• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8406-08700
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

گزارش مراسم بهره‌برداري طرح افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان

وزير نيرو امروز در آيين‌ بهره‌برداري از افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان گفت: مسيري كه وزير قبلي در خصوص ادامه پروژه‌ها و اجراي آنها ترسيم كرده با سرعت و كميت بيشتر ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه آذربايجان غربي - مهندس سيدپرويز فتاح اظهار داشت: كارهاي قبلي اين وزارتخانه با حمايت جدي دنبال خواهد شد و ترديدي در ادامه روند آنها نداريم.

وي تصريح كرد: پروژه‌هاي جديد نيز با تاني و تدبير بيشتر اجرا خواهد شد، چراكه منابع كشور اين اجازه را به ما نمي‌دهد كه چندين پروژه را با هم اجرا كنيم.

او اظهار اميدواري كرد كه با حمايت مجلس تمام پروژه‌هاي نيمه تمام بخش آب و برق كشور تا پايان اين دوره به اتمام برسد.

فتاح با بيان اين كه بيشتر يك مدير ميداني بوده‌ تا ستادي افزود: معتقدم كه بيشتر كارها بايد به صورت ميداني حل و مشكلات مردم از نزديك ديده و شنيده شود، لذا از هفته گذشته اقدام به سفرهاي استاني كرده‌ام.

وي در ادامه آذربايجان‌غربي را يكي از استان‌هايي معرفي كرد كه ظرفيت‌هاي بالايي از نظر منابع مالي در خود جاي داده است.

وزير نيرو طرح افزايش ارتفاع سد بوكان را طرحي اقتصادي و با توجيه معرفي و اظهار اميدواري كرد كه ايده‌هاي مطرح شده در اين طرح به طرح‌هاي ديگر تسري يابد تا از منابع موجود به صورت بهينه استفاده شود.

او اضافه كرد: امسال از پروژه‌هاي بخش آب و برق در صورت امكان، حمايت بيشتري خواهد شد ولي براي سال آينده از هم‌اكنون برنامه مفصلي در دست اجراست تا ظرفيت استان‌ها را در اين خصوص بالا ببريم.

وي در مورد شروع عمليات سد سيمينه گفت: اين طرح چون در دولت قبلي مطرح شده و مورد تاييد قرار گرفته امسال عملي خواهد شد.

وزير نيرو اظهار داشت: چون رويكرد دولت به عدالت‌گستري است و در اين عرصه نمايندگان مجلس نيز با آن همگام هستند، لذا توجه به توسعه صنايع زيربنايي مدنظر است.

فتاح همچنين در مراسم افتتاح طرح تصفيه‌خانه فاضلاب شهرستان بوكان نيز حضور يافت.

وي، تحليل اقتصادي درست نسبت به اجراي پروژه‌ها را عامل ايجاد ديد مثبت در مردم دانست و افزود: متاسفانه توسعه فاضلاب كشور به دليل نو بودن، قدرت و منزلت خود را درجايگاه عمومي پيدا نكرده است، ولي خوشبختانه نمايندگان پيگير اين موضوع هستند و رويكرد و جهت‌گيري درستي نسبت به اين مسئله دارند. اين رويكرد مجلس سبب خواهد شد كه در رديف‌هاي بودجه مورد حمايت قرار گيريم و به دليل وجود تحليل اقتصادي مردم ديد مثبتي نسبت به اين قضيه داشته باشند.

او با اشاره به عقب‌ماندگي بخش فاضلاب نسبت به صنعت آب و برق كشور گفت: شاخص‌هاي توسعه برق آب كشور هم‌اكنون از 97 درصد تجاوز كرده، ولي شاخص فاضلاب فقط در حد 25 درصد باقي مانده است.

فتاح ادامه داد: جاي خوشبختي است كه در آذربايجان‌غربي اين ميزان شش درصد بالاتر از ميانگين كشوري است و اين نشان مي‌دهد كه در استان، رويكرد جدي‌تري نسبت به موضوع وجود دارد.

وزير نيرو در ادامه برنامه‌هاي ارائه شده در اين خصوص را چه از نظر پيمانكاري و چه از نظر طرح و اجرا حاكي از وجود افق روشن در اين خصوص دانست و تاكيد كرد: همه اركان نظام در اين خصوص همسو هستند، چراكه در بسياري از شهرها و روستاها منابع زيرزميني آب تهديد مي‌شود و اين در حالي است كه ما با منابع محدود آب روبه‌رو هستيم.

وي، توسعه تصفيه‌خانه فاضلاب و پساب را عاملي براي افزايش منابع آب از 1.5 تا 1.8 درصد عنوان كرد.

فتاح همچنين خاطرنشان ساخت: در شهرهاي محروم، توسعه تصفيه‌خانه فاضلاب بيشتر مورد توجه بوده، چراكه اين رويكرد نظام است تا شهرهاي محروم بيشتر بهره‌مند شوند.

معاون استاندار آذربايجان‌غربي نيز در مراسم بهره‌برداري از افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان در سخناني اظهار داشت: آذربايجان‌غربي به دليل دارا بودن شرايط مناسب براي كشاورزي، يكي از محورهاي كشاورزي كشور است كه بايد دولتمردان به مهار آب‌هاي سطحي آن توجه ويژه‌اي داشته باشند.

داوود ملايي معاون امروز در مراسم افتتاح افزايش سد شهيدكاظمي بوكان مديريت بهينه آب را در اقتصاد ملي داراي جايگاه بالايي ارزيابي كرد و گفت: از دو دهه پيش در كشور ما براي مديريت و مصرف بهينه آب سرمايه‌گذاري‌هاي ويژه‌اي انجام شده و اين بحث در كانون برنامه‌ريزي كشور قرار گرفته است.

وي ادامه داد: متاسفانه آذربايجان‌غربي به دليل قرار داشتن در خط مقدم دفاع از كشور و يك سري ناآرامي‌هاي منطقه مورد توجه دولت و مسوولان قرار نگرفته و در طول دو برنامه اول و دوم توسعه مجال سرمايه‌گذاري پيدا نكرده است.

ملايي اين مسئله را عامل انباشت طرح‌ها و پيشرفت استان در برنامه سوم اعلام كرد كه با مديريت مناسب رويدادهاي فرخنده‌اي در استان رخ داد.

او بهره‌برداري از آب‌هاي سطحي و احداث 11 سد در دست اجرا و دو سد ديگر كه امسال به بهره‌برداري مي‌رسد را از جمله توجهات ويژه دولت براي توسعه استان معرفي كرد.

ملايي به خواست مردم اين استان در جهت رونق كشاورزي اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از خواست‌هاي مردم استان براي پيشرفت كشاورزي، استفاده از پتانسيل بالاي آبي كشور است كه با توجه به بارندگي بالا از وزارت نيرو انتظار داريم هر چه زودترتمام پروژه‌هاي آبياستان را به اتمام برساند.

وي همچنين كمبود اعتبار را از جمله مشكلات سدهاي استان برشمرد كه بايد هر چه زودتر رفع شود.

او در پايان در خصوص مشكلات زيست محيطي درياچه اروميه نيز تصريح كرد: جهت رفع اين مشكل بنا داريم آب رودخانه زاب به حوضچه درياچه اروميه وارد شود. لذا تسريع در مطالعه و شروع در عمليات اجرايي جزو نقاط مهم درخواست‌هاي استان از وزارت نيرو است.

مديرعامل سازمان آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي نيز در اين مراسم با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در بخش آب استان در طول برنامه سوم توسعه گفت: علاوه بر تداوم اين روند، توسعه منابع استان نيازمند يك نگاه ويژه است.

به گزارش ايسنا، مهندس محقق امروز در مراسم بهره‌برداري از افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان، منابع آب استان را در حد بسيار بالايي توصيف و خاطرنشان كرد: شاخص سرانه آب تجديدپذير استان معادل سه هزار و 800 مترمكعب و تقريبا دو برابر ميانگين كشوري است. در كنار اين مسئله وجود پتانسيل بالاي خاك، سرمايه‌گذاري در خصوص طرح‌هاي توسعه منابع آب استان را اجتناب‌ناپذير مي‌كند.

وي اضافه كرد: مطالعاتي كه در مسير توسعه استان انجام شده از گذرگاه توسعه كشاورزي منطقه كه ارتباط ناگسستني با طرح‌هاي توسعه آب دارد، عبور مي‌كند.

او در ادامه اجراي طرح‌هاي بزرگ و قابل توجه آب در استان را مورد بحث قرار داد و اظهار داشت: هم‌اكنون تعداد قابل توجهي طرح بزرگ در استان شروع شده و در دست اجراست و خوشبختانه وزير نيرو سياست كاري خود را بر اتمام پروژه‌ها و سدهاي استان تا پايان برنامه چهارم توسعه متمركز كرده است.

محقق گفت: سهم آذربايجان‌غربي از 80 سد در دست اجراي كشور 15 درصد است كه اميدواريم با افزايش اعتبارات اين طرح‌ها در موعد مقرر به اتمام برسد.

مدير عامل سازمان آب منطقه‌اي آذربايجان‌غربي در خصوص مشخصات طرح افزايش ارتفاع سد شهيدكاظمي بوكان خاطرنشان ساخت: براي افزايش مخزن اين سد، گزينه افزايش تاج به ميزان پنج متر از طريق دريچه‌دار كردن مخزن سد مطرح و از سال 81 آغاز شد.

او ادامه داد: اين طرح داراي توجيه اقتصادي بالايي است، به گونه‌اي كه با صرف شش ميليارد تومان هزينه نزديك به 240 ميليون مترمكعب به ذخاير آب اين سد افزوده شده است، در حالي كه در شرايط عادي مبلغ موردنياز براي اين حجم آب بالاي 50 ميليارد تومان است.

محقق همچنين اجراي كار همزمان با بهره‌برداري از سد و محدوديت‌هاي فني را از جمله ديگر ويژگي‌هاي اين سد برشمرد.

گفتني است، سد شهيد كاظمي بوكان بر روي رودخانه زرينه‌رود در سال 1350 احداث شده كه براي تامين آب كشاورزي دشت مياندوآب در نظر گرفته شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha