محمد نوذری در این جلسه اظهار کرد: قزوین یک استان اقتصادی است و توسعه اقتصادی زیربنای توسعه فرهنگی است. برای تربیت انسانِ مدیر و تقویت ساختارهای فرهنگی و اجتماعی باید به آموزش توجه ویژه داشت.
وی با تأکید بر اینکه رئیسجمهور بر عدالت آموزشی و مدرسهمحوری تأکید دارد، افزود: برای تحقق عدالت آموزشی باید محلات را احیا کنیم؛ فرهنگ ایرانی ظرفیت و کشش محلهمحوری را دارد. در رویکرد محلهمحوری، مردم محلات میتوانند از مسجد و کتابخانه مدرسه استفاده کنند.
استاندار قزوین بیان کرد: امروز در عصر دیجیتال قرار داریم؛ در حالی که هیچ چیز جای لذت خواندن کتاب فیزیکی را نمیگیرد، در حال حاضر سرانه مطالعه پایین آمده و ملتی که تاریخ نمیخواند، محکوم به تکرار آن است.
وی تصریح کرد: ایران با همه عظمت و افتخاراتش، هنوز بسیاری از شخصیتهای برجسته تاریخش برای مردم ناشناخته است. ما مردمی بودیم که در طول تاریخ، هر کجا را فتح میکردیم، فرهنگ، اندیشه و تمدن ایرانی را ترویج میدادیم.
نوذری تصریح کرد: چند چالش مهم نظیر کمبود نیروی انسانی، نظارت بر پانسیونها و عدم بهروزرسانی منابع در کتابخانههای استان وجود دارد. کتابها علاوه بر بهروز بودن، باید متناسب با ذائقه مردم انتخاب شوند.
وی خاطرنشان کرد: قزوین یک استان دانشگاهی است؛ بنابراین باید به کتابخانههای دیجیتال نیز توجه ویژه شود.
استاندار قزوین ضمن تأکید بر پرداخت نیمدرصد بودجه شهرداریها به نهاد کتابخانهها برای تأمین دو خودروی سیار جهت توسعه کتابخانههای عمومی قول مساعد داد.
افتتاح ۲ کتابخانه تا دهه فجر
مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی قزوین خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه با تمرکز ویژه بر روی کودکان و نوجوانان در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد.
مهدیه سادات قافلهباشی افزود: در حال حاضر، قزوین دارای ۵۹ کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۴۲ باب کتابخانه مستقل و ۱۷ کتابخانه مشارکتی هستند. تعداد اعضای کتابخانههای عمومی استان ۶۹ هزار و ۹۶۰ نفر است.
وی خاطرنشان کرد: دو پروژه کتابخانه شهر قشلاق آبیک و کتابخانه شهر شریف آباد را در دست اجرا داریم؛ کتابخانه شهر قشلاق در آبیک با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است؛ امیدواریم این پروژه ۳۰۰ مترمربعی تا دهه فجر افتتاح شود. پروژه کتابخانه شهر شریفآباد نیز به مساحت ۱۱۰۰ مترمربع با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است.
مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی قزوین اعلام کرد: متأسفانه از شهرداریهای بزرگ نظیر قزوین بودجه خوبی نداشتیم. سال گذشته از محل نیمدرصد سهم شهرداریها پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشتیم اما امسال سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از شهرداریها دریافت کردیم.
وی تأکید کرد: کتابخانه سیار گستره وسیعی از مناطق و روستاها را پوشش میدهد؛ بنابراین اجرای کتابخانه سیار در قزوین در دستور کار قرار دارد. شهرستانهای آوج، قزوین و آبیک بهدلیل کمبود کتابخانه ثابت، بیش از دیگر مناطق به کتابخانه سیار نیاز دارند.
قافله باشی اشاره کرد: اگر کتابخانه سیار اضافه شود، خدماترسانی بهتری خواهیم داشت. در حال حاضر یک واحد سیار داریم که خدمات ارائه میدهد؛ با کتابخانههای سیار بچههای روستا برای نخستین بار تجربه حضور در محیط کتابخانه را پیدا کردهاند.
وی بیان کرد: در سال جاری ۴۲۸ برنامه مناسبتی، ۶ رونمایی کتاب، ۳۵ معرفی کتاب و ۱۵ مسابقه کتابخوانی برگزار کردیم. در سه ماه اخیر، ۸۰۰۷ نفر از شهروندان داوطلبانه کتابهای خود را اهدا کردهاند در همین راستا سعی کردیم با دستگاهها تعامل مؤثری داشته باشیم.
مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی قزوین اظهار کرد: بازطراحی کتابخانههای امام خمینی (ره)، دهخدا، شهید بهشتی تاکستان و یادگار امام محمدیه را در دستور کار قرار دادهایم. بازطراحی کتابخانه علامه رفیعی نیز در دستور کار است که بازطراحی این کتابخانه قدیمی و تعبیه اتاق مطالعه انفرادی به افزایش سرانه مطالعه کمک خواهد کرد.
وی گفت: در کتابخانه شهدا دو فضای مجزا برای آقایان و بانوان ایجاد کردیم. در کتابخانه امام محمدباقر (ع) در آبیک نیز اگر همراهی صورت گیرد، فضا را گسترش خواهیم داد تا مردم از آن استفاده کنند.
قافلهباشی خاطرنشان کرد: کتابخانهها همچنان مأمن اعضا برای مطالعه هستند، کتابخانه امام خمینی(ره) با ۸۰۰۰ عضو در صدر کتابخانههای قزوین قرار دارد.
رتبه ۱۱ قزوین در سرانه فضای مطالعاتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان قزوین در این جلسه گفت: قزوین در مقوله سرانه فضای مطالعاتی رتبه ۱۱ کشور را دارد و با توجه به کمبود فضای مطالعاتی، پانسیونها به میدان آمدهاند که چهره خوبی ندارد. آموزش و پرورش، شهرداری و دیگر دستگاهها دارای فضای کتابخوانی هستند که میتوانند به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد. اگر سرانه مطالعاتی دیگر دستگاهها را اضافه کنیم، سرانه ما قابل تغییر است.
علی رحمانی افزود: سازمان مدیریت و برنامهریزی نسبت به سال قبل دو برابر برای کتابخانههای استان اعتبار در نظر گرفته است و تخصیص نیز در حال انجام است. البته لازم به ذکر است که بگوییم کتابخانه مرکزی قزوین نیاز به پیگیری جدی در سطح ملی دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این جلسه بیان کرد: با توجه به محدودیتهای منابع، نیاز به بازنگری جدی در استراتژیها به عنوان یک ضرورت داریم. یکی از بازنگریها این است که ناظر به اقتضائات عمل کنیم؛ باید به مدرسه به عنوان کانون تربیتی و اجتماعی محله توجه کنیم. در گذشته بر مساجد تأکید میکردند، اگر مساجد میتوانستند این هدف را تأمین کنند، اتفاقات خوبی میافتاد. اگر نگاه جزیرهای داشته باشیم، کار پیش نخواهد رفت. اگر نگاه خود را تغییر دهیم و ناظر به مأموریت نگاه کنیم، موفق خواهیم شد.
حسنعلی اصغری خاطرنشان کرد: امروز مدرسه محلهمحور مورد توجه است؛ نمازخانه مدرسه باید محل تجمعات و کتابخانه مدرسه هم باید محلی برای کتابخوانان محله باشد. با توجه به گستردگی مدارس در شهرها و روستاها، میتوانیم ناظر به چشماندازهای خود برنامه مشترک داشته باشیم تا هدف محقق شود.
اکرم نجفی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: محلهمحوری و استفاده از ظرفیتهای محلات میتواند بخشی از بار مالی، مانند ساخت کتابخانهها و تهیه خودروهای سیار را کاهش دهد. قزوین بهعنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شده است و در تلاش هستیم این شهر را به پایتخت کتاب کشور تبدیل کنیم.
سید علی اکبر موسوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین بیان کرد: در استان قزوین ۱۶ کتابخانه ثابت برای کودکان و نوجوانان، چهار واحد سیار، ۲۲۰ هزار جلد کتاب و ۱۲ هزار عضو کودک و نوجوان داریم. پیشنهاد میدهم از تجربه سالهای گذشته استفاده کنیم؛ پیشتر نیز کتابخانههای سیار داشتیم که شامل یک وانت بود و پشت آن تجهیز شده بود تا کتابها را به روستاهای دور ببرد. میتوانیم در زمینه کودکان و نوجوانان با کتابخانهها همکاری کنیم.
بهنام محمودی، سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین، با اشاره به غنای فرهنگی قزوین افزود: ۵۵۰ عنوان کتاب توسط جهاد دانشگاهی استان قزوین تألیف شده است. شاخصه اصلی کتابهای چاپ شده توسط این نهاد این است که متن کتاب توسط دو داور مورد بررسی قرار میگیرد. تلاش خواهیم کرد تا بستری ایجاد کنیم تا ارتباط موثری با کتابخانهها و دانشجویان برقرار کنیم.
محمدحسین شفیعیها، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: باید برای تربیت نسل کتابخوان تلاش کنیم. اگر این هدف را سرلوحه امور قرار دهیم، کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان محقق خواهد شد. در واقع، اگر عطش مطالعه در نسل جوان ایجاد شود، مسئولان ناچار به فراهم کردن زیرساختها خواهند شد.
انتهای پیام


نظرات