• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403012916556
  • خبرنگار : 50214

در گفت‎وگو با ایسنا اعلام شد؛

مشارکت ۹۰ درصدی دهک‌های آسیب‌پذیر یزد در طرح فجرانه/گردش مالی ۹۵۰ میلیارد تومانی طرح در استان

مشارکت ۹۰ درصدی دهک‌های آسیب‌پذیر یزد در طرح فجرانه/گردش مالی ۹۵۰ میلیارد تومانی طرح در استان

ایسنا/یزد مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به مشارکت حدود ۹۰ درصدی مشمولان دهک‌های اول تا سوم استان در طرح فجرانه، از تحقق هدف اصلی طرح که بهبود سفره و تغذیه اقشار آسیب‌پذیر بود، خبر داد و گفت: گردش مالی مراحل اول و دوم طرح در استان را ۹۵۰ میلیارد تومان بوده است.

«محمدرضا فلاحتی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اجرای سومین مرحله اجرای طرح ملی فجرانه، هدف دولت از اجرای این طرح را ارتقاء سلامت خانوارها و جلوگیری از آسیب به سفره مردم خواند و تصریح کرد: طرح ملی کالابرگ الکترونیک همزمان با مصوبه مجلس مبنی بر مردمی‌سازی یارانه‌ها و افزایش مبلغ یارانه‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۱ مطرح شد و طبق این مصوبه قرار بر این بود که یارانه‌ها به صورت کالابرگ جهت خرید ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز سفره‌ی مردم، پرداخت شود.

وی با بیان این که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای طرح، از ابتدای اسفندماه سال ۱۴۰۱ شاهد آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بودیم، افزود: البته اجرای طرح دارای مراحل مختلفی بود که با توجه به طرح‌های تشویقی از سوی دولت اعمال می‌شد.

فلاحتی با اشاره به اجرای مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه همزمان با دهه مبارک فجر سال گذشته و چهل‌ و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اظهار کرد: طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ با تخصیص اعتبار ۲۲۰ هزار تومان به دهک‌های آسیب‌پذیر برای مدت سه ماه شروع شده و اکنون شاهد اجرای مرحله سوم آن هستیم.

وی گفت: دولت در قالب این طرح تلاش دارد مبلغ تورمی که به ۱۱ قلم کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن وارد شده را با این اعتبار پوشش داده و از اقشار آسیب‌پذیر حمایت داشته باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان این که در استان یزد ۳۰۵ هزار خانوار از دهک‌های اول تا نهم معادل جمعیتی بالغ بر ۹۵۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه هستند، گفت: از مجموع این آمار، ۲۶۶ هزار خانوار معادل جمعیتی افزون بر ۸۳۰ هزار نفر در زمره‌ی دهک‌های اول تا هفتم قرار دارند که مشمول طرح فجرانه الکترونیک شده‌اند.

به گفته وی، مشارکت مشمولان استان یزد در مرحله اول طرح فجرانه ۸۴ درصد بود و به عبارتی بیش از ۲۲۳ هزار در این مرحله نسبت به انجام خریدهای خود اقدام کردند ولی در مرحله دوم افزون بر ۱۶۲ هزار خانوار که حدود ۶۱ درصد مشمولان را شامل میشوند، از این مشوق استفاده کردند.

فلاحتی در این خصوص خاطرنشان کرد: مشارکت بالای مرحله اول به دلیل درست اجرا نشدن طرح توسط بعضی از فروشگاه‌ها اتفاق افتاد لذا هنگامی که روش درست به فروشگاه‌ها آموزش داده و طرح تبیین شد، بعضی از خانوارها در طرح مشارکت نکردند.

وی اضافه کرد: در مجموع مشارکت دهک‌های اول تا سوم استان در هر دو مرحله حدود ۹۰ درصد بوده و عمده هدف دولت هم پوشش همین دهک‌های آسیب پذیر برای خرید بسته‌های غذایی بوده است.

این مسئول با بیان این که در حال حاضر و همزمان با اجرای مرحله سوم طرح، قریب به چهار هزار فروشگاه با فراهم کردن زیرساخت ارائه طرح کالابرگ به مردم خدمات ارائه می‌دهند، اظهار کرد: در دو هفته ابتدای طرح حدود ۱۰۵ فروشگاه که نسبت خرید را رعایت نمی‌کردند به صورت هوشمند غیرفعال شدند ولی تاکنون حدود ۳۵۰ فروشگاه غیرفعال و دو فروشگاه نیز پلمب شده است.

وی به مشارکت خوب فروشگاه‌های استان یزد در این طرح با وجود اختیاری بودن این مشارکت اشاره و بیان کرد: یزد از این حیث جزو سه استان برتر کشور نسبت به جمعیتش است به نحوی که در تمامی شهرستان‌ها، دهستان‌ها و بعضی از روستاها، مغازه و فروشگاه‌‍‌هایی برای ارائه خدمت به مردم در این رابطه وجود دارند.

وی در مورد گلایه مردم از فراهم نبودن امکان خرید تمام اقلام از یک فروشگاه در اغلب مراجعات، عنوان کرد: قائدتاً این امکان برای تمام فروشگاه‌ها با توجه به رسته صنفی فروشگاهی میسر نیست که بتوانند تمام ۱۱ قلم کالا را ارائه دهند لذا مردم باید بخشی از کالایی که در یک فروشگاهی وجود دارد را تهیه و اقلام دیگر را در فروشگاه‌های دیگر خریداری کنند.

فلاحتی با اشاره به ثبت روزانه  ۶۹۰۰ خرید کالابرگی در استان، گفت: در طول دو ماه گذشته قریب به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بسته غذایی توسط مردم استان خریداری شده است.

وی در مورد میزان گردش مالی ایجاد شده در استان طی این اجرای دو مرحله گذشته از طرح فجرانه، تصریح کرد: در مرحله اول و  دوم مجموعاً حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولت در استان یزد برای این طرح گذاشته و هزینه شد و مردم نیز ۷۰۰ میلیارد تومان آورده نقدی در این رابطه هزینه کردند که گردش مالی آن در استان را رقم زده است.

وی با تاکید بر این که دولت‌ها همیشه به دنبال بستر و راهی جهت حمایت از مردم در قالب اعتبار و کالاهای اساسی هستند، افزود: در دولت سیزدهم با بستری که تحت عنوان شبکه ملی اعتبار(شما) ایجاد شده، امکان هرگونه حمایتی در قالب اعتباری از خانوارها با اطمینان کامل دولت فراهم شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در مورد میزان تحقق تحقق اهداف طرح به ویژه در موضوع بهبود تغذیه در خانوارهای آسیب‌پذیر جامعه، ابراز کرد: هدف از اجرای این طرح، سفره مردم و تغذیه مردم بوده و دولت تلاش داشته است افزایش تورمی که روی کالاهای اساسی اتفاق افتاده بود را با تعلق مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به یک عضو خانوار و سهم بندی این مبلغ برای کالاهای مختلف جبران کند به عنوان مثال ۷۵ هزارتومان برای خرید گوشت اختصاص یافته است و خوشبختانه ارزیابی مشارکت مردم در این طرح به خصوص از سوی دهک‌های اول تا سوم حکایت از خرید تمام اقلام اساسی توسط آنها و قطعاً قرار گرفتن آنها در سفره و برنامه غذایی آنها دارد.

فلاحتی در پایان نیز در مورد این گلایه مردمی که چرا باید برای بهره‌مندی از ۲۲۰ هزار تومان اعتبار پرداختی دولت، دو برابر آن را نقداً خرید کنند، اظهار کرد: یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی که در دولت‌های نهم و دهم شروع شد در واقع برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی خانوارها بود ولی در ادوار گذشته در سبد خانوار به حساب نمی‌آمد و پس از افزایش این مبلغ در سال ۱۴۰۱ نیز علی رغم این که قرار بود خانواده‌ها از آن جهت خرید پروتئین و نیازهای غذایی استفاده کنند، در موارد دیگر هزینه می‌کردند و عملاً شاهد کوچکتر شدن سفره مردم به خاطر مسائل اقتصادی بودیم لذا دولت در قالب این طرح ضمن شارژ کردن اعتبار ۲۲۰ هزار تومان جهت خرید، از مردم می‌خواهد با هزینه کردن ۴۰۰ هزارتومان یارانه واریزی به حساب شخص، نسبت به خرید یک بسته غذایی ۷۴۰ هزار تومانی اقدام کند و به ترتیب مابقی را فرد باید پرداخت کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha