• چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۴ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404091912913
  • خبرنگار : 50649

امام جمعه شیراز: انسان اسلامی، گوشه‌گیر نیست/ منبر را در جهت فهم مخاطب سامان دهیم

امام جمعه شیراز: انسان اسلامی، گوشه‌گیر نیست/ منبر را در جهت فهم مخاطب سامان دهیم

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با ذکر این نکته که انسان اسلامی، گوشه‌گیر نیست و انسان‌سازی در مکتب توحیدی اسلام، همه‌ ابعاد سیاسی، اجتماعی و تمدنی را دربرمی‌گیرد، گفت: باید منبر، مجلس و مقاله را در جهت فهمِ مخاطب سامان دهیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز چهارشنبه ۱۹ آذر در نشست علمی «تبیین اندیشه‌های قرآنی شهید آیت‌الله دستغیب» که در آستانه سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب، امام جمعه فقید شیراز در دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه شهید دستغیب از نظر روحی دارای عظمت ویژه‌ای بود، گفت: شهید دستغیب، مدرس انسانیت بود و با وجود سالیان طولانی که از شهادتشان گذشته، هنوز آثار معنوی ایشان در شخصیت والایشان محسوس است.

وی با اشاره به برگزاری هر ساله مراسم سالروز شهادت شهید آیت‌الله دستغیب، تصریح کرد: هنوز به این شهید سعید بسیار بدهکاریم اما باید هرکدام، به‌اندازه‌ توان، یاری‌رسان افرادی باشیم که در این مسیر کوشیده‌اند تا بهره‌های معنوی و رایحه‌ی معرفت قرآنی را در جامعه پراکنده کنند؛ چراکه نیاز امروز ما کمتر از نیاز دهه‌های ۳۰ و ۴۰ نیست.

آیت‌الله دژکام از انتشار کتاب «میراث تفسیری شهید آیت‌الله دستغیب» با تلاش بنیاد فارس‌شناسی خبر داد و گفت: این کتاب تألیف زهره معارف، از اساتید دانشکده علوم قرآنی است. امیدواریم جلد دوم این کتاب تا سال آینده تدوین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید تلاش شود تا مسیر قلم به سوی ادامه‌ راه و اندیشه‌ شهید دستغیب هدایت شود، چراکه ما امروز بیش از هر زمان، نیازمند بازگشت به اهداف اصلی هستیم.

وی در ادامه یکی از ویژگی‌های برجسته تفسیر شهید دستغیب را یادآور شد و افزود: آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان فرمودند ما در تفسیر نمونه، همان‌گونه که شهید دستغیب عمل کردند، روش «آسان‌گویی» را برگزیده‌ایم. این موضوع، تعمدی است و نه از ناتوانی در بیان اصطلاحات علمی؛ بلکه مفسرِ دانا، مطلب را در سطحی بیان می‌کند که برای همگان قابل فهم باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه شهید دستغیب  در تفسیر، تدریس و تألیف، از پیچیده‌نویسی پرهیز کرد تا مخاطب بتواند مفاهیم را به ‌راحتی درک کند، گفت: کار این شهید سعید کاملاً عالمانه بود، اما با دلسوزی و ایثار، به جای بیان اصطلاحات سنگین، سخن را آسان گفت تا مردم فهمیده و رشد کنند. آسان‌گویی، سبک شهید دستغیب است.

وی یادآور شد: شیرازی‌ها سخن را پخته، رسا و بی‌نقص بیان می‌کنند؛ استاد سخن نیز سعدی است که هر بیتش چون آب زلال است و در فهم آن گیر و گره‌ای نیست. شهید دستغیب این شیوه را بر منبر نشان داد؛ سخنانی می‌گفت که همگان می‌فهمیدند. باید قدر این شیوه را بدانیم و از تضییع آن بپرهیزیم، که مبادا در پی اثبات علم خود، سخن را چنان دشوار کنیم که مخاطب از معنا بی‌بهره بماند. این را ویژگیِ مهم و قابل احترام بدانیم و منبر، مجلس و مقاله را در جهت فهمِ مخاطب سامان دهیم.

امام جمعه شیراز در ادامه تربیتی‌بودن و انسان‌ساز بودن تفسیر شهید دستغیب را یادآور شد و افزود: جوهره کار قرآن همین است. انسان‌سازی در مکتب توحیدی اسلام، همه‌ ابعاد سیاسی، اجتماعی و تمدنی را دربرمی‌گیرد؛ انسان اسلامی، انسانی گوشه‌گیر نیست.

وی در ادامه به آیه ۹ سوره زمر اشاره کرد و گفت: طبق این آیه شهید دستغیب می‌فرمود عالم حقیقی از نگاه قرآن، انسانی است که در برابر پروردگار خویش دست به دعا برمی‌دارد و از او مدد می‌طلبد و امام راحل نیز بر این معنا تاکید فراوان داشتند.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: شهید دستغیب، هرگاه درباره‌ قیامت سخن می‌گفت، به‌شدت متأثر می‌شد؛ چراکه عالم حقیقی چنین است ـ او در مسیر ایمان، خوف و رجا (ترس از خدا و امید به رحمت او) را هم‌زمان در دل خود دارد. در وجود مؤمن، هر دو حسِ خوف و رجا حضور دارد و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد؛ هم بیم از آخرت هست و هم امید به رحمت الهی. مؤمن، در میانه‌ این دو احساس حرکت می‌کند. فقیهِ راستین کسی است که مردم را در موعظه چنان راهبری کند که نه از رحمت خدا نومید شوند و نه بیش از اندازه امیدوار. او آنان را میان خوف و رجا پیش می‌برد ـ و این همان روشی بود که شهید دستغیب در دعوت و سخن خود داشت. عالم حقیقی چنین است و میان «عالم و غیرعالم» تفاوت در همین اوصاف است.

وی با تأکید بر اینکه تفسیر شهید دستغیب عالمانه بود، ویژگی نخست این تفسیر را آسان‌گویی و ویژگی دوم را عالمانه بودن عنوان کرد و گفت: این علمیت، به‌گونه‌ای نبود که سنگینی و تکلف ایجاد کند؛ بلکه علم را «بالِ سخن» قرار می‌داد، نه «بارِ سخن» و مقصودش رساندن معنا تا عمق ذهن مخاطب بود و می‌خواست اندیشه‌ درست را در دل شنونده بنشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha