، مشهورترین فرعون مصر فرد بیمار و ضعیفی نبوده و احتمالا به دلیل ارابه‌رانی با سرعت بالا جان خود را از دست داده است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

گرافیتی پرحاشیه را جای دیگر بردند

گلدن گلوب فروخته شد

میلیاردری که عربستان را ترجیح داد

بنی‌صدر چگونه می‌خواست بجنگد؟

نمایشگاه نقاشی علی‌محمد شیخی در حوزه هنری برپاست

برنده جایزه «ادبیات داستانی زنان» رکورد شکست

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha