• سه‌شنبه / ۲ دی ۱۴۰۴ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1404100200956
  • خبرنگار : 50229

مدیرکل بنیاد مسکن استان خبر داد

ساخت سالانه ۱۰ هزار مسکن روستایی در خوزستان/ آماده همکاری با همه دستگاه‌ها هستیم

ساخت سالانه ۱۰ هزار مسکن روستایی در خوزستان/ آماده همکاری با همه دستگاه‌ها هستیم

ایسنا/خوزستان مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان از ساخت سالانه ۱۰ هزار واحد روستایی در استان خبر داد و گفت: طی این ۱۰ سال، سالیانه به طور متوسط ۲۰ هزار تن قیر از این شرکت تامین شده و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر در معابر روستایی استان آسفالت شده است.

محمود اکبری فضلی امروز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در همایش تخصصی قیر (PG+) شرکت نفت پاسارگاد که با رویکرد توسعه پایدار زیرساخت راه‌های استان خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه وجودی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تامین مسکن محرومین است. این بنیاد حساب مستقیم حضرت امام (ره) است که در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ توسط شخص ایشان در بانک ملی سراسر کشور افتتاح شد و همچنان فعال است و خیرین کمک‌های خود را به این حساب واریز می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده افزود: در استان خوزستان حدود ۱۷۰۰ قطعه زمین در حوزه مسکن از طریق تفاهم با راه و شهرسازی تحویل گرفته‌ایم و عملیات اجرایی حدود ۵۰۰ واحد را آغاز کرده‌ایم که از محل حساب حضرت امام (ره) تامین می‌شود.

اکبری فضلی ادامه داد: در حوزه مسکن روستایی، سالانه حدود ۱۰ هزار واحد در روستاهای استان با استفاده از تسهیلات بانک مرکزی می‌سازیم. در نهضت ملی مسکن نیز حدود ۱۰ هزار واحد در شهرستان‌های مختلف در حال ساخت است. در پروژه اکباتان اهواز، پس از حدود دو سال و چند ماه، ان‌شاءالله در دهه فجر تعداد قابل توجهی از واحدها را به مردم تقدیم خواهیم کرد.

وی با اشاره به توان تخصصی بنیاد مسکن گفت: ما دو کارخانه آسفالت و یک کارخانه قیرپخش تخصصی در استان داریم. حدود ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات و یک واحد تخصصی عمرانی در روستاها و شهرها فعال است. از جمله پروژه‌های در دست اجرا نیز می‌توان به ۲۸ کیلومتر جاده کمربندی از سه‌راهی امیدیه به آزادراه اهواز-بندر امام، فرهنگ‌سرای بی‌بی‌مریم بختیاری در قلعه‌تل باغملک که روزانه توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه (آقای محمدی) پیگیری می‌شود، غسالخانه در باغملک و یک مصلی در آبادان و ویس اشاره کرد.

اکبری فضلی، روستاها را دژهای مستحکم کشور دانست و گفت: در خوزستان حدود ۵۰۷۰ روستا داریم که ۲۲۲۸ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است. تمام خدمات عمرانی ما در این روستاها انجام می‌شود و امروز به جایی رسیده‌ایم که هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری در خوزستان وجود ندارد که عملیات عمرانی در آن انجام نشده باشد.

وی از همکاری ۱۰ ‌ساله با شرکت نفت پاسارگاد تقدیر کرد و گفت: طی این ۱۰ سال، سالیانه متوسط ۲۰ هزار تن قیر از این شرکت تامین شده و حدود ۳۰۰۰ کیلومتر در معابر روستایی استان آسفالت شده است. در دو سال و نیم گذشته نیز حدود ۱۰ میلیون متر مربع آسفالت اجرا کرده‌ایم که معادل حجم کار ۱۵ سال گذشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه کیفیت، برند این مجموعه است، گفت: ما سال ۹۱ در یک روستا آسفالت اجرا کردیم و دیروز که به آنجا رفتیم، دهیار روستا معابر را شسته بود و دوستان همراه باور نمی‌کردند که کار ۱۳ سال قبل است و مانند نو می‌ماند. این استاندارد کار بنیاد است و ما دفتر فنی، آزمایشگاه و تیم نقشه‌برداری کامل داریم و به هیچ‌کس وابسته نیستیم.

وی ادامه داد: مجموعه بنیاد مسکن در سطح کشور پروژه‌هایی مانند متروی خط چهار تهران، بهسازی ۱۰ هزار بافت فرسوده در تهران و اماکن مذهبی مانند شاهچراغ شیراز و حرم شاه عبدالعظیم (ع) را اجرا می‌کند.

اکبری فضلی اضافه کرد: ما حدود ۳۰ زمین چمن مصنوعی ورزشی در مجموعه آبادان و خرمشهر اجرا کردیم و نقطه قوت ما سلامت مالی و اداری است. در آستانه اربعین سال گذشته نیز با دستور استاندار و تنها ۵۹ روز فرصت، ۳ کیلومتر جاده پشت مواکب در شلمچه را از صفر تا آسفالت احداث کردیم.

وی بیان کرد: مجموعه بنیاد مسکن با تمام توان پای کار است و آماده همکاری با همه دستگاه‌ها، از جمله شهرداری‌ها است. به عنوان مثال، در شهر کارون مردم و مسئولان اصرار دارند کارهای عمرانی را بنیاد مسکن انجام دهد. ما در پروژه اکباتان اهواز نیز در شرایطی که پروژه‌های مجاور متوقف شدند، پس از دو سال و نیم در حال تحویل واحدها هستیم و این افتخار ماست.

برنامه‌ریزی برای اجرای پایلوت فناوری‌های نوین آسفالت در جاده‌های خوزستان

معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به پیشگامی خوزستان در استفاده از آسفالت‌های حفاظتی، از برنامه‌ریزی برای اجرای پایلوت فناوری‌های نوین از جمله آسفالت‌های SMA، پودر لاستیک و قیرهای اصلاح‌شده در سال جاری خبر داد.

مرتضی بهداروندی امروز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در حاشیه همایش تخصصی قیر(PG+) شرکت نفت پاسارگاد که با رویکرد توسعه پایدار زیرساخت راه‌های استان خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان با توجه به قرارگیری در سواحل خلیج‌فارس، داشتن پنج بندر بزرگ تجاری دارای موقعیت ویژه‌ای است و بندرامام بزرگترین بندر فله‌بر کشور نیز در آن واقع شده است.

وی با بیان اینکه بحث حمل‌ونقل و ترانزیت یکی از مسائل مهم استان است، افزود: همچنین با بیش از ۱۹ هزار کیلومتر جاده، جزو پنج استان برتر کشور از نظر طول راه‌ها هستیم که این موضوع دغدغه ما را در راستای بهسازی محورها بیشتر می‌کند.

بهداروندی ادامه داد: مراسمات مختلفی در طول سال در خوزستان برگزار می‌شود؛ از مراسم اربعین حسینی با وجود دو پایانه مرزی مهم شلمچه و چذابه، تا سفرهای نوروزی و رونق گردشگری که در سال‌های اخیر حجم عظیمی از مسافران را به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب در عید نوروز به سمت استان جذب کرده است. همچنین مبادلات بین‌شهرستانی در خود استان، اهمیت موضوع حمل‌ونقل و راهداری را در خوزستان دوچندان می‌کند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: ما در حدود چهار سال گذشته در بحث بهسازی و ساخت راه‌های روستایی با تلاش همکاران گام‌های بلندی برداشته‌ایم. در این راستا، ۱۵ مشاور بومی را توانمند کرده و با آن‌ها همکاری داریم که منجر به اشتغال‌زایی و افزایش توان فنی‌مهندسی با استفاده از نیروهای بومی شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ارتقای دانش فنی آسفالت، بیان کرد: در سال‌های گذشته، استان خوزستان در استفاده از آسفالت‌های حفاظتی پیشگام بوده است؛ از جمله این‌ها می‌توان به استفاده از چیپ‌سیل، اسلاری‌سیل، ‌میکرو و روش‌های نوین در آسفالت SMA و پودر لاستیک و قیرهای اصلاح‌شده اشاره کرد.

بهداروندی ادامه داد: در سال جاری نیز برنامه داریم که به صورت پایلوت در چند پروژه از این فناوری‌ها استفاده کنیم.با توجه به قانونی که الزام کرده ۱۰ درصد قیرهای مصرفی از نوع اصلاح‌شده باشد، به سمت افزایش کیفیت روسازی آسفالتی حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: قیر در دهه گذشته قیمت‌های متفاوتی داشته و از ارزان‌ترین محصولات پالایش نفت به گران‌ترین ماده در تولید آسفالت تبدیل ‌شده است. این نشان‌دهنده نقش و ارزشمندی آن است که نیازمند اعمال دانش فنی است. ما باید با استفاده از دانش نو و رده‌بندی‌های جدید، کیفیت تولید را افزایش دهیم.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در مورد وضعیت ایمنی جاده‌های استان گفت: خوشبختانه استان خوزستان توانسته در چهار سال گذشته شاخص‌های روسازی آسفالتی خود را در وضعیت نرمال و بالاتر از نرمال نگه دارد. با اجرای روکش‌های حفاظتی و افزایش سطح اصطکاک، ایمنی و بهبود وضعیت رانندگی را در دستور کار داریم.

بهداروندی گفت: استان خوزستان از مناطق کوهستانی تا دشت تشکیل شده است که این تنوع، نیاز به استفاده از قیر با درجه نفوذ (PG) مختلف را نشان می‌دهد. امیدواریم با همکاری‌ها به درجات بالاتر مانند PG 76-22 نیز دست یابیم.

وی اظهار کرد: با توجه به الزام استفاده از قیرهای اصلاح‌شده، پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های تولیدکننده قیر و آسفالت از نظر کیفیت، حجم تولید و صلاحیت استفاده از قیرهای اصلاح‌شده رده‌بندی شوند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: ان‌شاءالله این همایش تخصصی نقش بسزایی در افزایش دانش فنی دست‌اندرکاران حوزه قیر و آسفالت در استان داشته باشد.

ظرفیت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی تولید قیر در شرکت نفت پاسارگاد

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه ظرفیت تولید کل شرکت در شش مجتمع، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن قیر است، گفت: ما پرتنوع‌ترین درجه‌های قیر را در کشور تولید می‌کنیم و عملا نیاز بازار داخلی و صادراتی را پوشش می‌دهیم.

امیرحسین باقری امروز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در همایش تخصصی قیر (PG+) شرکت نفت پاسارگاد که با رویکرد توسعه پایدار زیرساخت راه‌های استان خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اوایل دهه ۸۰ با تصمیم دولت، مدیریت و راهبری واحدهای قیرسازی شش پالایشگاه نفت تهران، اراک، آبادان، تبریز، شیراز و بندرعباس در قالب واگذاری به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به شرکت نفت پاسارگاد واگذار شد.

وی افزود: عملاً در سال ۱۳۸۴ فعالیت رسمی شرکت نفت پاسارگاد با هدف اداره و بهره‌برداری از این کارخانه‌های قیرسازی آغاز شد. این شرکت ماهیتا متعلق به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری (زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است و به عنوان یک بازوی اقتصادی، در پایداری منابع مالی و پرداخت حقوق بازنشستگان است.

باقری ادامه داد: از سال ۱۳۹۱ شرکت نفت پاسارگاد در فرابورس پذیرش و ۱۰ درصد سهام آن در بازار عرضه شد. سهامداران عمده آن جامعه بازنشستگان هستند که به همراه خانواده‌هایشان شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند و ۱۰ درصد دیگر نیز در اختیار عموم مردم است. بنابراین هرگونه سود حاصل از فعالیت شرکت، مستقیما به مردم تعلق دارد.

وی در مورد ظرفیت تولید این شرکت گفت: ما در شش پالایشگاه نفتی حضور داریم که این ویژگی منحصر به فرد شرکت است. واحدهای قیرسازی مستقیما در داخل پالایشگاه‌ها قرار دارند که امکان تولید قیر با بالاترین کیفیت و کمترین فاصله انتقال را فراهم می‌کند و این موضوع، نقش ویژه‌ای در کیفیت قیر تولیدی دارد. در بحث توزیع قیر برای پروژه‌های عمرانی کشور، این پراکندگی‌ها باعث شده تا پیمانکارانی که از ما قیر دریافت می‌کنند، از لحاظ عملیاتی و دمای متناسبی که مورد انتظارشان است، رضایت داشته باشند.

باقری ادامه داد: ظرفیت تولید کل شرکت در شش مجتمع، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن قیر است. مجتمع آبادان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، حدود ۲۲ درصد از این ظرفیت را به خود اختصاص داده است. همچنین در مجموع ۱۶۵ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی قیر در کشور داریم که سهم آبادان ۳۷ هزار تن و پایانه بندر امام خمینی (ره) ۱۴ هزار تن است و مجموعا ۳۱ درصد این ظرفیت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تاکید کرد: ما پرتنوع‌ترین درجه‌های قیر را در کشور تولید می‌کنیم و عملا نیاز بازار داخلی و صادراتی را پوشش می‌دهیم. کلیه شش مجتمع دارای گواهینامه‌های ISO ۱۷۰۲۵ از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری از سازمان ملی استاندارد و گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستند. در سال گذشته، هر شش مجتمع به عنوان واحد تولیدی نمونه استاندارد معرفی شدند که دو مجتمع به عنوان واحد نمونه ملی و چهار مجتمع به عنوان واحد نمونه استانی انتخاب شدند.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد به دستاوردهای شرکت تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: تدوین و چاپ کتاب «رده‌بندی پیشرفته قیر» با مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به‌روزرسانی نقشه پهنه‌بندی قیر کشور با همکاری مرکز تحقیقات راه و تولید قیرهای عملکردی خاص برای فرودگاه‌ها (مانند فرودگاه سیرجان و کرمانشاه) از جمله این دستاوردها به شمار می‌روند. همچنین توانایی طراحی و تولید قیرهای خاص متناسب با سفارش مشتریان داخلی و صادراتی را داریم.

وی ادامه داد: شرکت نفت پاسارگاد در خوزستان برای حدود ۶۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است که شامل ۱۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر در حوزه حمل و حداقل ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم می‌شود. در چهار سال اخیر، به طور متوسط سالانه ۸۰ هزار تن قیر به صورت تهاتری به پروژه‌های عمرانی استان تحویل داده شده که این همکاری با دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان نوسازی مدارس و بسیج سازندگی بوده است.

باقری اضافه کرد: انتظار ما این است که با همکاری دستگاه‌های مختلف این عدد را به بیش از ۸۰ هزار تن در سال برسانیم اما متاسفانه در سال ۱۴۰۳ این عدد به حدود ۴۳ هزار تن کاهش یافت. امیدواریم با درایت مسئولین، در راستای منافع عمومی و جلب رضایت عموم مردم به ویژه مردم استان،‌ بتوانیم نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این موضوع داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد اظهار کرد: این شرکت با در پیش گرفتن سیاست‌های جدید مانند کاهش تشریفات اداری و مشارکت در تقبل بخشی از هزینه‌های پروژه‌های عمرانی، نقش پررنگی در توسعه استان ایفا می‌کند. انتظار داریم با تخصیص سهمیه‌های تهاتری بیشتر به استان خوزستان، سه اتفاق ویژه شامل افزایش کیفیت و طول عمر معابر عمومی و رضایت مردم، جلوگیری از هدررفت منابع ملی و تبدیل استان خوزستان به الگوی توسعه شهری در کشور رقم بخورد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha