• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403012815822
  • خبرنگار : 50124

رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور:

آمایش سرزمینی در تمامی سطوح جدی‌تر دنبال شود

آمایش سرزمینی در تمامی سطوح جدی‌تر دنبال شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور مهم‌ترین منبع استفاده از آب را حوزه کشاورزی خواند و گفت: بنابراین باید کشاورزی را با هوشمندی بیشتری نسبت به گذشته پیش ببریم و آمایش سرزمینی هم در سطح ملی و مردمی و هم توسط دولت بسیار جدی‌تر دنبال شود.

احمد وظیفه ۲۸ فروردین‌ماه در حاشیه نخستین همایش ملی دانش سنتی  در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه خشکسالی یک پدیده همواره فراگیر در کشور ما بوده است، اظهار کرد: استانی نداریم که طی چند دهه گذشته با پدیده خشکسالی درگیر نشده باشد که البته این پدیده در مقایسه با وضعیت همان منطقه سنجیده می‌شود؛ در کشور چهار فصل ما، استانی با بارش کمتر از ۱۰۰ میلیمتر را داریم و استانی هم داریم که بارش سالانه حدود یک‌هزار میلی‌متر دارد.

وی ادامه داد: طی دهه‌های اخیر در پی وقوع گرمایش زمین و تغییر اقلیم، الگوهای جوی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و در طی حدود پنج دهه گذشته داده‌های ایستگاهی ثبت شده نشان می‌دهند روند نزولی بارندگی و افزایش دما در حال وقوع بوده که نگران‌کننده است.

وظیفه تأکید کرد: امروز مانند گذشته نیست یعنی صنعت و حوزه‌های کشاورزی گسترش و نیازهای آبی کشور رشد یافته است اما داشته‌ها از منابع آبی کاهش پیدا کرده و دمای هوا نیز افزایش یافته است، در ۵۰ سال اخیر به ازای هر سال، یک میلیمتر از میزان بارش‌ها کم شده است.

وی با بیان اینکه امروز باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم تا کمتر آسیب ببینیم، افزود: البته این فقط رویکرد ما ایرانی‌ها نیست بلکه تمام دنیا به این نتیجه رسیده است که با اتخاذ این رویکردها سطح آسیب‌ها را کاهش دهند.

وظیفه مهم‌ترین منبع استفاده از آب را حوزه کشاورزی خواند و گفت: بنابراین باید کشاورزی را با هوشمندی بیشتری نسبت به گذشته پیش ببریم و آمایش سرزمینی هم در سطح ملی و مردمی و هم توسط دولت بسیار جدی‌تر دنبال شود.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت سیل و خشکسالی در کشور پرداخت شد، تصریح کرد: قریب به سه چهارم این مبلغ مربوط به خسارت خشکسالی بود بنابراین برای کاهش این خسارت‌ها و آثار سوء، باید به روش‌های بازدارنده به‌ویژه در بخش کشاورزی توجه داشته باشیم و نیز در جانمایی جمعیت و جانمایی صنعت بازنگری شود و توان اقلیمی هر سرزمین مورد توجه قرار گیرد.

وظیفه در پایان با اشاره به برپایی همایش ملی محیط زیست در شهرکرد، گفت: برایم جالب توجه بود که مباحث ناظر به محیط زیست دغدغه استاندار و مسئولان استان است؛ وقتی دغدغه اول کشور حفظ محیط زیست باشد مطمئناً از اقداماتی که در خلاف جهت این اهداف باشد، جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha