• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402060100566
  • خبرنگار : 50590

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا:

در معرفی شخصیت بی‌نظیر "ابن‌سینا" به جهان باید کوشید

در معرفی شخصیت بی‌نظیر "ابن‌سینا" به جهان باید کوشید

ایسنا/همدان رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا با بیان اینکه در معرفی شخصیت بی‌نظیر ابن‌سینا به جهان باید کوشید، مطرح کرد: ابن‌سینا افتخار اسلام، قرآن و بشریت به شمار می‌رود.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی چهارشنبه یکم شهریور در همایش حکیم هزاره‌ها در همدان، با اشاره به اینکه معرفی مفاخر علمی جزئی از وظایف مردم است، تأکید کرد: چهره بزرگی مانند حسین‌بن عبدالله ابن‌سینا کسی است که جامعه و تاریخ نباید او را به فراموشی بسپارد و وظیفه مردم معرفی این شخصیت به جهانیان است.

وی با اشاره به اینکه تمام فلسفه مجاز است و باید از مجاز به عنوان پل استفاده کرد، خاطرنشان کرد: انسان کامل کسی است که قبل از قیامت خدا را ببیند و جمال و جلال خدا را درک کند.

دکتر محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز ضمن تبریک روز فیلسوف بزرگ جهان اسلام حکیم ابن‌سینا که مقارن با روز همدان است، بیان کرد: همدان تمدنی دیرینه دارد که بر هیچ‌کس هم پوشیده نیست اما این تمدن نیازمند اتفاق میمون و مبارکی است.

وی با بیان اینکه جهانی شدن چنین تمدن و شهری با وجود حکیمی چون ابن‌سینا توانست چنین رنگ و جلال و نمودی پیدا کند، افزود: انسان‌های بزرگ در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجند و اگر در زمان خود متحمل سختی شده و به آنها اتهام وارد می شده به این علت است که فهم‌شأن برای مردم سخت بوده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه ابن‌سینا از ظرف زمان خویش بالاتر بوده است، گفت: حکمت، طبابت، علم و دانش و فقه برای عبور از مجاز حقیقت است به طوری که ابن‌سینا برای رسیدن به حقیقت از شهری به شهری رفته و سختی‌های سفر را تحمل و راه طولانی از شرق به غرب را تحمل می‌کرد چرا که می‌خواست به حقیقت دست یابد.

وی با اشاره به همجواری همدان با شیخ الرئیس، باباطاهر، عین‌القضات و عالمان و دانشمندان بسیار، یادآور شد: امیدواریم با اقدامات انجام شده مانند برگزاری همایش‌ها شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این شهر باشیم و دانشگاه‌ها، ابن‌سیناهایی را به جامعه ارائه دهند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha