• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022215548
  • خبرنگار : 50035

یک دکترای تخصصی روانشناسی هشدار داد

آسیب‌های جبران‌ناپذیر «جهش تحصیلی» در کودکان

آسیب‌های جبران‌ناپذیر «جهش تحصیلی» در کودکان

ایسنا/همدان یک دکترای تخصصی روانشناسی اعلام کرد: والدین با پررنگ کردن جهش تحصیلی برای کودک، شادکامی، عزت نفس و سلامت روان فرزند خود را دچار اختلال نکنند.

دکتر احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: دانش‌آموزان تیزهوش دارای ویژگی‌های خاص هستند که به علت تفاوت‌های آنها با دیگر کودکان در رابطه با سلامتی در حوزه‌های رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند و دغدغه والدین و مربیان آموزش بهنگام این کودکان است.

وی با بیان اینکه سه شیوه آموزشی برای آموزش کودکان تیزهوش و مستعد شامل جهش تحصیلی، غنی‌سازی محتوای آموزشی، مدارس و کلاس‌های اختصاصی است، خاطرنشان کرد: جهش تحصیلی، تنها شیوه آموزشی است که در دوره ابتدایی در نظام آموزش و پرورش ایران درنظر گرفته شده است.

قره‌خانی مطرح کرد: جهش تحصیلی یک راهبرد آموزشی برای دانش‌آموزان تیزهوش به شمار می‌آید و یکی از تدابیری است که برای ارتقاء سریع‌تر دانش‌آموزان مستعد به پایه‌های بالاتر تحصیلی اتخاذ شده است.

وی بیان کرد: استدلال اساسی در مورد انجام جهش تحصیلی این موضوع است که انگیزش را در کودکان تیزهوش افزایش دهد و کمک کند تا دانش‌آموزان از سال‌های رشد خود برای شکوفایی حداکثر استفاده را داشته باشند.

این روانشناس اظهار کرد: جهش تحصیلی از نظر انگیزشی و مسائل اجتماعی به علت ویژگی‌های خاص تیزهوشان که ممکن است توسط گروه همسالان طرد شوند، برای کودکان تیزهوش مناسب است و پس از فرآیند جهش دانش‌آموز تیزهوش در جایگاه مناسب‌تری نسبت به پذیرش اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی سالیان اخیر برخی والدین در اندیشه جلب توجه و رضایتمندی دیگران با تشخیص غیراستاندارد و مواجه ساختن زودرس کودکان با برنامه‌های درسی و تأکید بر محفوظات و ارائه تکالیف سنگین، فرزندان خود را از لحاظ روانی دچار مشکل می‌کنند و شخصیت در حال رشد کودکان را در گرداب فشارهای ذهنی و اجتماعی دچار آسیب و تزلزل می‌سازند و کودک زیر بار توقعات خارج از توان که قبولی در فرآیند جهش تحصیلی است، دچار عزت نفس پایین و اضطراب می‌شود.

قره‌خانی مطرح کرد: علاقمندی به فرزند و عدم شناخت والدین از توانایی‌های ذهنی کودک و متأسفانه نگاه اقتصادی برخی مؤسسات سبب می‌شود کودک را تیزهوش تشخیص داده و با اصرار و استفاده از ابزار نادرست سعی می‌کنند او را در مسیر جهش تحصیلی قرار دهند که آسیب‌های این موضوع به کودکان جبران‌ناپذیر است.

وی توصیه کرد: با توجه به اینکه قبولی در تست‌های استاندارد هوش که توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود، شرط جهش تحصیلی است، والدین با پررنگ کردن جهش تحصیلی برای کودک، شادکامی، عزت نفس و سلامت روان فرزند خود را دچار اختلال نکنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha