• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402072215127
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پایان عملیات مرمت «تیمچه تاریخی بخشی» در کاشان

پایان عملیات مرمت «تیمچه تاریخی بخشی» در کاشان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان گفت: عملیات مرمت قسمت‌های آسیب دیده تیمچه تاریخی بخشی کاشان با صرف هزینه سه میلیارد و پانصد هزار ریال از محل اعتبارات ملی پایان یافت.

احمد دانایی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموعه تیمچه و سرای بخشی یکی از نمونه‌های برجسته بناهای تاریخی مجموعه بازار بزرگ کاشان است که متعلق به دوره قاجار بوده و به وسیله حاج حسین بخشی بنا شده است.

وی افزود: تیمچه بخشی مجموعه بسیار مفصلی است که در کنار تیمچه تاریخی امین‌الدوله، در زمینی به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع ساخته شده و شامل یک سرای بزرگ و تیمچه با سقف مرتفع و زیبا که حجره‌ها در دو طبقه حول فضای مرکزی آن شکل گرفته و یک هشتی مفصل که رابط این دو بخش اصلی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، تصریح کرد: تیمچه تاریخی بخشی کاشان دارای تزئینات بسیار زیبا و نفیس یزدی‌بندی است که به‌صورت معقلی و با ترکیب آجر و کاشی با هنرمندی تمام طراحی شده و در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دانایی نیا در مورد عملیات مرمت گفت: مرمت این اثر تاریخی شامل برچیدن و تخلیه قید بندی، کوناله بندی و صندوقه چینی، برچیدن پالانه خشتی فرسوده روی سقف قوسی یا تخت، برچیدن اندود کاه‌گل، اندود گچ و خاک روی دیوار و جرزها و کندن لایه‌های فرسوده بام بود.

وی اظهار کرد: بخش دوم عملیات مرمت تیمچه بخشی بازار کاشان نیز شامل صندوقه چینی خشتی با ملات گچ و خاک، شرفی یک ردیفه با آجر سنتی ۲۰ در۲۰ با ملات و شمشه‌گیری گچی و کاه‌گل بام به ضخامت ۳ تا ۴ سانتی‌متر به‌صورت یک لایه روی بام‌های افقی همراه با شیب‌بندی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، تصریح کرد: اندود کاه‌گل به ضخامت ۳ سانتی‌متر روی دیوارها و جرزها، سفیدکاری با گچ روی سطوح منحنی، نقش دار، طاقچه‌ها و طاق نماها، شمشه گچی ساده و قوسی تا ۵ سانتیمتر به‌صورت قاب یا زه گچی از دیگر موارد عملیات مرمتی این اثر تاریخی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha