• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402040704032
  • خبرنگار : 50180

پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار تن نخود در مزارع کرمانشاه

پیش‌بینی تولید ۱۲۰ هزار تن نخود در مزارع کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: برآورد می‌شود امسال تولید نخود در مزارع استان به ۱۲۰ هزار تن برسد.

فرهاد شریفی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه امسال ۱۵۰ هزار هکتار نخود در استان کرمانشاه کشت شده، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید نخود در مزارع استان به حدود ۱۲۰ هزار تن برسد.

وی افزود: سال گذشته ۷۰ هزار تن نخود در استان کرمانشاه تولید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت نخود در استان  به شهرستان کرمانشاه اختصاص دارد، گفت: در همه شهرستان‌های استان جز شهرستان پاوه کشت نخود انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کرمانشاه بزرگ‌ترین تولیدکننده نخود کشور است، افزود: از حیث سطح زیر کشت و عملکرد هم رتبه نخست کشور را داریم.

شریفی با اشاره به مرغوبیت بالای نخود تولیدی در استان کرمانشاه، گفت: کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور بوده و نخود تولیدی در این استان در دیگر کشورها هم شناخته شده است.

وی در ادامه اشاره ای هم به معرفی ارقام سازگار نخود در استان داشت و گفت: مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ارقام هاشم، آرمان، آزاد و عادل که جزو ارقام دانه‌ریز و بازارپسند بوده و نیز ارقام دانه درشت از جمله منصور، سعید، آنا، نصرت و آتا را جهت کشت معرفی کرده است.

وی به حمایت های سازمان جهادکشاورزی استان از کشت نخود در استان اشاره کرد و گفت: توزیع تجهیزات و ادوات مورد نیاز کشت نخود پاییزه، توزیع بذر مرغوب و ارائه تسهیلات کم بهره و یارانه دار طی سال‌های گذشته از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه کشت نخود بوده است.

شریفی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش نخود در استان، گفت: در برنامه داریم با تکمیل زنجیره ارزش نخود این محصول استراتژیک  را اقتصادی کنیم. 

 وی راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی در زمینه نخود را ضروری عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی نخود در استان می تواند در کنار اشتغالزایی، ارزآوری بالایی را هم برای استان در پی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha