• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402090100269
  • خبرنگار : 50604

در گفت وگوی ایسنا با متخصص تغذیه بخوانید

خواص و عوارض باورنکردنی قهوه در بدن/ آیا قهوه لاغر می‌کند؟

خواص و عوارض باورنکردنی قهوه در بدن/ آیا قهوه لاغر می‌کند؟

ایسنا/گلستان مصرف قهوه عادت بسیاری از مردم شده و بحث‌‎های زیادی در مورد فواید و مضرات قهوه شکل گرفته برخی از افراد علت مسائلی مانند ناتوانی جسمی، جنون و مشکلات قلبی را به گردن قهوه تلخ می‌اندازند و برخی دیگر این نوشیدنی را «هدیه ‎ای از بهشت» و درمانی برای کسالت، چاقی و افسردگی می‌دانند اما سوال اصلی اینجاست که این ادعاها در مورد مصرف قهوه چقدر درست است؟

شیوع وسیع مصرف انواع قهوه در سال‌های اخیر و دلایل آن ذهن هر ایرانی کنجکاو را به‌خود مشغول می‌کند، مراکز فروش و عرضه قهوه در شهرستان‌ها، مناطق روستایی دورافتاده و بسیاری از دکه‌های بین راهی و محلات به‌ شدت رواج گرفته و این درحالی است که این نوشیدنی حتی در مناطق دور بسیار گران‌تر از رقیب دیرینه قهوه یعنی چای، عرضه می‌شود.

ماهیت نشاط‌آور قهوه شاید یکی از دلایل رواج و رونق مصرف آن در بین ایرانیان در سال‌های اخیر باشد؛ شیوع مصرف قهوه در دوران کرونا، به‌رغم بسته‌شدن رستوران‌ها نیز در بسیاری از کشورها گزارش شده که خود نقش و انگیزه روحی‌روانی آن را نشان می‌دهد.

تغییر شیوه زندگی به‌خصوص در بین نسل جوان و تغییر ساعات کار و استرس‌های محیط کار از دیگر انگیزه‌های ممکن در شیوع مصرف قهوه در ایران است. جذابیت عطر و ‌طعم تند قهوه و گرایش مصرف‌کنندگان قهوه به‌عنوان یک نوشیدنی لوکس و غیرسنتی در شیوع سریع قهوه قطعا بی‌تاثیر نیست.

خواص و عوارض باورنکردنی قهوه در بدن/ آیا قهوه لاغر می‌کند؟

شاید یکی از دلایل افزایش مصرف قهوه تبلیغات وسیع آن در فضای مجازی و بیان فواید بی‌شمار آن در درمان بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر نظیر فشارخون، دیابت و سرطان‌ها است. اما آیا این ادعاها در مورد قهوه صحت دارد؟

خبرنگار ایسنا با «ارازمحمد قرنجیک» متخصص تغذیه در گرگان در مورد فواید و مضرات قهوه گفت‌وگویی داشته که در ادامه آورده شده است.

ایسنا: چرا با خوردن قهوه باعث رفع خستگی و سرحالی در افراد می‌شود؟

به طور کلی قهوه، نسکافه، چای سبز یا چای سیاه با بالا بردن ضربان قلب کمی بدن را گرم‌تر کرده و در افراد احساس خوبی ایجاد کند.

 "متیل گزانتین‌ها" که ماده مؤثره قهوه را تشکیل داده از خانواده کافئین بوده و در گروه سموم مواد غذایی قرار می‌گیرد اما مصرف خیلی کم آن به صورت دمنوش می‌تواند برای رفع برخی مشکلات چاره‌ساز باشد.

ایسنا: مصرف قهوه برای چه افرادی مضر است؟

قهوه برای کسانی که مشکلات قلبی به خصوص بی‌نظمی ضربان قلب دارند، بسیار خطرناک بوده و مشکلات افرادی که به یبوست دچار هستند نیز تشدید می‌کند.

علاوه بر آن مصرف قهوه به دلیل اینکه بار کلیوی را زیاد می‌کند، برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی نیز مضر است.

مصرف قهوه به افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، مگر در شرایط خاصی که پزشک متخصص توصیه کرده باشد ولی افراد مسنی که معده سردی داشته و از کلیه‌های سالمی نیز برخوردار باشند می‌توانند روزانه دو تا سه فنجان قهوه کم کافئین میل کنند.

خواص و عوارض باورنکردنی قهوه در بدن/ آیا قهوه لاغر می‌کند؟
بسیاری از ورزشکاران با هدف گرم‌کردن و بالا بردن ضربان قلب خود قهوه مصرف می‌کنند، اما این کار صحیح نیست و باید از طریق نرمش کردن به طور طبیعی بدن خود را گرم کنند.
اگر فردی دچار اضافه وزن بوده و غلظت خون بالایی داشته باشد و به صوت غیر طبیعی با مصرف قهوه ضربان قلب خود را بالا برده و سپس اقدام به ورزش کند، بسیار خطرناک است، زیرا باعث افتادگی دریچه‌های قلب شده و سلامت فرد را تهدید می‌کند.

ایسنا: مصرف قهوه به چه کسانی و به چه میزان در روز توصیه می‌شود؟

اگر فردی از سلامتی کامل برخوردار بوده و هیچ مشکلی از نظر بیماری‌های قندی، عروقی و کلیوی نداشته باشد، می‌تواند روزانه دو تا سه فنجان قهوه کم‌کافئین مصرف کند. توصیه می‌شود قهوه را در فواصل غدایی و به همراه کمی نان و عسل، بیسکویت و یا کیک خانگی مصرف شود.

اگر فردی به خوردن قهوه همانند چای عادت کرده و بخواهد همه‌روزه آن را مصرف کند در این صورت هر روز باید دوز آن را بالا ببرد که اینکار برای قلب و کلیه بسیار مضر است، بنابراین باید در مصرف قهوه احتیاط کرده و از زیاده‌روی پرهیز شود.

برخی مواقع دانشجویان، رانندگان و افرادی که برای کنکور درس می‌خوانند برای آنکه جلوی خواب آلودگی خود را بگیرند، قهوه می‌خوردند اما افراد باید دلیل خواب آلودگی خود را کشف کرده و در جهت رفع آن اقدام کنند.

خستگی مفرط، بالا بودن غلطت خون، کمبود منیزیم بدن و چربی خون بالا افراد را دچار کسلی و خواب آلودگی می‌کند، بنابراین اگر فردی به دلیل خستگی احساس خواب آلودگی می‌کند باید با استراحت کافی آن را برطرف کرده و در غیر این‌صورت منشأ بی‌خوابی را کشف و در جهت رفع آن اقدام کند.

اگر افراد با قهوه یا چای پررنگ بخواهند جلو خواب آلودگی خود را بگیرند، نمی‌توانند با منشأ اصلی به وجود آورنده آن مقابله کنند و علاوه بر آن مصرف قهوه و چای نمی‌تواند سرحالی و شادابی کامل در افراد خواب آلوده ایجاد کند.

خواص و عوارض باورنکردنی قهوه در بدن/ آیا قهوه لاغر می‌کند؟

ایسنا: بهترین موقع خوردن قهوه چه زمانی است و آیا خوردن قهوه به نیت لاغری توصیه می‌شود؟

 نباید بلافاصله بعد از غذا خوردن قهوه میل شود زیرا جلوی جذب مواد معدنی در بدن به ویژه آهن و روی را گرفته و فرد را دچار کم‌خونی می‌کند، مواقعی که فرد احساس کسلی و بی‌حوصلی زیاد دارد  باید قهوه را به عنوان دارو و دمنوش میل کرده، ضربان قلب خود را بالا برده و حال خوبی را تجربه کند.

افراد معمولا با نیت لاغری قهوه را به تنهایی میل کرده که این کار شیره‌های گوارشی و اسید معده را زیاد کرده و فرد را به مرور دچار زخم معده و زخم اثنی‌اشر می‌کند.

قهوه تأثیر بسیار کمی در لاغری داشته به طور مثال خوردن پنج فنجان قهوه در روز تنها به اندازه ۱۰ دقیقه پیاده‌روی باعث سوزاندن کالری و لاغری در افراد می‌شود.

ایسنا: آیا قهوه در درمان بیماری‌های غیر واگیر موثر است؟

به هیچ عنوان قهوه درمان بیماری‌های مثل قند خون، چربی و مشکلات کبدی نیست، اما چای سبز در برخی مواقع برای فشار خون، غلظت خون و توصیه می‌شود.

متأسفانه قهوه فاقد هرگونه ویتامینی بوده و مواد معدنی بسیار بسیار کمی داشته و تنها خاصیت آن این است که می‌تواند با بالا بردن ضربان قلب کمی بدن را گرم کرده و در افراد احساس خوبی ایجاد کند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۸:۰۰

ممنون از خبر خوبتان ،اینقدر مصرف قهوه فراگیر شده ،به گمانمان مفید هم بوده ،بسیار ممنون که اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارمان گزاشتین