• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402061911776
  • خبرنگار : 50562

مصطفی بوعذار اعلام کرد؛

پایان پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی

پایان پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی
مصطفی بوعذار

ایسنا/خوزستان دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با اعلام پایان پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در چذابه و شلمچه گفت: این رویداد ارزشی عرض ارادت هنرمندان متعهد و بابصیرت است که سهم بسزایی در ترویج فرهنگ وهنر عاشورایی در اربعین حسینی داشتند.

مصطفی بوعذار در گفت‌وگو با ایسنا، از ارسال ۷۶ اثر نمایشی از سراسر کشور پس از انتشار فراخوان خبر داد و بیان کرد: آثار نمایشی در بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی توسط سهراب کاکاوند، عبدالله حلیات و اسماعیل مجللی ارزیابی شدند و هشت اثر به زبان فارسی و عربی را برای حضور در پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی انتخاب کردند.

وی با اشاره به آثار بخش تئاتر خیابانی این سوگواره اظهار کرد: ۹ نمایش خیابانی منتخب، توسط عادل کروشاوی، حیدر رضایی و امین اکبری‌نسب داوری شدند که در میان آنها چهره‌های برتر هنرهای نمایشی کشور حضور دارند و طبق برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته در ساعات بعدازظهر پذیرایی زائرین اربعین حسینی بودند.

دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با اشاره به موازی‌کاری برخی نهادهای فرهنگی در موضوع اربعین حسینی خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیاد برای هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و هنری انجام شده بود که به سرانجام نرسید.

بوعذار با تقدیر از هنرمندان متعهد تئاتر خیابانی و تعزیه کشور گفت: هنرمندان شناخته شده‌ایی به این سوگواره دعوت شدند ولی عنوان «تراز اول» را بیان نکردیم‌.

وی موکب فرهنگ و هنر در چذابه را میعادگاه هنرمندان متعهد معرفی کرد و افزود: محل تجمع و ارایه خدمات فرهنگی و هنری هنرمندان رشته‌های مختلف و گروه‌های شرکت‌کننده سوگواره در این موکب بود که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان باشکوه خاصی خدمت‌رسانی فرهنگی و هنری را تا پایان اربعین با قوت ادامه داد.

او ادامه داد: در شلمچه طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده میزبان گروه‌های شناخته شده و شرکت‌کننده در پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در مواکب کانون‌های مساجد و سایر مواکب بودیم و کیفیت آثار نمایشی مهم‌ترین رکن انتخاب آثار است که به تناسب شرایط هر گروه سه تا پنج اجرا در شلمچه و چذابه داشتند که بنا به درخواست برخی مواکب اجراها افزایش می‌یافت و در این میان خستگی کار و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی معنی نداشت و ما در ستاد برگزاری سوگواره شرمنده لطف و محبت این هنرمندان بزرگ بودیم‌.

این فعال هنری با تاکید به اهمیت موضوع خدمت فرهنگی به عملکرد سلیقه‌ای نهادهای فرهنگی در موضوع اربعین حسینی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه شاهد اجرای برخی آثار نمایشی ضعیف توسط برخی نهادها و سازمان‌های برخوردار بودیم که در شان و منزلت اربعین حسینی نبودند و برخی مدیران ناکارآمد فرهنگی به دنبال استفاده ابزاری از هنرمندان ضعیف در قالب تعزیه هستند در صورتی که تعزیه ساختار مشخص خود را دارد.

دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از بدعهدی برخی مدیران استان خوزستان انتقاد کرد و گفت: باوجود بضاعت اندک و توان مالی، مجموعه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان توانست جریان هنر دینی و عاشورایی را در اربعین حسینی رونق بدهد که استقبال کم‌نظیری هم صورت گرفت.

او همچنین با اشاره به محتوا و روایت‌های مستند برخی نمایش‌ها، عنوان کرد: از کارگردانان نمایش‌های اجرا شده در چذابه با حضور مدیران فرهنگی و مهمانان در محل موکب فرهنگ و هنر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان تقدیر شد و هنرمندان خرمشهر و آبادان در فرصتی مناسب در آیینی با اهدای لوح تقدیر، تندیس و با پرداخت کمک هزینه همه گروه‌های نمایشی پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی تقدیر و تکریم ویژه خواهند شد.

بوعذار شفافیت و صداقت را مهم‌ترین عنصر هنر انقلابی دانست و افزود: فرصت و مجال برای اعزام گروه‌ها به کشور عراق فراهم بود اما از همان ابتدا هدف‌گذاری سوگواره برای خدمت‌رسانی به زائرین هموطن بود و از عنوان «بین‌المللی» نامی نبردیم.

کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر دینی صاحبدلان اظهار کرد: هنرمند متعهدی که در این گرمای بالا و مشکلات تردد بین شهری در کشور که برای اجرا در هر رویدادی دعوت می‌شود باید حمایت مالی شود تا بخشی از نیازهای او مرتفع گردد وگرنه دستمزدی و حق‌الزحمه‌ای همچون جشنواره‌های رایج کشور دریافت نمی‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: استفاده ابزاری از عنوان «نذر فرهنگی» درست نیست چراکه مفهوم غیردولتی و سیستمی دارد و هر گروه نمایشی معتبر به صورت خودجوش «نذر فرهنگی» خود را با اجرا در هر مکانی و مسیر پیاده‌روی اربعین از مرز ایران تا نجف و کربلا اجرا می‌کند و نیازی به هدایت سازمان و نهادی ندارد که پس از آن بهره‌برداری تبلیغاتی از آن داشته باشند که برخی گروه‌ها به صورت جهادی همچون گروه تعزیه سلاسل شوشتر این گونه به نجف و کربلا اعزام شدند.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان تاکید کرد: رویدادهای غیرشفاف که به دنبال تبلیغات گسترده و جذب منابع مالی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف در اربعین حسینی هستند هیچ‌گاه ماندگار نخواهند شد و ماهیت آنها کاملا مشخص است.

دبیر پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی با تقدیر از هنرمندان متعهد تئاتر خیابانی و تعزیه کشور گفت: مدیران ارشد فرهنگی کشور باید قدردان این هنرمندان باشند چراکه در سخت‌ترین شرایط و گرمای بالا و امکانات اندک کارهای درخشان و فاخری را با موضوع نهضت قیام عاشورا و شهدای شاخص مدافع حرم برای زائرین اربعین حسینی اجرا و سهم خود را در این کنگره عظیم مردمی اربعین حسینی ایفا کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha