• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۶:۲۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402032918572
  • خبرنگار : 50294

از کمبود فضای آموزشی تا کمبود اعتبار در کردستان

از کمبود فضای آموزشی تا کمبود اعتبار در کردستان

ایسنا/کردستان ساخت مدارس و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش اولین زیربنای حل بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه‌ای است.

در اینکە مدرسە و آموزش یکی از ارکان مهم توسعە هر جامعەای است، شکی نیست؛ لذا طبق تحقیقات انجام شدە، یکی از عوامل رشد و ترقی جوامع پیشرفتە، توجە و اهمیت بیش از حد آن‌ها بە آموزش و زیرساخت‌های آموزش برای تربیت نسل آیندە است.

فضای آموزشی عاملی پویا و تاثیرگذار در یادگیری است، از این رو ضرورت نوسازی و مقاوم سازی این مدارس و مکان‌های آموزشی هموارە در دستور کار دولت و مسئولان کشوری و استانی قرار دارد.

وجود فضاهای آموزشی متناسب با نیاز دانش‌آموزان سبب ایجاد انگیزە و رشد تحصیلی دانش‌آموزان خواهد شد.

در حال حاضر استاندارد سرانە فضای آموزشی کشور ٨.٤ متر مربع و میانگین آن ٥.۲۲ متر مربع است و استان کردستان ۳.۲ متر مربع با میانگین سرانە فضای آموزش کشوری فاصلە دارد.

متاسفانە استان کردستان با کمبود شدید فضای شدید آموزشی روبەرو است و رفع مشکلات آموزشی استان نیازمند توجە و دریافت اعتبارات ویژە است.

استان کردستان ۳.۲ مترمربع با میانگین سرانە فضای آموزشی کشور فاصلە دارد

مدیرکل نوسازی، توسعە و تجهیز مدارس استان کردستان، استاندارد فضای آموزشی در کشور را ٨.٤ متر مربع دانست و اظهار کرد: اگر میانگین سرانە فضای آموزشی در کشور را ٥.۲۲ در نظر بگیریم استان کردستان حدود ۳.۲ مترمربع تا میانگین سرانە فضای آموزشی کشوری تا حد استاندارد فاصلە دارد.

ابراهیم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان کردستان از ۱٦ منطقە، سرانە فضای آموزشی در مناطق موچش، کرانی، بیجار، سریش‌آباد و سروآباد ۱۱.۳۱ تا ٨.۷۲ متر مربع است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار و بر حسب متراژ، وضعیت سرانە فضای آموزشی ۱۰ شهرستان  استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری است، اما در واقعیت از کیفیت خوبی برخوردار نیست و بسیاری از این مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.

بە گفتە این مقام مسئول، سرانە فضای آموزشی در مناطق زیویە، کلاترزان، کامیاران، دیواندرە و ناحیە دو سنندج در رنج ٥.۲۲ تا ٨.٤ متر مربع قرار دارد.

مرادی اضافە کرد: سرانە فضای آموزشی در شهر سنندج ۳ متر و ٥۱ سانتی‌متر است این در حالی است کە سرانە فضای آموزشی در ناحیە دو سنندج ٥.٤٨ متر مربع است کە با میانگین کشوری فاصلە بسیار کمی دارد.

وی تصریح کرد: در ناحیە یک سنندج بە نسبت ناحیە دو، ٤۰ درصد کمبود فضای آموزشی وجود دارد کە یکی از دلایل این مهم وجود مراکز شهرک‌های اغماری اطراف شهر سنندج همچون نایسر، ننلە، آساولە و دوشان است کە نیازمند توجە ویژە است.

مرادی خاطرنشان کرد: بانە با سرانە فضای آموزشی ۲۲.٨۲ مترمربع در وضعیت قرمز قرار دارد و بعد از آن مریوان، ناحیە یک سنندج، سقز، قروە و دهگلان بە ترتیب متراژی کە دارند، نیازمند توجە ویژە هستند.

وی بیان کرد: خیرین مدرسە ساز می‌توانند بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط بە ساخت و نوسازی مدارس استان را حل و فصل کنند.

مرادی با بیان اینکە نباید برای بحث ساخت مدارس بر ۱۰ منطقە اول استان تمرکز کنیم، افزود: در حال حاضر دهگلان تا رسیدن بە میانگین سرانە فضای آموزشی کشور بە ۲ هزار و ٨۳۹ متر مربع، قروە بە ۷ هزار و ۷۰۰ متر مربع، سقز ۳٤ هزار و از همە مهم‌تر ناحیە یک سنندج بە ٨۳ هزار و ٤۰۰متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد کە اگر هزینە هر کلاس را یک میلیارد و نیم در نظر بگیریم، سنندج تا رسیدن بە میانگین سرانە فضای آموزشی کشور نیازمند یک هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامە سخنان خود تصریح کرد: در مجموع برای رسیدن بە میانگین سرانە فضای آموزشی کشور، ۲۷٨ هزار و ٦۱۰ متر مربع فضای آموزشی نیاز است کە این امر نیازمند اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳٤۳ میلیارد تومان است کە با گذشت زمان و در نظر گرفتن تورم و گرانی این مبلغ افزایش خواهد یافت.

نسبت فضاهای آموزشی بە جمعیت در مناطق حاشیەنشین بسیار پایین است

مدیرکل نوسازی، توسعە و تجهیز مدارس استان کردستان گفت: یکی از مشکلات مهم استان کردستان در بحث فضای آموزشی، مناطق حاشیە و کم برخوردار شهر سنندج است کە در طول این سال‌ها مورد غفلت و بی‌توجهی واقع شدە است.

ابراهیم مرادی در ادامە اظهار کرد: اگر هرچە زودتر برای بحث آموزشی در مناطق حاشیەنشین چارەای اندیشیدە نشود، مشکلات روزبەروز بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: می‌باست در منطقە نایسر سنندج بە جای ۹ مدرسە ۹ کلاسە، ٤۲ کلاس وجود داشتە باشد، لذا در حال حاضر برای تحقق این مهم ۳۱.٤ متر مربع کمبود فضا وجود دارد.

مرادی بیان کرد: در مجموع در منطقە نایسر ۷۹ کلاس دایر با میانگین ٨٤.٨۷ نفر دانش‌آموز وجود دارد، کە اگر برای ۲٥ نفر کلاس‌های استاندارد ایجاد شود، ۱٨۹ کلاس نیاز است کە این مهم نیازمند اعتباری بالغ بر ۲٨٤ میلیارد تومان تنها در منطقە نایسر است، لذا باید توجە داشت این موضوع برای تمامی مناطق حاشیە شهر سنندج صادق است.

کردستان در بحث مدارس اقدام ملی مسکن مورد غفلت واقع شدە است

بە گفتە وی، تمام شهرستان‌های استان در بحث مدارس اقدام مسکن ملی و مسکن مهرها مورد بی‌مهری واقع شدە است.

ابراهیم مرادی اظهار کرد: اگر مدارس این طرح را بە تفکیک شهرستان‌های استان در نظر بگیریم، حدود ۳۱ مدرسە با تعداد ۳۳٦ کلاس درس با زیربنای ٤٥ هزار و ٦۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ٥۷٦ میلیارد تومان نیاز است کە متاسفانە ادارە راە و شهرسازی در سال‌های گذشتە بە تعهدات خود در بحث ایجاد فضای آموزشی، عمومی و رفاهی عمل نکردە است.

٥۰ درصد از دانش‌آموزان باید تحت پوشش هنرستان‌ها قرار گیرند

مدیرکل نوسازی، توسعە و تجهیز مدارس استان کردستان گفت: مطابق سند تحول بنیادین باید ٥۰ درصد از دانش‌آموزان پایە دهم، یازدهم و دوازدهم و متوسطە تحت پوشش هنرستان‌ها باشند.

ابراهیم مرادی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳ و نیم درصد دانش‌آموزان دبیرستانی متوسطە دوم ما تحت پوشش آموزش هنرستان‌ها هستند، لذا این رقم نشان می‌دهد کە جمعیت بسیار زیادی از دانش‌آموزان متوسطە نظری را کە قبلا باید تحت پوشش هنرستان‌ها درمی‌آمدند، انجام نشدە است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲٥ هنرستان در سطح استان نیاز است کە ساخت و تجهیز این مدارس بە اعتباری بالغ بر ۷٥۰ میلیارد تومان نیازمند است.

۲۳ هزار دانش‌آموز کردستانی تحت پوشش مدارس غیر دولتی هستند

مرادی در ادامە سخنان خود بیان کرد: در مجموع در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یا بە بیان دیگر ۱٤.٥۰ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش مدارس غیردولتی قرار دارند کە این رقم در استان کردستان ۷ درصد است کە درصد بسیار ناچیزی است.

وی اضافە کرد: در مجموع حدود ۲۳ هزار دانش آموز کردستانی تحت پوشش مدارس غیر دولتی و ۲٨۰ هزار نفر تحت پوشش مدارس دولتی هستند و تنها یک صدم درصد از این جمعیت پوشش دادە شدە است.

تنها ٤ درصد از اعتبارات استان بە فصل آموزشی اختصاص دارد

مرادی خاطرنشان کرد: در مجموع در سطح استان کردستان، حدود ٤ درصد از تمام اعتبارات استان بە فصل آموزشی اختصاص دادە می‌شود، کە تقریبا عدد ناچیزی است و برای رفع نیازهای آموزشی استان کافی نیست.

وی افزود: میانگین اختصاص اعتبار به آموزش از میان اعتبارات استانی را ۱۰ درصد در کشور عنوان کرد که میزان آن در کردستان ۴ درصد است.

ساخت و بهرەبرداری ۷٦ مدرسە در استان کردستان

مرادی در پایان با اشاره به کمبود فضای آموزشی در استان، از همت سازمان نوسازی جهت رفع این مشکل خبر داد و گفت: ۷۶ مدرسه با زیربنای ۳۶ هزار متر مربع و صرف اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان بهره برداری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha