• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402052516084
  • خبرنگار : 50107

رئیس اتحادیه املاک مشهد:

قیمت رهن و اجاره در برخی مناطق مشهد دو برابر قیمت واقعی است

قیمت رهن و اجاره در برخی مناطق مشهد دو برابر قیمت واقعی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه املاک مشهد با اشاره به سامانه تعیین اجاره بها که حدود یک ماه است در مشهد اجرا می‌شود، گفت: یکی از معضلات فعلی ما این است که مالک به دفاتر املاک مراجعه می‌کند اما زمانی که اجاره‌بها توسط نرم‌افزار به وی اعلام می‌شود از دفتر مشاوره خارج شده، بعد قیمت مد نظر خود را در اپلیکیشن‌ها ثبت می‌کند و با همان رقم قرارداد می‌‎نویسد که از دستگاه قضا تقاضا داریم از این امر جلوگیری کند.

حسین رستمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعداد واحدهای مشاوره املاک غیر مجاز در مشهد که پلمب شده‌اند، اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت تاکنون ۶۵۰ واحد صنفی پلمب شده که این پلمب‌ها تنها برای واحدهای صنفی غیر مجاز یعنی فاقد پروانه کسب بوده است.

وی با بیان اینکه فرایند سامانه تعیین اجاره‌بها تاکنون تکمیل نشده است، عنوان کرد: هنوز شهروندان در جریان این موضوع نیستند و اکثر مستاجران و مالکان از این نرم‌افزار خبر ندارند. باید مدام به اطلاع عموم برسد که چنین نرم‌افزاری برای تعیین اجاره‌بها در واحدهای صنفی وجود دارد و بعد از مطلع شدن، مردم باید مطالبه کنند تا نرم‌افزار قیمت را اعلام کند. قمیتی که نرم‌افزار اعلام می‌کند قانونی بوده و اگر خارج از این قیمت معامله‌ای انجام شود، غیر قانونی است.

رئیس اتحادیه املاک مشهد تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار واحد مشاوره املاک در مشهد وجود دارد که ۵۰۰۰ واحد یعنی ۵۰ درصد آن‌ها نرم‌افزار تعیین اجاره‌بها را نصب کردند. البته نرم‌افزار تغییراتی دارد که در حال به‌روز کردن آن هستیم. واحدهای مشاوره املاکی که به هر دلیلی نرم‌افزار را نصب نکرده‌اند تا پایان هفته فرصت دارند این کار را انجام دهند.

رستمی بیان کرد: از هفته آینده در صورت عدم نصب بنر مرتبط با این نرم‌‎افزار درواحدهای صنفی، این واحدها پلمب خواهند شد. در این بنر عنوان شده که واحد صنفی مجهز به نرم‌افزار تعیین اجاره‌بها است. واحد صنفی باید هولوگرام و قولنامه با کد رهگیری به مشتری بدهد.

وی با اشاره به بازدارندگی نرم‌افزار تعیین اجاره‌بها تصریح کرد: اگر مالک زیاده‌خواه بوده و بخواهد مبلغ غیر قابل قبولی را بیان کند، جلوی زیاده‌خواهی وی گرفته می‌شود. مردم نیز باید مطالبه‌گر بوده و هر واحد صنفی که به آن مراجعه می‌کنند را جهت نصب بودن نرم‌افزار تعیین اجاره‌بها بررسی کنند.

رئیس اتحادیه املاک مشهد خاطرنشان کرد: یکی از معضلات فعلی ما این است که مالک به دفاتر املاک مراجعه می‌کند اما زمانی که اجاره‌بها توسط نرم‌افزار به وی اعلام می‌شود از دفتر مشاوره خارج شده، بعد قیمت مد نظر خود را در اپلیکیشن‌ها ثبت می‌کند و با همان رقم قرارداد می‌‎نویسد که از دستگاه قضا تقاضا داریم از این امر جلوگیری کند. پیشنهاداتی به کارگروه‌های مربوطه داده شده تا نرم‌افزار حرف اول و آخر را بزند؛ مردم نیز از تنوع قیمت در بازار خسته شده‌اند.

رستمی با بیان اینکه قیمت رهن و اجاره در برخی مناطق واقعی و در بسیاری از مناطق غیر واقعی است، عنوان کرد: علت این موضوع افزایش قیمت خرید و فروش واحد مسکونی است که اثر خود را بر اجاره‌بها می‌گذارد. به این دلیل که در خرید و فروش مدیریتی نشده، قیمت اجاره‌بها نیز افسارگسیخته شده است. باید کاری کنیم نرم‌افزار برای خرید و فروش نیز استفاده شود تا بتوان اجاره‌بها را نیز به همین صورت کنترل کرد.

وی ادامه داد: معمولا رهن و اجاره تا دو برابر قیمت واقعی نیز مشاهده می‌شود اما اعلام کردیم که افزایش قیمت رهن و اجاره نباید از ۲۰ درصد بیشتر باشد. از هفته آینده نیز شوراهای حل اختلاف حکم تخلیه صادر نخواهند کرد و مالکان باید از افزایش ۲۰ درصد تمکین کنند.

رستمی با اشاره به مشکلات مستاجران در پرداخت اجاره‌ها گفت: مردم باید فکر کنند در جنگ اقتصادی قرار داشته و باید به همنوع خود کمک کنند؛ مستاجر مستاصل است. ما باید خودمان به داد هم برسیم و به هم کمک کنیم. خواهش می‌کنم مالکانی که در توانشان هست و می‌توانند، اجاره را کمتر دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۲۰:۴۶

سلام من خودم مشاور املاک در مشهد واقعیت بسیار درد ناک در مورد اتحادیه مشاورین املاک وقتی نتیجه انتخابات اتحادیه که با غذا و پول باشد و افراد سالم در این رقابت هیچ وقت ثبت نام نمی کنند و اگر هم ثبت نام کنند چون بحث تبلغاتی و حتی اطلاع رسانی بهسایر اعضا و عدم شناخت و معرفی برابر وجود دارد ، در نهایت کسانی صاحب منصب میشوند که هزینه میلیاردی کرده اند و یا اسپانسرها و دست های پشت پرده دارند مثل اسماعیلی معروف که در مقابل این هزینه هزار را و کارغیر قانونی و یا در پوشش قانونی و رانت میخواهند ، رئیس اتحادیه که با غذا و اسپانسر میلیاردی رای بیاورد و هیئت مدیر که هر کدام تبلغات میلیاردی کرده اند( غذا مرغ ،کباب وانواع تالار ،رستوران و مسجد ، حسینیه و...) نتیجه چنین اتفاقی معلوم است، که منشا ء عدم مدریریت در بازاراملاک و ساماندهکی مسکن و افزایش گرانی مسکن و عدم برخورد با تخلافاتی از کلاهبرداری بزرگ تا کوچک ملکی تا مثل املاک بدون جواز کسب و یا املاکی که داری جواز کسب ولی همه نوع تخلف دارند مثل بحث عدم ثبت کدرهگیری و ثبت قرارداد در سامانه و یا بحث گران فروش و یا بحث عدم به رسیدگی شکایت مردم و شناخت مشکلات و پیگیری راهکارها بروز و عدم برخورد قاطع با تخلفات و یا عدم حمایت واجرای بخش نامه مثل ممنوعیت معامله فروش با اتباع ومصوبه دولتی و حمایتی و عدم کنترل بازار مسکن خلاصه این بازار بی حساب و کتاب و قانون میشود که گاهی همین افراد منتخب در اتحادیه از شخص اول تا هیئت مدیر و کارمندان و کار چاق کنان درب در اتحادیه خیلی راحت هر گونه زد بند مالی رو انجام می دهند و اتحادیه را منبع درآمد میلیاردی انتخاباتی خود میدانند و حتی بسیاری مشاورهای فرار از تخلفات مثل چراغ خاموش و بدون جواز کسب ها و تا اموزش شگردهای کلاهبرداری توسط این افراد اموزش داده میشود و حتی حق ماهانه و حق اموزش از کلاهبرداران و هزینه ÷نهان کردن و حل کردن متخلفان را نیز میگیرند و حتی گاهی این موارد و گزارشات رو نادیده و پاک و امحا میکنند و یابه کلاهبرداران خودشاناطلاع میدهند ، اگر میخواهید کاری بکنید در حوزه مدیریت صحیح بازار مسکن و گرانی و امنیت معاملات و با تخلفات برخورد کنید ، اول از دفتر املاک رئیس اتحادیه و هیئت مدیر و کارمندان و دوستان این افراد شروع کنید که چگونه قرارداد تنظیم میکند ( معمله