• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402060100466
  • خبرنگار : 50613

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خبر داد

تبیین و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی با «سوگواره ملی شعر غریب»

تبیین و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی با «سوگواره ملی شعر غریب»

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برگزاری «سوگواره ملی شعر غریب» به عنوان یک برنامه فرهنگی در جهت تبیین و ترویج فرهنگی ایرانی اسلامی، انتقال باورها و ارزش‌های دینی در قالب فرهنگ و هنر تاثیرگذار است.

جلیل سروری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف و ضرورت برگزاری «سوگواره ملی شعر غریب» اظهار کرد: در جلسات هم‌اندیشی با اصحاب شعر و ادب به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه مدفن نورانی امام رضا(ع) در مشهد قرار دارد و همچنین ضرورت پرداخت به اشعار دینی در فرهنگ ایرانی اسلامی، جای رویدادهای مذهبی در بستر شعر و ادبیات در سال‌های گذشته خالی بوده است.

وی ادامه داد: عموما اشعار رضوی موجود، بیشتر در وصف زیارت و گاهی نیز در وصف مدح و مرحمت و امثال آن خلاصه می‌شود و پرداختن به موضوعاتی چون ولادت و شهادت امام رضا(ع)، فرمایشات امام و سبک زندگی آن حضرت باعث شد این ضرورت پیش آید که چنین رویداد سوگواری در قالب شعر برگزار شود.

وی افزود: به طبع تاثیر برگزاری این برنامه به عنوان یک برنامه فرهنگی در جهت تبیین و ترویج فرهنگی ایرانی اسلامی، انتقال باورها و ارزش‌های دینی از طریق قالب فرهنگ و هنر است. همچنین ترویج فرهنگ رضوی و یک جریان سازی جدید و بیشتر تولید محتوای مورد نیاز برای سایر فعالیت‌هایی است که با بسط فرهنگ رضوی مرتبط هستند.

سروری با اشاره به ملی بودن این رویداد خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیتی در قالب و تعداد آثار ادبی وجود ندارد و علاقه‌مندان تا پایان دهم شهریورماه می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی راه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص این رویداد را از طریق ابزارهای تبلیغاتی، گروه‌ها و انجمن‌های ادبی عنوان کرد و افزود: محورهای سوگواره شامل وداع امام رضا(ع) از مدینه، فراغ بین امام و خانواده ایشان، غربت امام در زمان حیات و شهادت حضرت امام رضا(ع) است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آثار ارسالی توسط شاعران توانمند استان داوری خواهند شد و منتخبین را برمی‌گزینند، ادامه داد: جوایز شامل ۳ کمک هزینه سفر به کربلا به مبلغ ۴۰ میلیون ریال و ۸ کمک هزینه زیارت به مشهد مقدس به مبلغ ۲۰ میلیون ریال تقدیم منتخبین می‌شود.

وی گفت: اختتامیه ۲۶ شهریور ماه در ایام شهادت امام رضا(ع) با مشارکت آستان قدس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی مشهد برگزار خواهد شد و در تلاش هستیم تا دستگاه‌های دیگر نیز در این مسیر مشارکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha