• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402050100286
  • خبرنگار : 50034

استاندار همدان:

تا دو هفته آینده قدرت انتقال ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از تالوار را خواهیم داشت

تا دو هفته آینده قدرت انتقال ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از تالوار را خواهیم داشت

ایسنا/همدان استاندار همدان با تأکید بر اینکه با عزم و اراده دولت مردمی در حوزه انرژی تحول بزرگی در کشور رخ داده است، گفت: ظرف دو هفته آینده با اتصال برق قدرت انتقال ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه آب از تالوار را خواهیم داشت.

علیرضا قاسمی‌فرزاد یکشنبه یکم مرداد در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان همدان، با بیان اینکه سال گذشته وضعیت استان همدان در زمینه آب بسیار بحرانی بود، اظهار کرد: سال گذشته در منابع و مصارف آب عدم توازن وجود داشت اما امسال با مدیریت و هماهنگی واحدی که در استان ایجاد شد، منابع و مصارف کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه نزولات آسمانی امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود، تصریح کرد: ذخیره سد اکباتان ۴.۶ میلیون مترمکعب بود اما امسال با مدیریت و مراقبت ذخیره فعلی سد به ۱۱.۲ میلیون مترمکعب رسید.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: سال گذشته میزان مصرف آب در همدان ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه بود اما امسال به ۲۳۰۰ لیتر هم رسیده و مصرف بی‌رویه شده است که باید الگوی مصرف آب رعایت شود بنابراین از ائمه جمعه و صداوسیما می‌خواهیم در زمینه فرهنگسازی در رعایت الگوی مصرف آب مشارکت کنند.

وی با اشاره به مدیریت جهادی و انقلابی در حوزه آبرسانی، یادآور شد: در ایستگاه پمپاژ شماره یک ۱۲ پمپ مستقر شده است و هر پمپ ۲۰۰ لیتر قدرت پمپاژ دارد و ایستگاه شماره ۳ پمپ‌ها قوی‌تر و هر پمپ قدرت انتقال ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب را دارد.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه قدرت انتقال آب ایجاد شده است، بیان کرد: قسمتی از دکل‌های برق در حوزه بیجار مشکل تملک داشت که رفع معارض شده است و با کابل‌کشی دو، سه دکل به شبکه متصل خواهیم شد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه ۳۰ حلقه چاه پدافندی در استان همدان حفر شده است البته بهره‌برداری نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت آبی استان همدان در شرایط پایداری است و هیچ جای نگرانی نیست در ضمنکمترین برداشت را از سد اکباتان خواهیم داشت.

وی با اشاره به آبرسانی به روستاها، بیان کرد: فرمانداران با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان مسائل روستایی را دنبال کنند. آبرسانی با تانکر افتخار نیست و باید برای دسترسی به آب شرب پایدار و سالم در روستاها تلاش شود.

استاندار همدان با بیان اینکه در بحث مصرف آب در بخش کشاورزی نیز مراقبت شود، خطاب به فرمانداران و مدیران، گفت: در صورت حفر چاه غیرمجاز برای اتصال آن وساطت نکنند.

وی با تأکید بر ممنوعیت کشت دوم در استان همدان تصریح کرد: فرمانداران با کمک دادستان‌ها با این موضوع مقابله کنند و سازمان جهادکشاورزی به کشاورزان هشدار دهد تا برخی بی رحمانه به منابع آبی دست اندازی نکنند.

این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت کشت هندوانه در همدان، گفت: هوشمند کردن کنتورها به ویژه در چاه‌های کشاورزی اولویت ماست.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه سال گذشته تجربه تلخی را در همدان داشتیم، اظهار کرد: منابع آبی باید درست مصرف شود و اولویت اول آب شرب است. در مصارف صنعتی هم باید به سمت استفاده از پساب برویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر میزان انتقال آب پایین است به اسم ضعف سیستم نگذارند چراکه در حال حاضر زمینه انتقال و تصفیه ۱۸۰۰ لیتر رسیده شده اما برداشت به میزان ضروری است چراکه انتقال با ظرفیت کامل برای ما خیلی هزینه دارد.

استاندار همدان درباره مصرف آب در حوزه عمرانی و ساخت وسازها، مطرح کرد: باید در بحث عمرانی از چاه‌های غیرقابل شرب استفاده شود و انشعابی برای ساخت و سازها داده نشود.

معاون عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه این جلسه گفت: خوشبختانه امسال همدان از شرایط بی آبی و کم آبی عبور کرده و به ساحل امنی رسیده است.

فرزاد تیموری اظهار کرد: سال گذشته درباره کیفیت آب تالوار مباحثی پیش آمد که امروز هم اعلام شد آب همدان از استاندارد کشور هم کیفیت بالاتری دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط امنی هستیم، تصریح کرد: از سال گذشته در زمینه تأمین آب روستاها با هماهنگی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، ۱۶۰ روستا هدفگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha