• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402051005911
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون برنامه‌ریزی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان:

جنگل‌های سمیرم و فریدونشهر را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم

جنگل‌های سمیرم و فریدونشهر را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم

ایسنا/اصفهان معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: تاکنون در کشور  ۲۲ نفر از کارکنان منابع طبیعی جان خود را در مقابله با زیاده‌خواهی متصرفین از دست داده‌اند و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

رضا خلیلی، عصر(دوشنبه، ۹ مرداد) در آیین تودیع و معارفه رئیس منابع طبیعی شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: امروز روز بین‌المللی جنگل بانی است، این روز را به همه همکارانم تبریک می‌گویم. تاکنون در کشور ۲۲ نفر از همکارانمان جان خود را در مقابله با زیاده‌خواهی متصرفین از دست داده‌اند و ۵۰۰ نفر نیز مجروح شدند. هر کشوری که بتواند آب و خاک خود را خوب حفاظت کند توسعه ‌آن پایدار خواهد بود، در غیر این صورت حتما چالش‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.

گفت: امروز دنیا با سه چالش تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی مواجه است. نرخ داشتن بیابان در هر کشوری در دنیا ۱۰ درصد است، اما در کشور ما ۲۰ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد است. مناطق مختلفی در استان اصفهان از جمله آران و بیدگل، خور و بیابانک، نطنز اردستان کاشان و...دارای قسمت‌های بیابانی هستند و متأسفانه قسمت شمال گلپایگان هم در قسمت بیابانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وضع موجود را باید حفظ کنیم  یادآور شد: سمیرم و فریدونشهر دارای جنگل طبیعی هستند و چون در خطر آتش‌سوزی است آنها را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم. به دنبال طرح کاشت یک‌میلیون نهال در کشور ما نیز این طرح را در دستور کار داریم و در سطح استان اجرا خواهیم کرد.

همچنین سلمان جوادی، دادستان گلپایگان گفت: به گونه‌ای عمل نکنیم که با دست خود اکوسیستم را از بین ببریم، طبیعت را به نابودی بکشانیم و بیابان‌زایی کنیم. هیچ موسسه و اداره‌ای اقدام به قطع درخت خصوصاً درختان مثمر که خط قرمز است، نکند.

وی ادامه داد: با تصرف عدوانی اراضی دولتی و ملی که از طریق کاشت نهال انجام می‌شود به شدت برخورد قانونی می‌کنیم. همان‌طور که تاکنون منابع طبیعی گلپایگان با نظم، قاطعیت و قانون‌مندی پیش رفته این مسیر همچنان با قوت بیشتری ادامه‌دار باشد. تصمیمات در منابع طبیعی با نگاه جامعه‌نگری، انسانی و حفظ اکوسیستم باشد و علاوه بر حل مشکلات مردم منابع طبیعی را هم حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا، دادستان گلپایگان ادامه داد: اقدامات خوبی در منابع طبیعی انجام شده است و همان ریل‌گذاری و اقدامات مدیرکل منابع طبیعی در استان  در شهرستان بومی‌سازی و با قوت طی شود.

مهدی رمدان، رئیس سابق منابع طبیعی شهرستان گلپایگان نیز، گفت: منطقه دشت شمال به عنوان منطقه بیابانی شناخته و طرح مطالعاتی آن نیز آماده شده است، همچنین تهیه طرح مطالعاتی آبخیزداری در گلشهر و مسکن مهر نیز انجام شده و اجرای بند انحرافی گلشهر نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اجرای کامل آن را باید رئیس جدید اداره منابع طبیعی گلپایگان پیگیری کند. برای اجرای مرتع‌داری در سطح ۴۰ هزار هکتار طرح لازم تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در منطقه  مسکن مهر طرح مطالعاتی آبخیزداری تهیه شده و اعتبارات آن باید پیش‌بینی شود تا طرح آن نیز اجرا شود. مقرر شده است در دشت شمال ۲۵۰ هکتار از محل طرح کاشت یک میلیارد نهال، نهال‌کاری داشته باشیم. دوستداران طبیعت در کاشت و نگهداری ۲۵۰ هکتار نهال در دشت شمال کمک کنند، تلاش داریم در این طرح نهال‌هایی کاشته شود که با شرایط اقلیمی شهرستان مناسب باشد.

در پایان این جلسه از زحمات ۴ ساله مهدی رمدان تقدیر و محمد اسماعیل توسلی به‌عنوان سرپرست اداره منابع طبیعی گلپایگان معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha