• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120805153
  • خبرنگار : 50105

همزیستان دایناسورها در تله انقراض

همزیستان دایناسورها در تله انقراض

ایسنا/خراسان رضوی ارکیده‌ها از قدیمی‌ترین خانواده‌های گیاهان گلدار هستند و شواهد فسیلی حاکی از آن است که حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون سال عمر دارند. جدول زمانی، آنها را در دوره کرتاسه قرار می‌دهد، به این معنی که آنها با دایناسورها همزیستی می‌کردند.

به نقل از ارث، طول عمر و موفقیت تکاملی ارکیده‌ها به سازگاری قابل‌توجه و روابط همزیستی آنها با گرده افشان‌ها و قارچ‌ها نسبت داده می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد طیف وسیعی از زیستگاه‌ها را در سراسر جهان داشته باشند.

محققان امیدوارند که یافته‌های آنان به برنامه‌ریزی حفاظتی برای حفاظت از ارکیده‌ها کمک کنند که بسیاری از آنها با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال ناپدید شدن هستند.

این مطالعه شامل جمع‌آوری نمونه‌های مختلف از خانواده بزرگ ارکیده بود. ارکیده‌ها بازماندگان باستانی هستند که ریشه در زمان دایناسورها دارند.

زمین را میلیون‌ها سال پیش تصور کنید که توسط غول‌هایی مانند تیرانوسوروس رکس و تریسراتوپس اداره می‌شد. در سایه‌ها، زیر برگ‌ها و شاخه‌ها، اولین ارکیده‌ها جوانه زدند و رشد کردند و نقطه عطف بزرگی برای زمین بود. همه چیز تغییر کرد، ازجمله آب‌وهوا که در نهایت به پایان دایناسورها و ظهور پستانداران منجر شد اما ارکیده‌ها به راه خود ادامه دادند و به آرامی به انواع بسیاری که امروزه می‌شناسیم تغییر کردند. یافته‌ها بر سختی و سازگاری این گل‌ها تاکید می‌کنند.

خانواده ارکیده با بیش از ۲۵ هزار عضو، نمونه‌ای خیره کننده از تکامل و سازگاری در دنیای گیاهان است. ارکیده‌ها سریع‌تر از زمانی که تکامل یافته‌اند ناپدید می‌شوند. حدود ۵ میلیون سال طول کشید تا آنها به خانواده متنوعی تبدیل شوند که امروز می‌شناسیم. متأسفانه، به این معنی که آنها ممکن است نتوانند از مسیر انقراض بازگردند، حتی اگر تهدیدهای فعلی را همین الان متوقف کنیم.

از دست‌دادن زیستگاه به دلیل جنگل‌زدایی، گسترش شهرها و کشاورزی، اساس آنها را فرسایش می‌دهد. تغییرات آب‌وهوایی لایه دیگری از خطر را اضافه می‌کند و اکوسیستم‌های ظریفی را که در آن ارکیده‌ها برای هزاران سال رشد می‌کردند را مختل می‌کند. علاوه بر این، زیبایی فریبنده، آنها را هدف جمع‌آوری غیرقانونی قرار می‌دهد و بقای آنها را بیشتر به خطر می‌اندازد.

ارکیده‌ها نه تنها جواهرات خارق‌العاده‌ای از طبیعت هستند، بلکه اسرار ناگفته‌ای درباره زندگی روی زمین نیز در خود دارند. حفاظت از آینده آنها برای محافظت از تعاملات پیچیده‌ای که آنها در اکوسیستم‌ها انجام می‌دهند و اطمینان از اینکه این داستان‌ها می‌توانند روزی توسط دانشمندان رونمایی شوند، حیاتی است.

در حال حاضر باید اقدام کنیم؛ تلاش‌های حفاظتی نیاز به اولویت‌بندی حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی، پایه و اساس تنوع ارکیده دارد. این به معنای حفاظت قانونی برای مناطق کلیدی اما شیوه‌های مدیریت فعال برای تضمین اکوسیستم‌های سالم است.

نتایج این تحقیق در مجله New Phytologist منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha