• شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403020100392
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد

ممنوعیت‌ تردد و شنا در حریم‌ استخرهای ذخیره آب کشاورزی

ممنوعیت‌ تردد و شنا در حریم‌ استخرهای ذخیره آب کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از ممنوعیت‌ تردد و شنا در حریم‌ مخازن و استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان خبر داد.

محمد شبان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی اظهار کرد: تمامی مالکان استخرهای کشاورزی به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، تمهیدات و اقدامات ایمنی را باید رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند استخرهای کشاورزی به منظور ذخیره‌سازی آب ساخته می‌شوند، اما برخی مواقع شاهد حوادث ناگواری هستیم و افرادی که برای شنا به این اماکن می‌روند جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد برای جلوگیری از وقوع حوادث دردناک به مالکین استخرهای آب کشاورزی هشدار داد و خواست اقدامات لازم در راستای ایمن‌سازی آن‌ها را انجام دهند.

وی با اشاره به وقوع حوادث ناگوار غرق شدن در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در سال گذشته در این شهرستان اذعان کرد: با توجه‌ به‌ اینکه‌ هرساله‌ شماری‌ از افراد به‌ ویژه نوجوانان و جوانان به‌ دلیل عدم توجه‌ به‌ تابلوها و هشدارها وارد استخرها و مخازن ذخیره آب کشاورزی‌ شده و خود را در معرض خسارات جانی‌ و مالی‌ قرار می‌دهند، ضروری است کشاورزان برای جلوگیری از وقوع حوادث دردناک در استخرهای آب مزارع و باغات، اقدامات لازم در راستای ایمن‌سازی آن‌ها را انجام دهند.

شبان با بیان اینکه بیشتر افرادی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند، گفت: هرچند این افراد اغلب به دلیل شنا و یا سایر مسائل در این استخرها غرق می‌شوند، اما به دلیل اینکه بیشتر این استخرها ایمن‌سازی نشده‌اند، سبب بروز حادثه می‌شود.

ممنوعیت‌ تردد و شنا در حریم‌ استخرهای ذخیره آب کشاورزی

 مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از والدین خواست تحت‌ هیچ‌ شرایطی‌ به‌ فرزندان خود اجازه تردد در مکان‌های‌ یاد شده را ندهند و برای‌ تفریح‌ از مکان‌های‌ مطمئن‌ استفاده کنند.

وی با اشاره به ضرورت فنس‌کشی و نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف استخرهای کشاورزی یادآور شد: هر استخر نیاز به فنس‌کشی به ارتفاع ۲ متر، نصب تابلوهای هشدار دهنده در هر چهار سمت، ایجاد جان پناه در کناره و نصب نردبان‌های شناور دائم دارد.

شبان با اشاره به ساخت برخی استخرهای ذخیره آب کشاورزی غیرمجاز خاطرنشان کرد: برخی افراد بدون رعایت هیچگونه استانداردی اقدام به ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی می‌کنند که در چنین وضعی، مالکان استخرها در صورت غرق شدن افراد، مقصر محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه بیشتر آمار غرق شدگی‌ها را مربوط به استخرهای غیر ایمن دانست و بر تعبیه طناب‌های نجات دهنده به صورت طولی، عرضی و ضربدری در استخر تاکید و بیان کرد: تعبیه تیوپ‌های بادی به فاصله ۱۰ متری از هم در طول استخر و مهار نمودن آن‌ها، قرار دادن چهار عدد نردبان نجات در چهار ضلع استخر از دیگر نکات ایمنی در استخرهای کشاورزی است.

بر اساس اطلاعات سمن‌های محیط‌زیست در دشت کاشمر شامل شهرهای کاشمر، خلیل‌آباد و روستاهای همجوار حدود ۲۳۰۰ استخر تا نوروز ۱۴۰۲ شناسایی شده است که برخی از آن‌ها نیم میلیون مترمکعب حجم دارد.

تعداد کل استخرهای ذخیره آب شهرستان خلیل‌آباد بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مورد تخمین زده می‌شود که بیش از ۹۰ درصدشان در هفت روستای جابوز، کندر، ارغا، مزده، کاریزک، بزنجرد و دهنو احداث شده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha