• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402112819614
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی:

مشارکت بالا در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار است

مشارکت بالا در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار است

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا گفت: قهر با انتخابات راهکار درستی برای نشان دادن اعتراض مدنی نبوده، بلکه مشکلات را تشدید می‌کند.

بشیر اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا به ضرورت اهمیت مشارکت در انتخابات از نگاه علمی اشاره و اظهار کرد:‌ در شرایطی که مسائلی همچون معضلات مربوط به مسکن، خودرو، ناهماهنگی درآمدها با تورم ۴۰ درصدی و ... باعث بروز نارضایتی در برخی از اقشار جامعه شده و عده‌ای رأی ندادن را نوعی ابراز اعتراض مدنی تلقی می‌کنند تا نشان دهند از عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناراضی هستند.

وی با اشاره به اینکه قهر با انتخابات و صرف نظر کردن از حق مشارکت سیاسی راه حل درستی برای نشان دادن نارضایتی نیست، افزود: این عدم مشارکت تشدید و تعمیق چالش‌های کشور را به همراه خواهد داشت.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا با بیان اینکه در حال حاضر نهادهای مردم‌سالاری در ایران که مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید، تنها ابزارهای اعمال دموکراسی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: جایگزینی برای آن وجود ندارد و بشر هنوز راهکاری برای مشارکت سیاسی توده مردم، به جز نهادهای دموکراتیک موجود ابداع نکرده است.

 به گفته اسماعیلی، مردم‌سالاری مثل هر ساختار سیاسی دیگری در حال حاضر، دارای نقاط ضعف و ناکارآمدی است و نمی‌توان به‌عنوان یک سازوکار ایده‌آل و بی‌عیب و نقص به آن نگاه کرد.

به اعتقاد وی در چنین شرایطی که مجلس به‌عنوان نهاد مهم پیگیر مطالبات مردم است، دست کشیدن از حق انتخاب نمایندگان مجلس و مشارکت سیاسی پایین، هیچ تغییر زیربنایی در ساختار مردم‌سالاری ایجاد نخواهد کرد.

اسماعیلی نتیجه قهری مشارکت پایین را عامل راه‌یابی احتمالی افرادی با شایستگی کمتر به مجلس دانست و تصریح کرد: افراد دارای توانایی کمتر برای یک دوره چهار ساله اختیار بسیاری از امور مهم را به دست می‌گیرند و بر تصمیمات کشور تأثیر می‌گذارند.

به اعتقاد وی مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به مشکلات واقف هستند و مشارکت سیاسی بالا و پس از آن مطالبه‌گری دائمی از نمایندگان مجلس، اصلاح امور و بهبود شرایط را رقم می‌زند.

تأثیر مشارکت بالا در عرصه بین‌المللی 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا کاهش مشارکت در انتخابات را مخابره کننده پیام برای کشورهای خارجی خواند و اظهار کرد:‌ کاهش مشارکت به دشمنان پیام تضعیف پشتوانه مردمی کشور را منعکس می‌کند.

وی چنین پیامی را عامل لطمه به منافع ملی در نظام بین‌الملل بیان کرد و افزود: مشارکت نکردن در انتخابات قدرت چانه‌زنی ایران را در مذاکرات دیپلماتیک کاهش می‌دهد و طرف‌های مقابل را مصمم به در موضع ضعف قرار دادن ایران و دریافت امتیاز بیشتر خواهد کرد.

اسماعیلی با اشاره به نظریه «سرمایه اجتماعی»، اصل مشارکت در کنار اصول دیگری همچون آگاهی و اعتماد را موجب افزایش ضریب قدرت اجتماعی دانست و تصریح کرد: در نقطه مقابل، کاهش هر یک از این عناصر تأثیر منفی متقابلی به وجود می‌آورد و در نهایت کاهش قدرت ملی را در پی خواهد داشت.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا معتقد است مشارکت سیاسی در وهله اول و مطالبه‌گری و نظارت عمومی بر عملکرد انتخاب شدگان در وهله بعد، وظیفه مهمی است که بر عهده مردم قرار دارد و شانه خالی کردن از آن، اگر چه به لحاظ احساسی می‌تواند التیامی موقتی ایجاد کند، اما آسیب‌های دراز مدت آن به حال کشور بسیار زیاد خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha