• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403030502941
  • خبرنگار : 30147

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات:

فشارخون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی است

فشارخون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی است

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات فشارخون بالا را عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی اعلام کرد.

جواد جوانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در آخرین بررسی‌های صورت گرفته حدود ۱۹ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در این شهرستان دارای فشارخون هستند، عنوان کرد: تعداد کل بیماران فشارخون شناسایی شده در جمعیت بالای ۳۰ سال، طی سال‌های اخیر در این شهرستان ۵۶۳۲ نفر با شیوع ۱۸.۵ درصد است.

وی از غربالگری فشارخون ۳۵ هزار و ۷۷۰ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان خبر داد و گفت: و از این تعداد، ۳۱۴ نفر به عنوان بیمار جدید شناسایی و برای انجام مراقبت‌های روتین و آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای بهداشتی معرفی شدند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات بدون علامت بودن این بیماری، عدم اطلاع بیماران از بیماری و نیز عدم پایبندی به درمان و کنترل بیماری را از جمله مشکلات برشمرد و افزود: در برخی موارد فقط فشارخون با علائمی همچون سردرد در ناحیه پس سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت، درد قفسه سینه، ادرار کردن بیش از یک بار در طول شب همراه است.

وی تنها راه تشخیص این بیماری را اندازه‌گیری منظم فشارخون دانست و اظهار کرد: فشارخون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی و عامل ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

جوانی بیان کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته کاهش فشارخون، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خطر سکته‌های مغزی و ۲۰ تا ۲۵ درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد، همچنین فشارخون باعث افزایش خطر مرگ مادر و جنین در هنگام بارداری، نارسایی کلیه و نابینایی می‌شود.

وی در ادامه به نقش مهم تغذیه صحیح و کنترل وزن در پیشگیری و کنترل فشارخون اشاره کرد و گفت: آموزش خود مراقبتی، تغذیه سالم، کنترل وزن و فعالیت بدنی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در طول روز بهترین راه پیشگیری و کنترل بیماری پرفشارخونی است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، مصرف زیاد نمک و میزان چربی خون را عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری فشارخون بالا برشمرد و افزود: مصرف دخانیات، کم‌تحرکی و چاقی، مصرف نوشابه‌های گازدار، دیابت، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، استرس و فشار عصبی از دیگر عوامل زمینه‌ساز بیماری فشارخون بالا در انسان است.

وی خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی در افرادی که فشارخون بالا دارند را از عوارض مهم فشارخون بالا برشمرد و افزود: فشارخون بالا در صورتی که کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.

جوانی آموزش خود مراقبتی در برابر بیماری فشارخون، کنترل وزن، تغذیه سالم و کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار را از اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون عنوان کرد و گفت: ورزش و فعالیت بدنی ۳۰ دقیقه در طول روز و مصرف منظم داروها را از دیگر اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون عنوان کرد.

وی خودپایشی و خود مراقبتی با اجرای طرح خطرسنجی در جمعیت بالای ۳۰ سال به منظور پیشگیری از سکته‌های قلبی مغزی و بیماری‌های فشارخون و دیابت و چربی خون برشمرد و گفت: مدیریت استرس، ترک سیگار، خوابیدن به اندازه کافی، کاهش مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در شبانه‌روز، کنترل فشارخون به طور دوره‌ای که مستلزم آگاهی از نحوه اندازه‌گیری صحیح فشارخون و وجود یک دستگاه فشارسنج در منزل از دیگر اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha