• دوشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۳ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8309-00765

/شرح كامل برگزيدگان يازدهمين دوره كتاب سال دانشجويي معرفي شدند سخنان روساي مجلس شوراي اسلامي،جهاد دانشگاهي،دانشگاه تربيت مدرس و د بيرجشنواره اسامي برگزيدگان

/شرح كامل
برگزيدگان يازدهمين دوره كتاب سال دانشجويي معرفي شدند 
سخنان روساي مجلس شوراي اسلامي،جهاد دانشگاهي،دانشگاه تربيت مدرس و د بيرجشنواره
اسامي برگزيدگان

صبح امروز در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس، از برگزيدگان يازدهمين دوره كتاب سال دانشجويي تقدير شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درابتداي اين مراسم كه به همت جهاد دانشگاهي و با همياري وزارت خانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي ، علوم و تحقيقات وبهداشت و درمان برگزار شد ،دكترعلي منتظري ـ رييس جهاد دانشگاهي ـ در سخناني گفت: كتاب سال دانشجويي ازمحصولات انقلاب فرهنگي است كه ميدان را براي بروز خلاقيتهاي دانشجويي فراهم كرد.

منتظري با يادآوري دستاوردهاي انقلاب فرهنگي افزود: همين دانشگاه تربيت مدرس و همين جشنواره و بسياري از نمونه هاي مثبت و درخشان ديگر، از نتايج انقلاب فرهنگي است و من در حيرتم كه چرا عده اي با انگشت گذاشتن بر نقاط ضعف كوچك ، اين همه دستاوردهاي بزرگ را ناديده مي گيرندو گاهي در مورد انقلاب فرهنگي كم‌لطفي مي‌ كنند.

رييس جهاد دانشگاهي با اشاره به كاهش هشت درصدي آثار در دوره يازدهم اظهار داشت: صاحبان آثار اين مساله را بيشتر مربوط به كاغذ و مسائل نشر مي‌دانند.

منتظري همچنين با اشاره به مقاله انتقادي چاپ شده در نشريه پرسمان درباره كم بودن ميزان جايزه كتاب سال دانشجويي، توضيح داد:‌ با اين مساله موافقم؛ ولي واقعيت اين است كه قصد ما بيشتر معرفي اين چهره‌ها به جامعه علمي وعرصه نشركشور بوده است.

وي همچنين با توجه به حضور رييس مجلس شوراي اسلامي در مراسم عنوان كرد: خيلي خوشحاليم كه شما را از آن فضاي سياسي به فضاي فرهنگ و كتاب كه بيشتر مورد پسند و مالوف شماست، دعوت كرده ايم.

در ادامه ، دكترسعيد سمنانيان ـ رييس دانشگاه تربيت مدرس ـ با ارايه نمودارهاي آماري بيان داشت: خوشبختانه شاهد رشد چشمگيركمي و كيفي در آموزشي عالي هستيم و اينكه عنوان مي‌كنند تحقيقات دانشجويي به چه كار مي‌آيد ،بيشتر سؤالي عوامانه است.

وي گفت: به عنوان مثال درآمد دانشگاه صنعتي شريف چيزي در حدود 10 ميليارد تومان از طريق همين تحقيقات بوده است كه از بودجه دولتي‌اش هم بيشتر است.

سپس محمد سلگي ،دبير همايش كتاب سال دانشجويي نيز گزارشي ارايه و تصريح كرد: علت كاهش آثار دانشجويي تا حدي به اقتصاد نشر مربوط است.

رييس مجلس شوراي اسلامي نيز سخنران پاياني مراسم بود كه با اشاره به سخنان رييس جهاد دانشگاهي اظهار داشت:‌ البته در مجلس هم كه هستم، تلاش من و همكاران دانشگاهي‌ام اين است كه مجلس را بيش از گذشته فرهنگي كنيم و شكر خدا مجلس هفتم مجلس آرامش و كار براي كشور است.

رييس مجلس شوراي اسلامي ،اعتماد به نفس و خودباوري را از عوامل مهم موفقيت كشورها دانست و گفت : در واقع ملتي كه اعتماد به نفس خود را از دست بدهد همه چيز خود را از دست خواهد داد و ملتي كه اعتماد به نفس خود را به دست آورد همه چيز را مي‌تواند به دست آورد؛ حتي اگر چيزي نداشته باشد.

وي مهم‌ترين هديه‌ي انقلاب اسلامي به ملت ايران را اعتماد به نفس وخود باوري عنوان كرد و گفت: امام راحل كه همه‌ي وجودش عشق به كشور بود همواره به ما متذكر مي‌شدند كه باور كنيد كه ما مي‌توانيم. در واقع امام(ره) خود مظهر اين باور بودند و امروز شاهد ظهور چنين باوري در بين دانشگاهيان و اهل علم هستيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: مهم است كه بپذيريم اگر كشورهاي ديگر پيشرفت كرده‌اند اين مساله يك امر غير قابل تحقق در ساير كشورها نيست. وقتي سراغ كشورهاي ديگر برويم مشاهده مي‌كنيم آنها فكر و تلاش كرده و راه‌ حل مشكلات خود را پيدا كرده‌اند.

وي با بيان اينكه «استعداد ايراني كمتر از ساير كشورها نيست و حتي بيشتر نيز است»، گفت: به عنوان كسي كه سال‌ها در خدمت جوانان المپيادي بوده‌ام ، باورم نمي‌شد كه در سال اول كه در بحبوحه‌ي جنگ بود دانش آموزان ايراني موفق شوند در عرصه‌ي المپياد جهاني اول بشوند. اين جوانان با استعداد و پشتكار خود و همت خانواده و معلمان ،جايگاه ايران را در 10درصد اول المپيادهاي جهاني قرار داده‌اند و انتظار مي‌رود كه وقتي آنها در المپيادها هر ساله شركت مي‌كنند رتبه‌اي در رديف 10 درصد‏ اول به دست آورند و اين نشانه‌ي استعداد ما است.

حدادعادل ادامه داد: اگر باور كنيم كه مي‌توانيم مانند ساير كشورها راه‌ حل مشكلاتمان را پيدا كنيم، فكر و تلاش كرده، مديريت و سازماندهي خواهيم كرد و در اين راه مصالح ملي را مدنظر قرار داده، اختلافات را كنار گذاشته و كار خواهيم كرد و موفق خواهيم شد.

به گزارش ايسنا رييس مجلس شوراي اسلامي، به مقايسه‌ي استعداد مردم ژاپن و ايران پرداخت و اظهار كرد:استعداد ايراني كمتر از مردم ژاپن نيست. اگر كار كنيم و به كارها نظم دهيم، موفق مي‌شويم. نهضت علمي و جنبش نرم‌افزاري از زبان مقام معظم رهبري امروزه شنيده مي‌شود، اگر به وجدان خود رجوع كنيم، به اين نتيجه مي‌رسيم كه اين شعار سخن همه‌ي ماست و امروزه در سطوح مختلف اين مساله را شاهديم و احترام به نويسندگان و اهل علم يك جلوه از جلوه‌هاي نظام ماست.

حدادعادل انتشار و چاپ كتب دانشجويي از سوي ناشران را اقدامي منطقي و دلپذير دانست و گفت: هنوز افتخار دارم كه يك دانشجو هستم و هنوز تدريس خود را با آنكه در مجلس شوراي اسلامي كار مي‌كنم قطع نكرده‌ام.

رييس مجلس شوراي اسلامي، بر گسترش تحقيقات علمي دانشجويان ايراني در سطوح جهاني تاكيد و گفت: وقتي ورزشكاري به موفقيتي مي‌رسد كاري كه وي انجام مي‌دهد قابل مشاهده است، اما زورآزمايي انديشه و كاري كه شما انجام مي‌دهيد قابل تصوير و مشاهده نيست و كسي نمي‌فهمد كه در اين مسير چقدر تلاش كرده‌ايد. در واقع كار دانش و فكر مربوط -عمدتا- به درون انسان و غير قابل مشاهده است و آنچه اصل است از ديده‌ها پنهان است.

وي با بيان اينكه «در جامعه فكر اصل است ولي قابل مشاهده نيست» افزود: اميدواريم سي سال ديگر شاهد باشيم جواناني كه امروز در آستانه‌ي ورود به محيط‌هاي علمي و نشر كتب كار مي‌كنند با نظم و تقواي علمي و آلوده نشدن به وسوسه‌ها در ادامه‌ي مسير علمي خود صدها دانشجوي موفق مثل خود را تربيت و كشور را در عرصه‌ي علم به مقامي كه شايستگي دارند برسانند.

رييس مجلس شوراي اسلامي، در پايان گفت: به بركت انقلاب اسلامي، استقلال سياسي پيدا كرده‌ايم كه اميد است اين استقلال راه‌ گشا در تمام جهات و در جهت پيشرفت و كمك به كشور باشد.

به گزارش خبرنگار ايسنا در پايان اين مراسم كه حجت الاسلام والمسلمين قمي، رييس دفتر نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و دكتر كي نژاد ،دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دكتر ايماني ، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شعاعي معاون فرهنگي اين وزارت نيز حضور داشتند، بيانيه هيات داوران خوانده شد و برگزيدگان به شرح زير، جوايز خود را از دست رييس مجلس شوراي اسلامي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كردند:

در بخش ويژه شاخه تاليف ”آشنايي با رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه” تاليف غلامرضا جمشيدزاده از دانشگاه پيام نور اروميه برگزيده و محمدرضا جواهري با ”اخلاق جواني از ديدگاه اميرالمؤمنان امام علي (ع)” و نيز سيد حسن اسلامي به دليل تعدد آثار شايسته تقدير شناخته شدند.

در گروه دين و فلسفه شاخه تاليف: “جاودانگي” رضا اكبري از دانشگاه تهران، ”نقد و بررسي نظريه تفكيك” محمدرضا ارشادي‌نيا از دانشگاه امام صادق (ع)، ”روش شناسي علم و الهيات (بررسي و نقد ديدگاه تنسي مورفي)” منصور نصيري از مؤسسه آموزش و پژوهش امام خميني (ره) به عنوان برگزيده و نيز “نگرشي نوين به مساله‌ اتحاد عاقل و متحول“ ‌مصطفي كريمي و “توكل به خدا” محمدصادق شجاعي تقدير شدند.

همچنين در همين گروه شاخه ترجمه دو اثر “دفاع از خرد ناب” رضا صادقي حاجي‌آبادي از دانشگاه شهيد بهشتي و ”از مساله محوري تا فضيلت گرايي” سيدحميدرضا حسني و مهدي علي‌پور از دانشگاه مركز تربيت مدرس قم برگزيده و “فلسفه فرگه“ يارعلي كرد فيروزجايي شايسته تقدير شدند.

در گروه زبان و ادبيات شاخه تاليف: برگزيدگان ”مقايسه زبان حماسي و غنايي با تكيه بر خسرو و شيرين و اسكندر نامه نظامي” زهرا پارساپور از دانشگاه تهران، “از ما بهتران (پژوهشي در فولكلور مردم خراسان)” محمود اكرامي از انستيتو زبان و ادبيات رودكي تاجيكستان، ”دخترك كوچه بالا، سلام (مجموعه شعر)” محمد مرادي از شيراز و كتاب ”نظريه نقد ادبي معاصر” مهيار علوي مقدم شايسته تقدير و در شاخه ترجمه نيز “در تاريكي سوزان“ آنتونيو بواثرو دليخو ترجمه پژمان رضايي از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزيده شد.

در گروه حقوق و علوم سياسي شاخه تاليف: ”انديشه سياسي شريعتي و نقد شريعتيزم” سيدرضا شاكري از پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاددانشگاهي، ”تفكيك قوا در حقوق ايران، آمريكا و فرانسه” علي اكبر جعفري ندوشن از دانشگا امام صادق (ع)، ”رقابت سياسي و ثبات سياسي در جمهوري اسلامي ايران” غلامرضا خواجه سروي از دانشگاه امام صادق (ع) برگزيده و ”مطالعه‌ي تطبيقي ايجاب و قبول جليل قنواتي و پليس جنوب ايران” منيره راضي و ”آراي عمومي محمود حكمت‌نيا” شايسته تقدير شدند.

در همين گروه شاخه ترجمه، “اسلام سياسي معاصر در كشاكش هويت و تجدد“ مجيد مرادي از مؤسسه آموزشي باقر‌العلوم (ع)، ”نظام حقوقي فرانسه” صفر بيگ‌زاده از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات، برگزيده و از ”حقوق زنداني و مواد زندان در اسلام” ترجمه سيدمحمدعلي احمدي ابهري، بوذر ديلمي معزي و سيدهادي رمضاني و “چهره جديد امنيت در خاورميانه” از قدير نصري و قاسم شبال‌نيا مترجم “ايران و آمريكا” تقدير شد.

در گروه ساير رشته‌هاي علوم انساني شاخه تاليف ”جامعه شناسي معرفت” عبدالرضا عليزاده و همكاران از دانشگاه تهران، ”روان شناسي اجتماعي با نگرش به منابع اسلامي” مسعود آذربايجاني و همكاران از دانشگاه مركز تربيت مدرس قم برگزيده و از “سنجش مفاهيم اساسي علوم اجتماعي” فردين عليخواه، ”آمادگي جسماني كاربردي از اصول تا تمرين جواد فولاديان”، ”ارزيابي تكنولوژي ابزار كمك به سياستگذاري” سيدسروش قاضي نوري و ”بررسي تاريخي صلح‌هاي پيامبر (ص)” حامد منتظري مقدم تقدير شد.

در شاخه ترجمه همين گروه تاريخ تحقيقي اسلام چهار جلد حسين علي عربي از مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، ”فنون خانواده درماني” فرشاد بهاري از تربيت معلم، ”جامعه پست مدرنيسم” شاپور بهيان از دانشگاه تهران برگزيده و از ”حسابداري پيشرفته 2” علي سعيدي، ”بچه‌هاي فيلسوف” رضا علي نوروزي، عبدالرسول جمشيديان و مهرناز مهرابي و كتاب ”جامعه شناسي قشرها و نابرابريهاي اجتماعي” جواد افشار كهن تقدير شد.

در گروه علوم پايه شاخه تاليف “بيوشيمي استراير” حميد مهديوني و همكاران از دانشگاه تهران، “روش‌هاي اساسي زمين شناسي ساختماني“ حسين معتمدي از دانشگاه شهيد بهشتي و “شيمي عمومي“ علي غرآبادي از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات برگزيده و “خرچنگ دراز آب شيرين“ رضا طاهر گورابي و ”درسنامه ژنتيك” نياز اوليازاده و برومند حسيني تقدير شدند.

در گروه كشاورزي و دامپروري شاخه تاليف، ”مديريت نقش‌هاي سرما و يخ زدگي گياهان زراعي و باغي” سعيد تركش اصفهاني از شهركرد، برگزيده و “كشت سلول و بافت گياهي“ فريبا اميني و ”نمايه‌ها و كاربرد آنها در شناسايي پستانداران” صادق خالق زاده بيگ تقدير شدند.

در شاخه ترجمه “كشت بافت گياهي“ دانيال كهريزي از دانشگاه تربيت مدرس برگزيده و “سيستماتيك گياهي“ حجت‌الله سعيدي و “شوري و زهكش در كشاورزي“ شهرام صداقت حور شايسته تقدير شدند.

در گروه فني و مهندسي شاخه تاليف هم ”كتاب جامع مهندسي و علم مواد” محمدرضا محمدي و محمدرضا واعظي از دانشگاه صنعتي شريف و ”روشهاي پيشرفته در صنعت تصفيه آب” محمد كرماني از دانشگاه شريف برگزيده و از “آموزش برنامه‌نويسي directx” عليرضا علي نژاد و “معرفي اصول علم و مهندسي مواد“ محمد فرجي قناتي تقدير شد.

در شاخه ترجمه “پيشرفت‌هايي در شيمي و تكنولوژي مواد رنگزاي آلي“ كمال‌الدين قرنجيك و همكاران از دانشگاه صنعتي اميركبير برگزيده و “ريسندگي الياف كوتاه“ ميررضا طاهري اطاقسرا و “مقدمه بر ويسكو الاستيسيته پوليمرها” شهرام ارباب كلك آبادي تقدير شد.

در گروه علوم پزشكي و دامپزشكي شاخه تاليف ”pediatricradiologh” اشكان اخوان ملايري از كالج بيمارستانهاي لندن، ”اصول برخورد باليني با زخم‌ها و سوختگيها” فرشاد فروزنده، عليرضا عزيز آماري، بهنود شاهي و احسان حامدي سرشت از دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزيده شدند و در شاخه ترجمه “ايمونولوژي سلولي و مولكلولي“ هومن كاغذيان و آرزو جمالي از دانشگاه علوم پزشكي تهران و “پريودنتولوژي باليني كارانزا“ سيد اميد ديانت و همكاران از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي بيهوشي و بيماريهاي همراه مهدي موسوي از دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزيده شدند و ”مباني اورولوژي” آرمين فرخ زاده، ”درسنامه ارتوپدي و شكستگيها” فرشاد فروزنده و عليرضا عزيز و ”آلكاري راديولوژي دهان و فك و صورت” سعيد بيات موحد تقدير شدند.

همچنين در گروه معماري و هنر هيات داوران هيچيك از آثار را در شاخه تاليف و ترجمه براي كسب عنوان برگزيده شايسته ندانست و از ايمان خواجه زاده و فاطمه ياوري مترجمان كتاب ”طراحي خانه فن و هنر” و داريوش ستارزاده مترجم كتاب ”معماري پرسش كيهاني” تقدير كرد و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي و نيز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) را به عنوان دو ناشر برگزيده معرفي كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha