• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402053019332
  • خبرنگار : 50214

تامین ۲۵ درصد آب کشاورزی یزد از قنوات/صرفه‌جویی ۱۱۶ میلیون مترمکعب با آبیاری‌های نوین

تامین ۲۵ درصد آب کشاورزی یزد از قنوات/صرفه‌جویی ۱۱۶ میلیون مترمکعب با آبیاری‌های نوین

ایسنا/یزد مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به دغدغه این سازمان نسبت به حفظ، احیا و مرمت قنوات استان، اعلام کرد: بیش از ۳۰۹۳ رشته قنات در استان دایر بوده که با استحصال ۱۵۶ میلیون متر مکعب در سال تامین کننده حدود ۲۲.۵ تا ۲۵ درصد آب بخش کشاورزی است.

«عباس بشارتی» ضمن اشاره به این که در ۴۴۰ رشته قنات با طول تقریبی ۵۸ کیلومتر عملیات بازسازی و نوسازی انجام گرفته است، اظهار کرد : در سال۱۴۰۱ از محل کمک های فنی اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات استان مبلغ ۵۶۵ میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون با تخصیص ۱۰۰ درصد، کار احیا و مرمت ۴۴۰ رشته قنات در شهرستان های استان رقم خورده است.

وی افزود: انجام عملیات زیر بنایی و اساسی هر قنات باعث کاهش هزینه‌های نگهداری آنها و نیز عدم نیاز به عملیات تکراری از جمله لایروبی سالانه می‌شود و از ریزشهای شدید گالری قنات (کوره) جلوگیری به عمل آورده و به پایداری آبدهی قنوات کمک شایانی می‌کند.

بشارتی خاطرنشان کرد: انجام مطالعات دقیق برای اولویت‌بندی و بررسی کامل نیازهای قنوات و برآورد هزینه‌های مربوطه همراه با نقشه‌های اجرایی در موفقیت اجرای این سیاست نقش مهمی دارد که می بایست مورد توجه قرار گرفته و برای انجام آن اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.

این مسئول با بیان این که اعتبار بلاعوض دولتی تخصیص یافته برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۱۶۷۵ هکتار معادل ۲۰۹ میلیارد ریال است، تصریح کرد: مجموع اراضی کشاورزی تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری در استان بالغ بر ۳۶ هزار هکتار است که نتیجه عملیاتی شدن طرح‌های اجرا شده، سالانه ۱۱۶ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب را در بر خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی یزد،  به مناسبت هفته دولت ۷۴ طرح آب و خاک شامل ۶۷ طرح سیستم‌های آبیاری نوین در سطح  ۱۶۷۵  هکتار با ۱۴۱۰ بهره‌بردار و هفت طرح قنوات با اعتباری معادل ۱۹۲ میلیارد تومان در شهرستان‌های اردکان، میبد، اشکذر ،یزد، بافق، تفت، ابرکوه، خاتم و زارچ به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha