سامان نظری امروز جمعه، ۲۸ آذر در حاشیه بازید سرزده از مرز و گمرک آستارا، اظهار کرد: در سمت جمهوری آذربایجان، بهطور میانگین فرآیند کامل عبور هر کامیون شامل بررسی اسناد، کنترل فیزیکی، اسکن محموله و تایید خروج در سامانههای مرزی حدود ۲۵ تا ۴۰ دقیقه زمان میبرد؛ این مدت در مقایسه با استانداردهای لجستیکی منطقه قفقاز، زمان بالایی به حساب میآید و عملا جریان صادرات کالاهای فسادپذیر را کُند میکند.
وی افزود: در گفتوگوهای فنی با مدیران مرزی و در هماهنگی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و استاندار گیلان، مقرر شد با بهینهسازی چرخه کنترل مکانیکی محمولهها و افزایش ظرفیت خطوط اسکن و عبور کامیونها در شیفتهای کاری مرزی، این زمان تا رسیدن به حدود ۱۰ دقیقه کاهش یابد.


نظری با تاکید بر اینکه این تاخیرها زیان مستقیم به تجار وارد میکند، گفت: در هفتههای اخیر، تعدادی از صادرکنندگان مواد غذایی و کشاورزی شمال کشور بهدلیل توقف طولانی کامیونها در مرز، دچار خسارتهای چند صد میلیون تومانی شدهاند. فساد کالاهای حساس مانند صیفیجات، لبنیات و فرآوردههای دریایی نهتنها زیان مالی ایجاد کرده بلکه منجر به از دست رفتن اعتماد تجاری بازارهای روسیه و آذربایجان شده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس، با دستور استاندار گیلان و هماهنگی سفارت کشورمان در باکو، کارگروه مشترکی بهصورت روزانه تشکیل شده تا وضعیت عبور و تخلیه کانتینرهای فسادپذیر را رصد کند و تصمیمات فوری برای تسریع در خروج آنها اتخاذ شود.


نظری همچنین از اصلاح سامانه نوبتدهی خبر داد و افزود: مشکلات فنی این سامانه با مشارکت شرکت مجری و اتاق بازرگانی گیلان در حال رفع است تا رانندگان و صادرکنندگان از توقف و سردرگمی غیرضروری در مرز رهایی یابند.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان در پایان گفت: هر دقیقه تاخیر در عبور کامیونهای مواد غذایی بهمعنای از بین رفتن فرصت صادرات و سرمایه ملی است. گیلان بهعنوان دروازه شمالی اقتصاد ایران میتواند با اصلاح این فرآیندهای فنی، نقشش را در اتصال تجاری ایران با روسیه و آذربایجان با قدرت بیشتری ایفا کند.

انتهای پیام


نظرات