• شنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041005676
  • خبرنگار : 30147

جدال مرگ و زندگی در جاده‌های غیراستاندارد منطقه ترشیز

جدال مرگ و زندگی در جاده‌های غیراستاندارد منطقه ترشیز

ایسنا/خراسان رضوی سال ۸۵ بود که دولت نهم موضوع دوبانده شدن جاده شادمهر به کاشمر که به دلیل تلفات بسیار به جاده مرگ شهرت یافته را به تصویب رساند، اما تا به امروز که ۱۷ سال می‌گذرد به جزء عملیات قطعه اول تا مقابل پمپ بنزین کیلومتر ۱۶ که آن هم توسط شهرداری انجام شد حتی یک کیلومتر دیگر آن نیز به بهره‌برداری نرسیده است.

 در طول این سال‌ها نمایندگان مجلس و سایر مسوولان ذیربط تنها در مقاطع زمانی وعده‌هایی دادند که هیچ کدام از آن‌ها محقق نشده است، خردادماه پارسال بود که شخص استاندار با حضور در منطقه کاشمر و بازدید از محور شادمهر به کاشمر اعلام نمود بر اساس برنامه زمان‌بندی و متمرکز کردن منابع قطعه دوم و سوم این پروژه در شهریورماه امسال تکمیل خواهد شد.

او همچنین بیان کرد تمامی١١٠ کیلومتر سه راهی شادمهر تا انابد تا پایان سال ١۴٠٣ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

البته این موضوعات تنها مختص محور کاشمر به شادمهر نیست و مردم از محقق نشدن وعده‌های مسئولان در خصوص وضعیت اسفبار باقی محورهای منطقه ترشیز هم رنج می‌برند.

انجام مطالعات جاده شادمهر به انابد ۲۰ سال قبل

جاده‌های غیراستاندارد و غیراصولی منطقه ترشیز در سال‌های گذشته دلیل بسیاری از وقوع تصادفات بوده است و گویی مرگ، بی‌سرپرستی و معلولیت واژه‌هایی عجین شده با جاده‌های منطقه هستند.

در همین خصوص نماینده مردم منطقه ترشیز(کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ) در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: هرچند وعده استاندار در خصوص جاده کاشمر به شادمهر قابلیت اتمام تا هفته دولت امسال را ندارد، ولی تلاش می‌شود تا شهریورماه امسال نیز ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از جاده تکمیل شود.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین که وعده دوبانده شدن تمامی محور سه راهی شادمهر به کاشمر به طول ۵۷ کیلومتر را تا پایان سال ۱۴۰۳ داد، افزود: یکی از پروژه‌های مهم منطقه جاده شادمهر به انابد است که حدود ۲۰ سال از مطالعات آن می‌گذرد.

وی عنوان کرد: هرچند تا ۳ سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعه اول انجام شده و رمپ‌ها، نور، گاردیل، خط‌کشی، شانه خاکی و دوربرگردان‌های آن باقی مانده بود و پیشرفت قطعه دوم ۳ درصد و قطعه سوم صفر بود اما در این مدت، قطعه اول این جاده به طول ۱۵ کیلومتر به اتمام رسید و قطعه دوم با پیشرفت ۴۰ درصدی و قطعه سوم با پیشرفت ۱۸ درصدی توسط دو پیمانکار در حال انجام است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین کاری که در حوزه راه‌های منطقه باید انجام می‌شد دسترسی به کریدور و شریان‌های اصلی بود، اظهار کرد: طی این ۳ سال اقدامات خوبی صورت گرفت به طوری که در سفر ریاست جمهوری اعتبار این جاده از ۲۸ میلیارد تومان به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

نیک‌بین با اشاره به اینکه اعتبارهای اختصاص یافته طی ۳ سال پرداخت می‌شود، بیان کرد: در خراسان رضوی فقط جاده شادمهر به کاشمر و خواف به تربت‌حیدریه دارای اعتبار ملی است.

وی با اشاره به اینکه ابنیه فنی قطعه دوم و بخشی از ابنیه قطعه سوم تکمیل شده است، عنوان کرد: قول داده شده همزمان با هفته دولت امسال بیش از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر قطعه جدید افتتاح شود.

نیک‌بین در ادامه با انتقاد از اینکه دوبانده کردن جاده خلیل‌آباد به بردسکن یکی از پروژه‌هایی بوده که اشتباه پیگیری و طرح‌ریزی شده است، اظهار کرد: چون این جاده بدون طرح اجرایی شده و اجرای آن با فاصله از جاده قدیم صورت گرفته نیاز به تأمین حریم جاده دارد که دولت توان خریداری زمین‌ها و باغ‌های مسیر را ندارد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته طی کمتر از یک سال ماده ۲۳ آن دریافت شد و با حضور معاون وزیر راه در منطقه و کسب موافقت ایشان این قطعه در قالب جاده شادمهر به انابد گنجانده شد و هم‌اکنون در حال ادامه کار هستند.

وی عنوان کرد: اگرچه در جاده خلیل‌آباد به بردسکن هر هفته یک کشته داریم، اما اگر سال‌هاست باند دوم این محور اجرا نشده چون مطالعات نداشته است.

نیک‌بین همچنین در خصوص وضعیت محور بردسکن به سبزوار گفت: اگر با یک کامیون خالی از بردسکن به سمت سبزوار برویم فاجعه را درک می‌کنیم، اینکه می‌گویند ۵۰ درصد روکش آسفالت انجام شده شاید مقصود ۵ درصد است.

وی بیان کرد: جاده سبزوار به بردسکن به جاده مرگ شهرت یافته و وضعیت بسیار اسفباری دارد، امیدوارم وعده مدیرکل راه و شهرسازی مبنی بر اینکه تا ۲ ماه آینده روکش آسفالت این محور به اتمام خواهد رسید به واقعیت بپیوندد.

نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی وضعیت روکش آسفالت بسیاری از روستاهای منطقه را اسفبار توصیف کرد و گفت: باوجوداینکه برخی زیرسازی‌ها درحال تخریب است ولی آسفالت نمی‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: هرچند بر اساس قول مسئولان کشوری برای محور روستایی کوهسرخ اعتبار گذاشته شده ولی مسئولان استانی حتی حاضر به پیگیری برای جذب اعتبارات نیستند.

نیک‌بین افزود: به رغم اینکه مدیرکل راه و شهرسازی و معاون وزیر راه برای آسفالت محور بند قرا به سنگ پیر که دو شهرستان کوهسرخ را به بردسکن متصل می‌کند قول داده‌اند ولی حاضر به عملیاتی کردن وعده‌های خود نیستند.

وی بیان کرد: چگونه می‌شود راه و شهرسازی یک جاده ۷ کیلومتری در گناباد که نه تنها هیچ روستایی در مسیر آن نیست بلکه در اعتباراتشان هم نبوده فقط به دلیل وجود یک کارخانه از تهران پیگیر جذب اعتبارات لازم برای آسفالت می‌شوند، ولی حاضر به آسفالت مسیر دو روستا که منجر به اتصال دو شهرستان می‌شود نیستند.

در همین خصوص مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در صحبتی که یازدهم خرداد ماه با نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در برنامه صحن علنی شبکه خراسان رضوی داشت ، گفت: به زودی بخش‌های آسیب‌زای محور را به خصوص بردسکن به سبزوار به طور کامل رفع می‌کنیم.

جعفر شهامت با بیان اینکه ما به وضعیت محورها اشراف کامل داریم و ترمیم بخش‌هایی که آسیب شدید دارند در حال انجام است، افزود: متناسب با اعتباراتی که ابلاغ شود انجام وظیفه می‌کنیم.

وی در خصوص وضعیت جاده بردسکن به سبزوار که تلفات بسیاری را در آن شاهد هستیم، گفت: سطح آسیب‌ها در محورها زیاد است تا امروز بیش از ۵۰ درصد محور از حوزه سبزوار ترمیم شده و باقی مسیر طی ۳ ماه آینده انجام می‌شود.

شهامت در خصوص وضعیت راه‌های روستایی با بیان اینکه ۱۷ روستای منطقه ترشیز فاقد آسفالت هستند که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: راه روستایی کوهسرخ ۹۶.۴ درصد، خلیل‌آباد ۱۰۰ درصد، کاشمر ۹۲.۳ و بردسکن ۸۰ درصد از نعمت آسفالت برخوردارند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: هرچند محور بند قرا به سنگ پیر در مسیر کوهسرخ به بردسکن شامل محور روستایی نیست ولی اگر اعتباری ابلاغ شود آسفالت آن را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالت می‌شوند ولی این روستا جمعیت ۲۰ خانوار را ندارد اما اگر اعتبار باشد انجام می‌دهیم، تأکید کرد: تا زمانی که اعتبارات تخصیص نداشته باشد نمی‌توان زمانی را برای آسفالت مشخص کرد.

با اینکه حجم تردد در محورهای منطقه ترشیز به اوج خود رسیده است و در سال‌های اخیر تصادفات زیادی در این محورها رخ داده ولی مسئولان مربوطه نبود اعتبار را دلیل اصلی عدم اصلاح این محور می‌دانند.

درخواست مردم منطقه از مسئولان اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی این است که به جای وعده دادن و بازدیدهای نمایشی از این پروژه‌های ناقص، عزم خود را برای به سرانجام رساندن این جاده‌های پر خطر و تکمیل طرح دوبانده سازی آن جزم نموده و مشکل دیرینه مردم این منطقه را یک بار برای همیشه رفع نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha