• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041207250
  • خبرنگار : 50356

یک مسئول در شرکت آب منطقه‌ای استان مطرح کرد

بحران آب در خراسان رضوی و وضعیت نامناسب اعتبارات استان

بحران آب در خراسان رضوی و وضعیت نامناسب اعتبارات استان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سرانه اعتبارات در حوزه آب برای استان با ۸ درصد جمعیت و ۷ درصد مساحت کشور ۷۸ هزار تومان برای هر نفر در سال است. استان در توزیع اعتبارات بخش آب در رتبه ۲۸ قرار دارد.

سید حمید میرقاسمی با اشاره به لزوم توزیع عادلانه اعتبار درباره منابع آب، اظهار کرد: وضعیت اعتبارات استان مناسب نبوده و همین امر باعث کندی و حتی توقف اجرای بعضی از طرح‌ها و پروژه‌های آبی گردیده است.

وی افزود: میانگین بارندگی سالانه در جهان ۸۵۰ میلی متر، در ایران ۲۴۰ میلی متر و در استان ۲۰۰ میلی‌متر است که با این میزان بارندگی مقدار آب تجدید شونده حدود ۴ میلیارد مترمکعب خواهد شد. در این صورت با نظر گرفتن جمعیت استان و مشهد سرانه آب برای هر نفر برای تامین نیاز آب شرب، بهداشت، غذا، زیست محیطی و فضای سبز به ترتیب ۶۰۰ و ۲۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال است که بسیار اندک است، این درحالی است که طبق شاخص مارک سرانه آب باید ۱۷۰۰ مترمکعب باشد.

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در چنین شرایطی به منظور تامین آب مورد نیاز مشهد باید اعتبارات بیشتری تخصیص یابد تا اجرای به موقع طرح‌های مهم و الویت دار میسر باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، میرقاسمی با اشاره به اینکه رتبه ۲۸ استان از سرانه اعتبارات بخش آب ناعادلانه است، تصریح کرد: سهم خراسان رضوی و مشهد در توزیع اعتبارات فارغ از هر گونه محدودیت‌ها و شاخص‌ها عادلانه نیست.

وی افزود: می‌طلبد برای استان که شرایط بحرانی به لحاظ منابع آبی دارد و برای مشهد به‌ عنوان دومین کلانشهر کشور با بیش از شش میلیون جمعیت سیال و میزبانی سالیانه بیش از ۳۰ میلیون زائر، نگاه ملی و ویژه برای تامین آب پایدار وجود داشته باشد. بنابراین اجرای طرح‌هایی مانند انتقال آب از دریای عمان برای استان‌های شرق کشور و انتقال آب از یال شمالی کوه‌های هزار مسجد و طرح بازچرخانی و جایگزینی پساب با آب بخش کشاورزی و احداث سد شوریجه مهم و ضروری هست و تکمیل و بهره برداری از آنها نیازمند تخصیص اعتبار کافی و به موقع خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha