• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022921055
  • خبرنگار : 50105

چگونه به کشاورزان در روزهای تغییرات آب‌وهوایی کمک کنیم؟

چگونه به کشاورزان در روزهای تغییرات آب‌وهوایی کمک کنیم؟

ایسنا/خراسان رضوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که کشاورزان باید ۷۰ درصد غذای بیشتری تولید کنند تا جمعیت جهانی ۹.۱ میلیارد نفری سال ۲۰۵۰ را تغذیه کنند.

با توجه به تأثیر بحران آب‌وهوا بر زنجیره‌های تأمین کشاورزی، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها به‌طور فزاینده‌ای برای تأمین این تقاضا حیاتی می‌شوند.

گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد، فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم را که موج بعدی تحول در بخش کشاورزی را هدایت خواهد کرد، برجسته می‌کند و خواستار مشارکت عمومی و خصوصی برای ایجاد مقیاس‌پذیری است.

مادربزرگ هندی اغلب شیر را با آب رقیق می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که برای تغذیه خانواده ۱۶ نفره طبقه متوسط کافی است. افزایش قیمت شیر باعث شد که خانواده توانایی خرید بیشتر را نداشته باشند. افراد بر این باورند که بسیاری از مشکلات، مانند تورم مواد غذایی، حاصل تغییرات آب‌وهوایی است.

چگونه به کشاورزان در روزهای تغییرات آب‌وهوایی کمک کنیم؟

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند کمک کند؟

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خاطرنشان کرد که یک سوم خاک‌های زمین در حال حاضر تخریب شده‌اند و خاک، معادل یک زمین فوتبال در هر پنج ثانیه فرسایش می‌یابد. اکنون در نظر بگیرید که در بحبوحه تقاضای فزاینده جمعیت جهانی ۸.۱ میلیاردی، تولید تنها ۲ تا سه سانتی‌متر خاک، می‌تواند تا ۱۰۰۰ سال طول بکشد.

هوش مصنوعی (AI) این پتانسیل را دارد که با تغییر شکل کسب و کار کشاورزی 5 تریلیون دلاری جهان، برای بهتر شدن، به کاهش این فشار کمک کند.

زمان‌بندی در کشاورزی ضروری است. موج گرما کی تمام می‌شود؟ چقدر تا طوفان بزرگ بعدی باقی مانده است؟ سیل چه زمانی شروع می‌شود؟ یافتن پاسخ به این سوالات مبرم، توانایی کشاورزان را در دانستن زمان خرید بذر، چه بذری و زمان کاشت و برداشت آن مشخص می‌کند.

کشاورزان چندین ماه قبل، گاهی حتی ۶ ماه قبل، برای تضمین محصولات خود به این پاسخ‌ها نیاز دارند. این امر امروزه اهمیت بیشتری دارد زیرا شدت الگوهای جوی غیرقابل پیش‌بینی در حال افزایش است.

کشاورزان همچنین به فناوری کشاورزی نیاز دارند تا به آنان کمک کند تا درک کنند که خاک آنها و هسته معیشت آنها در چند دهه آینده چقدر قابل دوام خواهد بود زیرا الگوهای آب‌وهوایی سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود تکامل می‌یابد. فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پتانسیل ارائه این وضوح را دارند و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و مکرر را ارائه می‌کنند.

هوش‌مصنوعی و سایر فناوری‌های کشاورزی می‌توانند عرضه بذرهای مقاوم در برابر آب‌وهوا را افزایش دهند و زمان لازم برای رسیدن از آزمایشگاه به خاک را تسریع کنند. در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا بذر جدید ارائه شود، اما محققان بر این باورند که الگوهای آب‌وهوا می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی در این زمان تغییر کنند.

چگونه به کشاورزان در روزهای تغییرات آب‌وهوایی کمک کنیم؟

ایجاد بانک اطلاعات برای کشاورزان

 اثربخشی هوش مصنوعی در پیش‌بینی آب‌وهوا و در شکل‌دهی بذرهای مقاوم در برابر آب‌وهوا  به شدت به داده‌های سیستم متکی است. کیفیت، حجم و کاربرد داده‌های مزارع و سایر بخش‌های زنجیره تأمین کشاورزی باید در سرتاسر جهان بهبود یابد، اگرچه در حال حاضر تفاوت‌های واضحی بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه وجود دارد. در کشورهای توسعه یافته، بسیاری از داده‌های موجود را می‌توان بهتر جمع‌آوری، به اشتراک گذاشت و برای افزایش دقت پیش‌بینی‌های آب‌وهوا استفاده کرد.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که آزمایش خاک در مراحل اولیه برنامه‌ریزی محصول نیز ضروری است و مدل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به معنای آزمایش‌هایی هستند که قبلاً چند هفته طول می‌کشید، اکنون در زمان واقعی انجام می‌شوند. برای مثال در برخی از کشورها مانند بنگلادش، جایی که کشاورزی زیربنای اقتصاد آن هستند، دستخوش دگرگونی آشکاری است که توسط فناوری کشاورزی، تلفیقی پویا از فناوری و کشاورزی تغذیه می‌شود. این ترکیب آماده است تا با چالش‌های پایدار مقابله کند و این بخش را به سوی آینده‌ای پایدار و مرفه سوق دهد.

روش‌های سنتی کشاورزی و دسترسی محدود به ابزارهای مدرن مانع بهره‌وری می‌شود، در حالی که زنجیره‌های تامین پراکنده منجر به حداقل سود برای کشاورزان و قیمت‌های متورم برای مصرف‌کنندگان می‌شود. علاوه بر این، عدم دسترسی به بازار، وضعیت را تشدید و ارتباط کشاورزان با بازارهای پرسود را دشوار می‌کند. علاوه بر این، این بخش به شدت در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیر است و سیلاب‌های مکرر، طوفان‌ها و خشکسالی تولیدات کشاورزی را تهدید می ‌کند.

در پاسخ به چالش‌هایی که بخش کشاورزی با آن مواجه است، فناوری کشاورزی به‌عنوان ، راه‌حل قدرتمند ظاهر شده است که ابزارهای نوآورانه متنوعی را ارائه می‌دهد. کشاورزی دقیق با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، حسگرها و ماهواره‌ها نشان داده است که بازده محصول را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش در حالی که مصرف آب را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

تکنیک‌های کشاورزی هوشمند با آب‌وهوا ابزارهای سازگاری حیاتی را ارائه می‌دهند. گزارش فائو ۲۰۲۳ می‌گوید نشان داده شده است که انواع محصولات مقاوم به خشکی تا ۲۰ درصد عملکرد را در مناطق مستعد خشکسالی افزایش می‌دهند و پتانسیل آنها را برای کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی برجسته می‌کند. این پیشرفت‌ها، کشاورزان را توانمند می‌سازد، به آینده کشاورزی پایدارتر و کارآمدتر کمک می‌کند و پتانسیل بسیار زیادی برای تضمین امنیت غذایی و رشد اقتصادی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه دارد.

منابع

tbsnews.net

weforum.org

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha