• جمعه / ۱۶ تیر ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402041609827
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل اوراسیا:

ژئوپلیتیک ایران ظرفیت بسیاری خوبی را در اختیار سازمان شانگهای قرار می‌دهد

ژئوپلیتیک ایران ظرفیت بسیاری خوبی را در اختیار سازمان شانگهای قرار می‌دهد

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل اوراسیا با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی منحصر به فرد ایران، گفت: ایران در منطقه استراتژیک، نفت‌خیز و مسلمان خاورمیانه واقع است و می‌تواند باعث افزایش نفوذ کشورهای عضو شانگهای در این منطقه شود و این سازمان را به خاورمیانه متصل کند.

حمید حکیم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، اظهار کرد: هرچند ایران اکنون درگیر برخی محدودیت‌ها مانند تحریم است، اما عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، راهی برای خنثی‌سازی آثار این محدودیت‌هاست. در حقیقت وقتی ما در قالب الزامات سازمان شانگهای به تعامل و تجارت با دیگر کشورهای عضو بپردازیم، تاثیر تحریم‌ها بر این تعاملات کمرنگ می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر این کاهش محدودیت‌ها باعث می‌شود ایران بتواند حتی فراتر از الزامات و مناسبات سازمان شانگهای نیز روابط خود را با کشورهای عضو و غیر عضو گسترش دهد، یعنی وقتی همکاری‌های میان ایران و کشورها در قالب شانگهای بهبود یابد و باعث کمرنگ‌ شدن اثر تحریم‌ها شود، در مناسبات فراتر از شانگهای نیز توسعه روابط بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا با بیان اینکه عضویت ایران در سازمان شانگهای باعث ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان می‌شود، تاکید کرد: اما ایران نباید تعاملات خود را به روابط دوجانبه و چندجانبه با اعضای شانگهای محدود کند، بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده، در سطح بین‌الملل به نقش‌آفرینی بپردازد و اقدام به عضویت در سایر پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کند. در این صورت ایران حتی در خود سازمان شانگهای نیز به عنوان بازیگر جدی‌تری شناخته خواهد شد.

حکیم با بیان اینکه همچنین عضویت ایران در سازمان شانگهای، از جنبه‌های مختلف فوایدی برای این سازمان به همراه دارد، اضافه کرد: ایران به لحاظ ژئوپلیتیکی در موقعیتی منحصر به فرد قرار دارد و همین موضوع یک ظرفیت بسیار خوبی را در اختیار سازمان شانگهای قرار می‌دهد. ایران عضوی است که ضمن شاخته شدن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، در بسیاری زمینه‌ها با دیگر اعضای سازمان تفکراتی همسو دارد.

وی ادامه داد: ایران مانند روسیه در جبهه غربی سازمان شانگهای قرار دارد، اما در این بین ایران از اهمیت بالاتری برخوردار است، زیرا در منطقه استراتژیک، نفت‌خیز و مسلمان خاورمیانه واقع است و می‌تواند باعث افزایش نفوذ کشورهای عضو شانگهای در این منطقه شود و این سازمان را به خاورمیانه متصل کند، خصوصا که یکی از اهداف سازمان شانگهای مقابله با هژمونی غرب است.

این تحلیلگر مسائل اوراسیا عنوان کرد: به علاوه منابع انرژی ایران، وجود ظرفیت‌های مختلف در بحث ترانزیت کالا و انرژی و همچنین پتانسبل بالا در زمینه‌های علمی و نظامی، باعث شده است اعضای سازمان شانگهای به این نتیجه برسند که باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران به نفع این سازمان بهره ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha