• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402061409395
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان در رشته مهندسی اویونیک، دانشجو می‌پذیرد

دانشگاه اصفهان در رشته مهندسی اویونیک، دانشجو می‌پذیرد

ایسنا/اصفهان مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان از راه‌اندازی رشته مهندسی اویونیک (Avionics) به‌عنوان یک رشته کاربردی در دانشگاه اصفهان خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، مهدی مرتضوی، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: رشته اویونیک یکی از رشته‌های کاربردی است و در اصطلاح اویونیک یا الکترونیک هوانوردی (Avionics) یک تکواژ مرکب است که از ترکیب دو کلمه Aviation و Electronics ایجاد شده و معمولا اشاره به تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره، و فضاپیما؛ مانند نمایشگرها، رایانه‌ها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده‌های آن‌ها است. برای اشاره به تجهیزات برقی که مربوط به تولید انرژی الکتریکی، تبدیل ولتاژ و جریان، توزیع انرژی و ذخیرهٔ انرژی هستند از اصطلاح الکتریک Electric استفاده می‌شود. اصطلاح جامع‌تر برای تجهیزات برقی پرنده‌ها Avionics and Electric به معنای برق و الکترونیک هوانوردی است. گاهی از اصطلاح معادل الکترو اویونیک نیز در این زمینه استفاده می‌شود.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان، افزود: این رشته کاربردی در حوزه ناوبری هوایی، الکترونیک هوایی و الکتریک هوایی کارایی دارد و در انواع کاربردهای هواپیما، بالگرد چه با سرنشین و چه بدون سرنشین کاربرد دارد.   

مرتضوی ادامه داد: افراد متخصصی که در این رشته تربیت می‌شوند، می‌توانند در ایرلاین‌ها، دفاتر طراحی هواپیما و هلیکوپتر، امور تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیکی و الکتریکی هواپیما مشغول به کار شوند. مهندسانی که تربیت می‌شوند افرادی هستند که مهندسی هوافضا را در حد نیاز می‌دانند و با مهندسی برق نیز در سطح بهتری آشنایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد دروس این رشته از مهندسی برق و ۳۰ درصد ترکیب مهندسی هوافضا و مهندسی مکانیک است.

وی ضمن بیان این امر که این رشته بین‌رشته‌ای، آینده خوبی برای فارغ التحصیلان خود به ارمغان می‌آورد، افزود: دانشجویان در این رشته با استانداردهای هوایی، سیستم خلبان خودکار و سازه‌های پرواز آشنا می‌شوند و نحوه طراحی و استفاده را می‌آموزند.   

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه، یادآور شد: این رشته در دانشگاه‌های دنیا تا مقطع دکتری تدریس می‌شود، اما در دانشگاه‌های ایران زیاد به آن پرداخته نشده است. هم اکنون دانشگاه اصفهان به عنوان اولین دانشگاه جامع کشور برای پذیرش دانشجو در این رشته پیش قدم شده و هدف این است که دانشگاه اصفهان تبدیل به قطب هوایی کشور شود.

 وی افزود: با توجه به این که  شرکت صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) در جوار دانشگاه اصفهان است و صنعت اویونیک در داخل شرکت هسا به عنوان صنعت پیشرو و جزء صنایع بزرگ این شرکت محسوب می‌شود، این همخوانی می‌تواند آینده خوبی را برای دانشگاه و صنعت رقم بزند.

مرتضوی در ادامه گفت: مجموعه  کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی که این رشته را دارند، با حمایت شرکت هسا در حال تجهیز است و دانشجویان این رشته ضمن پیشگامی در حوزه اویونیک کشور، می‌توانند از امکاناتی که  وجود دارد استفاده کنند. علاوه بر این، به دانشجویانی که در این زمینه تحصیل می‌کنند، توصیه می‌شود که همزمان با تحصیل  گواهینامه  b۲ را هم اخذ کنند، این مجوز را به افرادی می‌دهند که اجازه تعمیر و نگهداری  سیستم الکترواویونیک را داشته باشند. این مجوز به‌صورت بین‌المللی ارائه می‌شود و فضای کاری بسیار وسیع و گسترده‌ای را ایجاد می‌کند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان، یادآور شد: خوشبختانه در استان اصفهان هم شرکت‌های بزرگ و هم شرکت‌های خصوصی وجود دارند که گواهینامه b۲ را ارائه می‌دهند، ممکن است همزمان با تحصیل دانشجویان این امکان فراهم شود که دانشجویان در داخل دانشگاه اصفهان نیز بتوانند این گواهی را اخذ کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha