• سه‌شنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8305-04749

پاسخگويي داوران دوسالانه عكس تهران به جامعه عكاسي، اگر 80 درصد دوسالانه هم خطا باشد، بودنش بهتر از نبودنش است

پاسخگويي داوران دوسالانه عكس تهران به جامعه عكاسي،
اگر 80 درصد دوسالانه هم خطا باشد، بودنش بهتر از نبودنش است
عصر روز گذشته نشست پاسخگويي هيات داوران دوسالانه عكس تهران در نگارخانه خيال - محل برپايي نمايشگاه - با حضور بيش از 200 عكاس و دانشجوي عكاسي برگزار شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جلسه دومين نشست پاسخگويي برگزاركنندگان و مسؤولان اجرايي دوسالانه، در حالي كه 15 روز به پايان نمايشگاه مانده است، محسوب مي‌شد. قرار بود كليه اعضاي هيات داوري حضور داشته باشند؛ اما تنها اسماعيل عباسي، مهران مهاجر، محمد اسلامي ‌راد و محمد ستاري، حضور يافتند. پرسش تكراري اين نشست كه بارها ازسوي عكاسان از تك‌تك اعضاي داوري دوسالانه پرسيده مي‌شد، تعريف عكس، هماهنگي و هارموني بين اعضا در رسيدن به يك تعريف مشخص درباره عكاسي خلاق بود و هر بار بهمن جلالي ـ دبير دوسالانه ـ با تاكيد عنوان مي‌كرد: ديگر در هنر تعريفي وجود ندارد و مرز ميان هنرها سالهاست كه برداشته شده است و اگر قرار باشد عكس خلاق تعريف شود، ديگر خلاق نيست. حذف مجموعه عكس‌ها و انتخاب تك‌عكس نيز بارها از برگزاركنندگان نشست پرسيده شد. غلامرضا نامي - دبير اجرايي - كه در اين نشست هم مانند نشست قبلي در ميان پاسخگويان جا نگرفته بود، اذعان داشت كه او نيز با اين پيشنهاد مخالف بوده است. او تاكيد داشت كه به طور حتم با عكاس‌ها تماس تلفني گرفته شده؛ و در پي آن بهمن جلالي نيز گفت: من هم با اين كار مخالف بودم و بارها مخالفتم را اعلام كردم؛ اما سرانجام قرار شد با اجازه عكاس‌ها باشد. احمد ناطقي ـ عضو شوراي سياست‌گذاري ـ كه خودش عنوان كرد از ميان 39 نشست برگزار شده در 9 نشست هيات شركت كرده است، عنوان كرد: اگر اشتباهي در سياستگذاري داريم، بهتر است آن‌را بپذيريم. مهران مهاجر هم صراحتاً گفت: در انتخاب تك عكس از ميان مجموعه‌ها دفاع كرده و مي‌كنم؛ چرا سطح عكاس را پايين مي‌آوريم؟ اگر چنين نمي‌شد 30 تا 40 درصد عكس‌هاي خوب نمايشگاه حذف مي‌شد. ولي ما تاكيد داشتم با اجازه عكاس باشد. محمد اسلامي راد هم با تاكيد بر اينكه پرسش‌ها را به شكلي از طرح برسانيم كه بينال بهتري برگزار كنيم، گفت: اين بينال را مي‌توانستيم با عنوان بينال هنري برگزار كنيم؛ بعضي كارها هنرمندانه است؛ اما اگر قرار باشد ديدگاه خاصي را كه خود داريم تحميل ‌كنيم، درست نيست؛ ما نديديم چه كارهايي بوده و چه حذف شده ما 1 تا 5 را انتخاب كرديم؛ آنهم براساس ديدگاه و راي خود؛ اما گاهي بحث مي‌شد و دوستان به سمتي متمايل مي‌شدند كه آن عكسي كه بايد، انتخاب شود. اسلامي راد گفت: دو اشكال وجود دارد؛ مي‌خواهيم طرز تفكر خود را جا بياندازيم و همچنين همه راضي باشند، خب مي‌توانيم نمايشگاه خصوصي بگذاريم. ناگهي از ميان حاضران پرسيد: آقاي اسلامي راد در روز افتتاحيه گفت كه نمايشگاه كاردستي است. شايد داوري براي شما امتيازي محسوب مي‌شده كه در چنين شرايطي آن را پذيرفتيد. به صرف آنكه نامي در بروشور نمايشگاه بيايد؟ او همچنين به نحوه اطلاع رساني به عكاسان شركت كننده معترض بود. اسلامي راد گفت: من بر راي خود، آقاي عباسي، كلاري و ستاري حساب مي‌كردم، اما متاسفانه آنگونه كه فكر مي‌كردم نشد. پس ماندم ببينم چه اتفاقي مي‌افتد. فخريان هم پرسيد: در انتخاب برگزيدگان اتفاق آراء بود يا نسبي؟ ستاري هم با تكرار نظر اسلامي راد گفت: من هم اميدوار بودم نظرم با كلاري، عباسي و اسلامي به هم نزديك باشد تا به نتيجه‌اي برسند و حاصل 4 و 3 باشد. نزديك هم شد، اما همه چيز نسبي است. معيارهاي ما به هم نزديك نمي‌شد. ما هيچ ملاكي براي نزديك كردن تعريف عكاسي خلاق نداشتيم. ضمن آنكه آثار را در ميان آثار محسن وزيري چيده بوديم. آنجا هم فضاي قانع كردن يكديگر نبود، اما آرا 4 به 3 شد. مهاجر كه تنها عضو مشترك هيات انتخاب و داوري بود و در هر دو نشست حضور يافته بود، با تاكيد بر اينكه هيچ عكسي به اعتقاد تعلق به ژانرهاي ديگر حذف نشد، در پاسخ به بحثي كه يكي از حاضران درباره كلاس درس يا كارگاه بودن نمايشگاه عنوان كرده بود، گفت: نمي‌دانم چرا صفت دانشجويي به صورت منفي به كار برده مي‌شود. من خود به دانشجو و دانشجو بودن افتخار مي‌كنم. به گزارش ايسنا او تاكيد كرد: از 25 تا 30 درصد عكس‌ها بسيار دفاع مي‌كنم، 75 درصد عكس‌ها خوب است، 20 درصد هم احترام به نظر ديگران است: اما من 20 درصد را كنار مي‌گذارم. اين پرسش كه چه نمره‌اي به داوري خود مي‌دهند و آيا حاضرند بايستند و بگويند اين عكاس خلاق است، از تك تك پاسخگويان پرسيده شد. بهمن جلالي گفت: هيات داوري همين 280 تابلو را ديده‌اند؛ نه همه عكس‌هاي ايران را، نه آنهايي را كه نديده‌اند. جلالي سپس از اسلامي راد گله كرد كه چرا دو روز پس از نمايشگاه عنوان كرده است كه اينها - برگزيده‌ها - راي من نبوده است. ستاري هم گفت: چون زير برگه بيانيه را امضاء كردم پاسخگوي همه تبعات آن هستم. اما همه چيز نسبي است. اسلامي راد گفت: بيانيه هيات داوري به رويت من نرسيده، من تنها زير برگه راي‌هاي خود را امضا كردم. من به راي اكثريت احترام مي‌گذارم؛ اما نتيجه‌اش را دوست ندارم. مهاجر هم افزود: به خودم راي نمي‌دهم، فكر مي‌كنم انتخاب‌هاي خوبي بود. بار ديگر پرسيده شده: عكس را چگونه تعريف مي‌كنيد؟ كه جلالي گفت: تعريف ندارد، همه چيز قاطي است. اسلامي راد در پي آن گفت: ببينيد بزرگان چه گفته‌اند. جلالي پاسخ داد: بزرگان هم 70 سال پيش تمام شدند. اسلامي راد با خواندن متني از يك روزنامه، ديد در عكاسي را همچون گوش در موسيقي دانست كه جلالي آن را رد كرد. به گزراش ايسنا، حسن سربخشيان باگلايه از نحوه برپايي نشست و تدارك حضور 50 نفر، به رغم حضور بيش از 200 نفر، برگزاري جلسه را دور از شأن عكاسان خواند. وي همچنين داوري در دوسالانه را اشتباه دانست و گفت: همه عكاسان را جمع كنيد تا شوراي سياست‌گذاري را انتخاب كنند و آنها هم گروه انتخاب را برگزينند. او گفت: چون عامل دعوت‌ها سميع‌آذر بوده، سوء تفاهم هم به‌وجود آمده است، بيايند برطرفش كنيد. وقتي كسي كانديدا شد و راي آورد، ديگر كسي حرفي نمي‌زند. بهمن جلالي عنوان كرد: قبول دارم. ناگهي با صراحت پرسيد: عكس اول عكس هست يا نه؟ جلالي گفت: چرا طي روزهاي گذشته كه تري برت آمريكايي سخنراني مي‌كرد كه اينها عكس است، اعتراض نمي‌كرديد؟ ستاري پاسخ روشني نداد، اما مهاجر گفت: عكس هست؛ اثر هنري هم هست. بيان انتزاعي دارد. عباسي هم گفت: آن را عكس مي‌شناسم و دفاع هم مي‌كنم. محمود عبدالحسيني پيش از طرح پرسش‌هاي خود ازجمله ميزان بودجه صرف شده و پذيرفتن يك داور غير عكاس و اصول داوري و دليل انصراف اسماعيل عباسي و بازگشت مجدد به تركيب داوري از حاضران خواست به ياد و احترام عكاسان درگذشته بايستند. سپس بهمن جلالي با تاكيد بر اينكه نه هيات انتخاب نه خودش حتا يك ريال دريافت نكرده‌اند و انتظار دريافت پولي را هم ندارند، گفت: بودجه و نحوه خرج با ما نيست، ما نه كارمند موزه‌ايم نه مركز هنرهاي تجسمي. عباسي هم دلايل خود را برشمرد؛ وي گفت: احساس كردم شوراي سياستگذاري يكدست نيست؛ ولي مي‌خواهد همه جناح‌ها را راضي نگهدارد. اما تنوع افراد در انتخاب‌ها و تصميم‌گيري‌ها تاثير داشت، در جلسه سوم مي‌خواستم استعفاء بدهم؛ اما با آقاي جلالي كدورتي پيش آمده بود و ممكن بود استعفا سوء برداشت ايجاد كند. عباسي اشتباه در فراخوان، عملكرد بسيار غيرحرفه‌يي دبيرخانه و وجود نام عكاسان زير و پشت عكس‌ها، چاپ عكس‌ها در مجله عكس پيش از داوري، انتشار خبر دخالت بهمن جلالي در انتخاب‌ها، اطلاع‌رساني ضعيف و برخوردهاي دوگانه را دلايل ديگر انصرافش عنوان كرد. به گزارش ايسنا، جلالي در انتها گفت: اشتباه ما اين بود كه شورايي را دعوت كرديم كه در يك كاسه نمي‌گنجيد. شورا همخوان نبود، مسلماً در رأي‌گيري هم همخواني وجود نداشت. اين موضوع را با سميع‌آذر مطرح كردم، به صراحت گفت جريان شورايي است؛ نمي‌خواهد دخالت كند. اما به نظر من جريان شورايي در اين مملكت نتيجه نداشته است. وي در پايان گفته‌هايش اظهار كرد: اگر 80 درصد دوسالانه هم خطا باشد، بودنش بهتر از نبودنش است. نشست به انتها رسيد؛ اما پاسخ به پرسش غير عكاس ‌بودن يكي از داوران داده نشده بود. پرسنده با اعتراض گفت: چرا فرشيد مثقالي در تركيب داوري آمد؟ اسلامي راد گفت: عكاسي تو سري‌خور است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha