• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402060502770
  • خبرنگار : 50181

مدیرکل صمت استان:

۳۷۰۰ میلیارد از تسهیلات سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه تعیین تکلیف شده است

۳۷۰۰ میلیارد از تسهیلات سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه تعیین تکلیف شده است

ایسنا/کرمانشاه به گفته مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از مجموع تسهیلات ۶۵۰۰ میلیارد تومانی که در سفر رئیس جمهور به بخش صنعت و معدن کرمانشاه اختصاص یافت، تاکنون بالغ بر ۳۷۰۰ میلیارد تومان آن تعیین تکلیف شده است.

محسن دارابی در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه از تعیین تکلیف ۵۷ درصدی تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان در بخش صنعت و معدن و به میزان ۳۷۴۵ میلیارد تومان خبر داد که مصوب، انعقاد قرارداد و یا پرداخت شده است.

مدیر کل صمت استان کرمانشاه، با بیان اینکه قرار بود این تسهیلات ظرف مدت دو سال پرداخت شود، افزود: خوشبختانه از برنامه‌ای که در نظر گرفته شده بود، جلوتر هستیم.

دارابی یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر ۹۲۰۰ میلیارد تومان پروژه برای استفاده از این تسهیلات در بانک‌های استان در دست بررسی است و تمام این تسهیلات را در زمان مناسبی جذب خواهیم کرد.

وجود ۲۶۳ واحد راکد و یا نیمه فعال در کرمانشاه

وی سپس اشاره‌ای به وضعیت صنایع و معادن استان داشت و عنوان کرد: در کرمانشاه ۸۳۷ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری داریم که ۵۷۴ مورد آنها فعال بوده، ۱۶۹ واحد زیر ظرفیت کار می‌کنند و ۹۴ واحد نیز غیرفعال هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه ۲۲۳ معدن دارای پروانه نیز در استان داریم که ۱۸۰ مورد آنها فعال و ۴۳ مورد غیرفعال است، تاکید کرد: احیا معادن راکد را با جدیت دنبال می‌کنیم.

دارابی همچنین از هدفگذاری برای احیای ۲۲ واحد راکد تولیدی (صنعتی و معدنی) در استان در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴ واحد آن احیا شده و تا پایان سال به هدفی که ترسیم شده خواهیم رسید.

وی همچنین از وجود ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان با وسعت ۲۸۸۳ هکتار نیز خبر داد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه از وضعیت فعالیت‌های تجاری استان نیز یاد کرد و گفت: کرمانشاه از دیرباز به دلیل قرارگیری در محور استراتژیک شمال غرب به جنوب غرب و کریدور تاریخی شرق به غرب شرایط منحصر به فردی داشته  و در حال حاضر نیز با داشتن پنج مرز رسمی و یک بازارچه مرزی، ۴۳ تا ۴۴ درصد صادرات ایران به عراق را عهده‌دار است.

دارابی میزان صادرات چهار ماهه استان کرمانشاه را نیز ۹۵۰ میلیون دلار اعلام کرد که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۲۱ درصد بیشتر شده است.

قطع برق و منابع بانکی، دغدغه اصلی صنایع

موضوع دیگری که وی به آن اشاره کرد تامین انرژی پایدار مورد نیاز بخش تولید بود که صنایع را با چالش جدی مواجه کرده و افزود: تقاضا داریم استان‌هایی مانند کرمانشاه که مجموع صنایع آن به همراه استان‌های دیگر غرب کشور معادل ۳۰ درصد صنایع برخی استان‌های توسعه یافته صنعتی نیست، در این زمینه ویژه دیده شوند.

دارابی همچنین از زمان‌بر بودن پرداخت تسهیلات یارانه‌دار به بنگاهای اقتصادی هم یاد و خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ ترجیح می‌دهند از منابع داخلی بانک‌ها تسهیلات بگیرند، اما دریافت تسهیلات آنها به موقع باشد. تسهیلات یارانه‌دار را نیز می‌توانیم به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص دهیم که آنها نیز سرپا بمانند.

وی همچنین بر لزوم افزایش اختیارات بانک‌های استانی نیز تاکید کرد تا دیگر ناچار به ارسال طرح های بزرگ به ارکان اعتباری بانک‌ها در تهران نباشیم.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه همچنین بر لزوم تسریع در تامین ارز مورد نیاز صنایع و همچنین کاهش محدودیت تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha