هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، شامگاه سهشنبه دوم دی، به همراه اکبر بهنامجو استاندار قم با حضور در محل اجرای پروژه آزادراه کنارگذر قم–سلفچگان–راهجرد، از روند پیشرفت عملیات اجرایی این طرح ملی بازدید کرد.
هوشنگ بازوند در حاشیه این بازدید با اشاره به روند مطلوب اجرای پروژه اظهار کرد: این آزادراه بخشی از کریدور بزرگ «آزادراه دریا به دریا» به طول حدود ۹۵۰ کیلومتر از چالوس تا بندر امام خمینی(ره) است.
وی افزود: این مسیر راهبردی در قالب چندین قطعه و با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست که قطعه قم -سلفچگان- راهجرد یکی از مهمترین بخشهای آن به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به ساختار مشارکتی پروژه تصریح کرد: ۵۲ درصد تأمین منابع مالی این طرح بر عهده بخش خصوصی و ۴۸ درصد بر عهده دولت است و از مجموع ۷۴ کیلومتر این قطعه، ۱۲ کیلومتر نخست با سرمایهگذاری شرکت «ناودیس راه» در دست اجراست که طبق تعهدات انجامشده، تا پایان اسفند سال جاری افتتاح خواهد شد.
بازوند با قدردانی از پیگیریهای وزارت راه و شهرسازی و استاندار قم در رفع موانع اعتباری پروژه گفت: بخش عمده مشکلات مالی پروژه برطرف شده یا در شرف رفع است و هماکنون عملیات اجرایی در دو شیفت کاری از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب بهصورت فعال و مستمر در حال انجام است.
وی با اشاره به بهرهگیری از فناوریهای نوین در اجرای آزادراه تصریح کرد: در این پروژه برای نخستینبار از روسازی بتنی به جای آسفالت استفاده شده و تجهیزات تخصصی از جمله دو دستگاه فینیشر بتنی وارد کشور شده است که موجب افزایش دوام، کیفیت و طول عمر مسیر خواهد شد.
بازوند ادامه داد: تاکنون ۶ کیلومتر از مسیر به سمت جعفرآباد تکمیل شده و عملیات اجرایی ۶ کیلومتر دوم به سمت شهرک شکوهیه و اتصال به جاده قدیم قم–تهران با سرعت مطلوب در حال انجام است.
عزم جدی برای تکمیل آزادراه کنارگذر قم/ عملیات اجرایی شبانهروزی ادامه دارد
در ادامه این بازدید، اکبر بهنامجو استاندار قم نیز گفت: پروژه آزادراه کنارگذر قم به طور جدی در حال پیشرفت است و حتی در ساعات شب هم فعالیتهای اجرایی بدون وقفه ادامه دارد. این امر بیانگر عزم جدی تمام ارگانهای درگیر در پروژه برای تسریع در تکمیل آن است.
وی افزود: در این پروژه برای نخستین بار از بتن غلتکی به جای آسفالت استفاده شده که این اقدام با ورود ماشینآلات تخصصی مانند فینیشر بتنی به کشور، به افزایش کیفیت و دوام آزادراه کمک خواهد کرد. استاندار قم همچنین با اشاره به برنامهریزی برای بهرهبرداری از ۱۲ کیلومتر نخست پروژه تا پایان سال جاری، تصریح کرد: تا کنون ۶ کیلومتر اول این آزادراه به سمت جعفرآباد تکمیل شده و عملیات اجرایی ۶ کیلومتر دوم به سرعت در حال پیشرفت است.
بهنامجو در ادامه به روند تأمین مالی پروژه اشاره کرد و گفت: در چهار سال گذشته، به ویژه در دو سال اخیر، دو سوم عملیات اجرایی پروژه تکمیل شده است. ۵۲ درصد منابع مالی پروژه توسط سرمایهگذار تأمین شده و مابقی از محل اعتبارات دولتی و عوارض آزادراه تهران–قم تأمین خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اجرای تقاطعهای ارتباطی پروژه افزود: در حال حاضر، تقاطع اتصال کمربندی شهید سلیمانی به جاده قم–تهران در حال ساخت است و از ابتدای سال آینده نیز عملیات احداث تقاطع آزادراه قم به محور قم–اراک آغاز خواهد شد که اهمیت ویژهای در بهبود دسترسیها به فرودگاه قم دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری قم در روز چهارشنبه ۳ دی، استاندار قم در پایان گفت: این آزادراه با کاهش بار ترافیکی شهر، افزایش ایمنی و تسهیل تردد خودروها از مسیرهای مختلف به ویژه تهران، اصفهان، شیراز و اراک، نقش مهمی در مدیریت ترافیک شهری و بهبود زیرساختهای حملونقل استان ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام


نظرات