• جمعه / ۱۶ تیر ۱۴۰۲ / ۲۳:۳۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402041610133
  • خبرنگار : 50616

عالم برجسته تونسی مطرح کرد:

مسلمانان جهان باید به ولایت و برائت در موضوع غدیر خم اهمیت بدهند

مسلمانان جهان باید به ولایت و برائت در موضوع غدیر خم اهمیت بدهند

ایسنا/مازندران دکتر سید محمد تیجانی سماوی، یکی از علمای برجسته اهل شیعه از کشور تونس، ولایت پذیری در کنار برائت از مستکبران و دشمنان اسلام را یکی از موضوع های بسیار مهم در شرایط کنونی و پیام ارزشمند غدیرخم اعلام کرد.

دکتر سید محمد تیجانی سماوی که به عنوان مهمان ویژه جشن بزرگ و بین المللی عید غدیر خم در شهرستان آمل حضور دارد، روز جمعه در جمع نمازگذاران مصلای این شهر گفت: مسئله اساسی فقط ولایت پذیری نیست و کفایت نمی کند، بلکه ما مسلمانان به خصوص شیعیان امیرالمومنین (ع) باید از دشمنان ولایت وامامت نیز برائت جویی کنیم.

وی افزود: ولایت و برائت باید توامان باشد، همانند قلب در بدن انسان که دو قسمت راست و چپ دارد و نقش هریک از دو کاملا مشخص وتکمیل کننده یکدیگر است.

این عالم برجسته تونسی، با بیان اینکه قرار دادن امام علی(ع) در کنار معاویه، قیاس کاملا نادرست و مردودی است و اصلا شدنی نیست، تصریح کرد: وظیفه همه این هست که در جایگاهی که هستیم دین اسلام را به صورت درست و بدون کم و کاست به نسل های بعدی منتقل کنیم.

مسلمانان جهان باید به ولایت و برائت در موضوع غدیر خم اهمیت بدهند

تیجانی سماوی، در بخش دیگری از سخنانش همه مسلمانان را به وحدت و برادری دعوت کرد وگفت: باید نقاط وحدت مسلمانان تقویت و اتحاد آنها نیز در هر شرایط حفظ شود.

تیجانی سماوی، حضور پرشور مردم شهرستان آمل از جشن های عید غدی رخم دراین شهرستان را بسیار باشکوه و ارزشمند توصیف کرد و گفت: حضور پرشور مردم در این جشن ها نشان از ارادت واقعی آنها به امام علی(ع) و موضوع ولایتمداری دارد.

"سید محمد تیجانی سماوی "عالم مشهور اهل تونس که در سال ۱۹۳۶ میلادی در شهر قفصه در جنوب تونس به دنیا آمد.

مسلمانان جهان باید به ولایت و برائت در موضوع غدیر خم اهمیت بدهند

به‌ گفته تیجانی، کتاب‌های المراجعات و النص و الاجتهاد اثر شرف‌الدین و نیز سید محمدباقر صدر از مراجع تقلید شیعه بیشترین تأثیر را در شیعه‌شدن وی داشته‌اند.

تیجانی در سفری به بیروت، با یکی از استادان شیعه دانشگاه بغداد، به نام منعم آشنا شد و در گفت‌وگو با او، شیعیان را به کفر و شرک متهم کرد اما منعم او را برای آشنایی با تشیع به عراق دعوت کرد. تیجانی دعوت منعم را پذیرفت و در سفر به عراق، به زیارت حرم امام علی(ع)، حرم کاظمین و مرقد شیخ عبدالقادر گیلانی رفت و با برخی از علمای شیعه دیدار کرد.  دیدار با آیت‌الله خویی و سید محمدباقر صدر از مراجع تقلید شیعه سبب شد برخی از باورهای او درباره شیعیان اصلاح شود.

این عالم برجسته تونسی پس از شیعه‌شدن، کتاب‌هایی در اثبات حقانیت شیعه و رد نظریات اهل سنت نوشت که برخی از آنها عبارت‌اند از: ثُمَّ اهْتَدَیتُ (آنگاه هدایت شدم)، اهل‌ بیت کلید مشکل‌ها، اهل‌ سنت واقعی، همراه با راستگویان، از آگاهان بپرسید، راه نجات و سفرها و خاطرات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha