• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403012916705
  • خبرنگار : 50167

تولید نان کامل در ۶ نانوایی شهر زنجان

تولید نان کامل در ۶ نانوایی شهر زنجان

ایسنا/زنجان رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: نان کامل در شش واحد نانوایی در شهر زنجان تولید می‌شود و برای گسترش و اجرای کامل این برنامه در نانوایی‌های داوطلب، تلاش می‌کنیم.

ملیحه نقدی امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به اینکه نان به‌عنوان غذای اصلی در سفره ما ایرانیان است، از اقدامات مداخله‌ای مهم در راستای ارتقای سلامت شهروندان، بهبود کیفیت نان در زنجیره گندم، آرد و نان است که با کاهش درصد سبوس‌گیری و جنین‌گیری از گندم در تولید آرد کامل و ترویج تولید آرد کامل و مصرف نان کامل پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه پیرو ابلاغ دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ با تشکیل کمیته فنی بهبود نان پیگیر کاهش سبوس‌گیری در تولید آرد بود و در نیم سال دوم ۱۴۰۲ با مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تولید آرد و نان کامل را با طرح موضوع در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده استانداری و تبیین شیوه‌نامه تولید آرد و نان کامل در کارگروه گندم، آرد و نان استان پیگیر شد.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: با برگزاری سه کمیته پیگیری و پیاده‌سازی تولید نان کامل استان به ریاست نماینده تام‌الاختیار استاندار زنجان (معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری) و حضور دستگاه‌های مرتبط با توجه به وضعیت موجود تصمیم‌های لازم اتخاذ و با تعیین کارخانه تولید آرد کامل و نانوایان داوطلب پخت نان کامل و آموزش نانوایان طبق شیوه‌نامه، تولید نان کامل در سه واحد نانوایی لواش‌پزی و سه واحد سنگک‌پزی در شهر زنجان در فروردین ماه آغاز شد.

وی اظهار کرد: در کمیته یادشده، برنامه عملیاتی تولید نان کامل در راستای گسترش تولید نان کامل و تعیین قیمت آن و نظارت مستمر بر اجرای کامل برنامه در نانوایی‌های داوطلب انجام خواهد گرفت.

نقدی با بیان اینکه آرد کامل یا آرد تمام دانه، از اجزای کامل گندم شامل آندوسپرم (مغز)، جوانه و سبوس (دو تا شش درصد) تولید می‌شود، گفت: این آرد دارای فیبر فراوان، ریزمغذی‌ها مثل آهن، کلسیم، روی، فسفرو ویتامین‌های گروه B است.

وی به تعریف نان کامل پرداخت و اظهار کرد: نان کامل از آرد کامل یا تمام‌دانه تولید می‌شود و نانی تیره با بوی مطبوع و با ماندگاری بیشتر است که در تولید آن، فرآیند تخمیر به‌طور کامل با خمیرمایه یا خمیرترش در زمان مناسب (یک تا سه ساعت) و دمای مناسب (۲۵ تا ۴۵ درجه سلسیوس) انجام می‌شود.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: در صورتی‌ که تخمیر در شرایط مناسب انجام نشود، فیتات و اگزالات موجود باعث کاهش جذب املاحی مثل آهن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، افزود: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha