مهدی جمالینژاد، چهارشنبه سوم دی در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اصفهان اظهار کرد: از مدیران علمی، پژوهشگران، دانشجویان، دبیرخانهها و همه مجموعههایی که با دغدغه دقت و باور برای گفتوگو و بازاندیشی در نقش دانشگاه حضور پررنگ داشتند، تشکر میکنم. هفته پژوهش فقط یک مناسبت تقویمی نیست، بلکه آیینهای است که جایگاه جامعه علمی و مسئولیت تاریخی آن را نشان میدهد. این هفته صرفاً متعلق به دانشگاه، اساتید یا دانشجویان نیست؛ دستگاههای اجرایی نیز باید برای آن ارزش قائل باشند و در برگزاری و بهرهبرداری از آن مشارکت کنند.
وی افزود: پرسش اصلی این است که ما در چه لحظهای از تاریخ ایستادهایم، در چه شرایط و در چه نقطهای قرار داریم. اگر نتوانیم شرایط را بهدرستی درک کنیم، پاسخ دادن و تصمیمگیری بسیار دشوار میشود. مسائل امروز روزبهروز پیچیدهتر میشوند؛ معادلات راهحلها تکبعدی نیستند و تصمیمها گاهی پیامدهای تمدنی بلندمدت دارند. در چنین شرایطی تصمیمسازی بهشدت دشوار است، زیرا دیگر صرفاً درباره یک استان تصمیم نمیگیریم؛ بلکه درباره تاریخ، صنعت، فرهنگ، جمعیت و چالشهای نوظهور سخن میگوییم.
استاندار اصفهان ادامه داد: انتظارها در این شرایط بسیار بالاست. دانشگاه باید بهمثابه یک نهاد تمدنساز عمل کند؛ نهادی برای تولید معنا، ترسیم افق و شکلدهی به عقلانیت جمعی. دانشگاه باید مسائل بینبخشی و میانرشتهای را با هم ببیند. بارها گفتهام که برای اداره شهرها و استانها، صرفاً مدیر کافی نیست؛ به حکمت نیاز داریم. در گذشته حکما تاریخساز و تمدنساز بودند؛ کسانی که فلسفه، ریاضیات و مسائل اجتماعی را توأمان میشناختند و بر همان اساس تصمیم میگرفتند. امروز نیز دشواری مسائل ناشی از کمبود همین تولید معنا و عقلانیت جمعی است.
جمالینژاد با اشاره به چالشهای عینی استان گفت: مسائل پیچیده را نمیتوان با نگاههای سطحی یا تکموضوعی حل کرد. موضوعاتی مانند آب، انرژی، جمعیت، توسعه خدمات، انتقال آب، محیطزیست و معیشت مردم، همه به هم پیوستهاند. نمیتوان از یکسو توسعه را متوقف کرد و از سوی دیگر انتظار حل مسائل جمعیتی و اقتصادی را داشت. دیدن این مسائل بهصورت متمرکز و چندوجهی کار بسیار دشواری است.
وی تصریح کرد: احساس من این است که امروز بیش از هر زمان دیگری به پژوهشهای کاربردی نیاز داریم؛ پژوهشهایی که به رنج مردم، زیست آینده و امنیت سرزمین بیاعتنا نباشند. علمی که دقیق اما بیمسئولیت باشد، صرفاً دانش انباشته است و نمیتواند کارگشا باشد. پژوهشی که نتواند به حل مسائل واقعی مردم کمک کند، ناقص است.
استاندار اصفهان ادامه داد: دانشگاه نباید در حاشیه تصمیمسازی بماند؛ بلکه باید در متن طراحی آینده شهر و استان حضور داشته باشد. پژوهشگران باید بهعنوان وجدان بیدار جامعه وارد عمل شوند؛ نه فقط تحلیلگر، ناظر یا هشداردهنده، بلکه مشارکتکننده در حل مسائل و برداشتن بارهای سنگین تصمیمگیری. اصفهان این ظرفیت را دارد که در این حوزه الگو شود و جریانساز باشد.
جمالینژاد با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی گفت: استان بهتنهایی تصمیمگیر نهایی نیست، اما میتواند نقشآفرینی مؤثری داشته باشد. باید پیوند دانشگاه و اجرا در اصفهان نهادینه، الگوسازی و حتی به کشور تعمیم داده شود. میتوان میراث کهن و تاریخی اصفهان را با فناوریهای نوین تلفیق کرد و از پژوهشهای مسئلهمحور برای بهبود وضعیت بهره برد.
وی خاطرنشان کرد: هر پایاننامه میتواند یک دستاورد کاربردی برای استان داشته باشد. باید شتابدهندههای پژوهشی، شبکه آزمایشگاههای مشترک، مراکز داده پژوهشی، نظام پایش و ارزیابی اثرات پژوهشها و گزارشدهی دورهای دستاوردها را تقویت کنیم، همچنین میتوان با تعریف جوایز پژوهشی، حمایت از ثبت اختراعات، تشویق مقالات اثرگذار و برگزاری بازدیدهای میدانی منظم، پژوهشهای کاربردی را تقویت کرد.
استاندار اصفهان در پایان تأکید کرد: دانشگاهها نباید صرفاً به افتخارات گذشته بسنده کنند؛ بلکه باید معمار آینده باشند. دانشگاه اگر در زمان خود نقشآفرین نباشد، در تاریخ فقط نامی از آن باقی میماند. امروز، در شرایط سخت و پیچیده، بهترین زمان برای حضور فعال دانشگاه در عرصه اجرا و کمک به مدیریت کشور است؛ آن هم نه بهصورت فردی، بلکه در قالب یک نظام منسجم، مستمر و دقیق.
انتهای پیام


نظرات