• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080100189
  • خبرنگار : 50355

یک متخصص تغذیه مطرح کرد

نگرانی از پوکی استخوان گسترده در زنان و کوتاهی قد نسل آینده

نگرانی از پوکی استخوان گسترده در زنان و کوتاهی قد نسل آینده

ایسنا/خراسان رضوی استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری تغذیه و رژیم درمانی گفت: حدود ۱۵ سال پیش، مصرف سرانه لبنیات در کشور ما ۸۰ تا ۸۵ لیتر بود و قرار بود تا پایان برنامه توسعه ششم، این مصرف سرانه به ۱۷۰ لیتر و دو برابر این میزان برسد، ولی الان بعضی از آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که  مصرف سرانه  لبنیات  به زیر ۴۰ لیتر رسیده است که این نگرانی از پوکی استخوان گسترده در زنان و کوتاهی قد نسل آینده ایرانی‌ها را به همراه خواهد داشت.

پرفسور سید علی کشاورز در گفت‌و ‌گو با ایسنا عنوان کرد: در دنیا هشت الگوی متفاوت مصرف داریم که خود این الگوها نیز چندین زیرالگو دارند و کشور ما جزء الگوهای سنتی بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با تغییر و تحولات و گسترش شهرنشینی ممکن است این جایگاه و این الگو تغییراتی کرده باشد، افزود: ویژگی الگوی سنتی این است که قسمت اعظم منابع دریافت مواد غذایی از منابع گیاهی مثل غلات، نان، برنج، ماکارانی و حبوبات تأمین می‌شود و سهم منابع غذایی حیوانی در آن نسبت به الگوهای دیگر کمتر است.

کشاورز خاطرنشان کرد: علاوه بر الگوی سنتی مصرف، در دو دهه اخیر با تغییرات وضع اقتصادی که داشته‌ایم مصرف مواد غذایی حیوانی باز هم در الگوی مصرف ما فقیرتر شده است.

مصرف سرانه  لبنیات  به زیر ۴۰ لیتر رسیده است

این استاد سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران که مدیرگروهی تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران را نیز در کارنامه دارد، اظهار کرد: حدود ۱۵ سال پیش، مصرف سرانه لبنیات در کشور ما ۸۰ تا ۸۵ لیتر بود و قرار بود تا پایان برنامه توسعه ششم، این مصرف سرانه به ۱۷۰ لیتر و دو برابر این میزان برسد، ولی الان بعضی از آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که  مصرف سرانه  لبنیات  به زیر ۴۰ لیتر رسیده است که این  نگرانی از پوکی استخوان گسترده در خانم‌ها و کوتاهی قد نسل آینده ایرانی‌ها را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مصرف سرانه گوشت قرمز که حدود ۱۴.۵ کیلو بوده، به زیر ۵ کیلو رسیده است، همچنین مصرف مرغ که حدود ۳۰ کیلو بوده به زیر ۲۰ کیلو رسیده است، بنابراین با کاهش سرانه مصرف لبنیات و گوشت قرمز سلامت افراد به مخاطره می‌افتد.

کشاورز افزود: گوشت و لبنیات  پروتئین حیوانی و  آهن و کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند به طوری که  وقتی یک لیوان شیر می‌خوریم ۱۰ درصد نیاز به بیش از ۱۰ ماده غذایی را تأمین می‌کنیم و زمانی که در سفره ایرانی این مواد  کم می‌شود نگرانی گسترده از نظر تأمین  ویتامین B۱۲، ویتامین  A ، ویتامین B۲ ،  کلسیم و... وجود دارد.

این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: الگوی مصرف ما به دو شکل در حال دگرگونی است یکی به علت گسترش شهرنشینی و  مصرف فست فودها به خصوص در نسل جوان و از طرفی فقر که در حقیقت باعث محدود شدن منابع غذایی حیوانی شده است.

کشاورز در ادامه نسبت به افزایش چاقی و اضافه وزن هشدار داد و عنوان کرد: متاسفانه وضعیت چاقی در کشور ما نگران کننده است به طوری که  بعضی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که در شهرهای بزرگ ما چیزی حدود ۷۰ درصد خانم‌ها  و ۵۰ درصد  آقایان اضافه وزن دارند.

وی افزود:  اگر کودکان ما در ۴۰ سال پیش فقط لاغر و کم وزن  و کوتاه قد بودند، امروزه عادات بد غذایی به دلیل افزایش مصرف فست‌فودها، به شدت در کودکان در حال افزایش است و طبیعتا این آینده نگران‌کننده‌ای را برای این نسل به همراه دارد.

این دکتری تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به ارتباط بین  چاقی و اضافه وزن و زمینه‌سازی برای ابتلا به انواع بیماری‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، مشکلات جراحی و مشکلات باروری خانم‌ها را از پیامدهای چاقی ذکر کرد.

گسترش سوءتغذیه دو وجهی در کشور

کشاورز نسبت به افزایش سوءتغذیه دو وجهی در کشور هشدار داد و گفت: سوء تغذیه در کشور ایران دو وجهی است،  از یک سو کمبودها را داریم و از طرف دیگر نامتعادل‌خوری و بدخوری‌ها را داریم که منجر به چاقی می‌شود. چون سوء تغذیه هم به چاقی گفته می‌شود و هم به لاغری، و بر همین اساس سوء تغذیه دووجهی در کشور ما  رو به گسترش است.

وی تأکید کرد: نکته‌ای که مهم است، این است که اگر پدال مبارزه با چاقی امروز فشرده شود، ۳۰ سال دیگر اثرات آن را خواهیم دید و متاسفانه هنوز در سطح کشور ما و در سطح ملی چنین برنامه‌ای نداریم،  

این استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که نمی‌دانم آیا این نگرانی از سوی سیاست‌گذاران نیز حس شده است یا نه، افزود: امیدواریم شرایطی پیش بیاید که گرفتاری‌های اقتصادی کمتر شده و امکانات دسترسی مردم به منابع غذایی آسان‌تر شود و گرنه ما با یک فاجعه دوگانه مواجه خواهیم شد چراکه گرفتاری‌های سوء تغذیه در کشور ما رو به افزایش است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha