• یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402072315939
  • خبرنگار : 50212

کاهش شتاب جریان تولید در روستاها/ لزوم توجه به مشاغل خانگی روستایی

کاهش شتاب جریان تولید در روستاها/ لزوم توجه به مشاغل خانگی روستایی

ایسنا/مرکزی مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: شتاب جریان تولید در روستاها کاهش یافته است و باید برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از ظرفیت صنایع کوچک که هنر ناب بانوان روستایی است استفاده کرد و این مشاغل خانگی رونق یابد.

حمید پاکپور در مراسم جشن ثبت جهانی شدن کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه که امروز، ۲۳ مهرماه، همزمان با هفته فرهنگی ساوه با حضور مردم و مسئولان در مجاورت این بنای تاریخی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این آیین که با روز ملی روستا و عشایر تقارن دارد فراهم شدن فرصتی برای ارتقای نشاط اجتماعی در جوامع روستایی است تا اقشار مختلف روستایی نیز مثل شهرنشینان به مناسبت های مختلف در  برنامه های پرشور و نشاط شرکت کنند.

وی افزود: مدیران فرهنگی و اجتماعی باید به افزایش فضای شور و نشاط و اتحاد و انسجام در روستاها کمک کنند. ثبت جهانی کاروانسرای روستای باغ شیخ موجب شده که این روستا در عرصه جهانی مطرح شده و جذابیت دیگری در حوزه گردشگری بین المللی ایجاد شود تا پس از احیا و بازسازی آن و تعریف یک کاربری گردشگری به یک پایگاه نشاط بخش و محلی برای عرضه توانمندی ها و ظرفیت های منطقه تبدیل شود.

پاکپور در ادامه گفت: سبک زندگی روستایی، گویش ها و نواهای محلی و همه اجزای تشکیل دهنده هویت اسلامی ایرانی از روستاها تولد یافته است و باید همه خرده فرهنگ ها، نماد و نشانه های فرهنگی را حفظ و عرضه کنیم. یکی از نمادهای هویت ملی، آثار ملموس فرهنگی و تاریخی است.

وی افزود: در کنار بازنشانی نمادهای هویت فرهنگی، ظرفیت های اقتصادی و تولیدات روستایی نیز باید تقویت شود و برای آنها بازار هدف تعریف کرد تا به پایدارسازی جمعیت کمک کرده و اشتغال رونق باید. سهم مشاغل خانگی در اقتصاد ایران پایین و کمتر از ۱۰ درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این سهم افزون بر ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی صرفا منوط به سرمایه گذاری سنگین و احداث کارخانه های متعدد نیست، اظهار کرد: بخش شتاب دهنده اقتصاد کشور همین مشاغل خرد و صنایع دستی است که باید مورد حمایت قرار گیرد. شتاب جریان تولید در روستاها کاهش یافته است و باید برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از ظرفیت صنایع کوچک که هنر ناب بانوان روستایی است استفاده کرد و این مشاغل خانگی رونق یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha