/ دفاع مقدس و صداوسيما/ مزدآبادي: اگر چه برخي كارها موفق نبودند اما شاهد بالا رفتن كيفيت فيلمهاي تلويزيوني و سينمايي دفاع مقدس هستيم
فيلمسازان دفاع مقدس بايد شناخت كامل، وسيع و مدوني نسبت به فضاي فعلي جامعه داشته باشند و به كارگيري زبان حال حاضر بتوانند داستانهاي دفاع مقدس را به تصوير بكشند.
جواد مزدآبادي كارگردان تلويزيون در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا با بيان اين كه اغلب فيلمها و سريالهاي ساخته شده با موضوع دفاع مقدس همچنان در جذب مخاطب ناتوان هستند. ادامه داد: اين خلاء همچنان در تلويزيون احساس ميشود. براي جذب مخاطب بايد حرف روز جامعه را زد و براي نسلي كار كرد كه فضاي جبهه و جنگ را نديدند و حال برايشان ديدن اين تصاوير و موضوعات جذاب است.
كارگردان سريال «سرود خاك» با اشاره به اين مجموعه تلويزيوني كه پخش آن به تازگي در شبكه تهران به پايان رسيده است، خاطرنشان كرد: در اين سريال روي قشر نوجوان كار كرديم، قشري كه نسل سوم انقلاب بود و پس از جنگ ايران و عراق تازه به دنيا آمده بود. ذهنيت اين نسل از جنگ ايران و عراق بر اساس فيلمها و سريالهايي شكل گرفته بود كه پيش از اين ديده بود. بنابراين در سرودخ خاك سعي كرديم فضايي را به وجود آوريم كه مخاطب نوجوان با بازيگران ما كه هم سن خودشان بودند، همذات پنداري كنند.
مزدآبادي ادامه داد: اگر اين مساله را به ساير فيلمهايي كه تا كنون با موضوع دفاع مقدس ساخته شده يا قرار است ساخته شود، تعميم دهيم، به اين نتيجه ميرسيم كه مخاطبشناسي فيلمسازان ما كمك شاياني به استقبال مخاطب از اثر خواهد كرد.
اين كارگردان با انتقاد از انتخاب برخي قصهها توسط فيلمسازان و برنامهسازان دفاع مقدس، تصريح كرد: گاه فيلمسازان داستاني را انتخاب ميكنند كه به هيچ وجه كشتن لازم را براي ارتباط برقرار كردن با مخاطب ندارد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت اختصاص بودجه و در اختيار قراردادن تجهيزات جنگي به فيلمسازان و برنامهسازان دفاع مقدس، گفت: فيلم «دوئل» ثابت كرد كه اگر بودجه كلان در اختيار فيلمسازان دفاع مقدس قرار گيرد، كار حتي اشل جهاني پيدا خواهد كرد بايد براي فيلمها هزينه كرد.
مزدآبادي از فيلمسازي به عنوان هنر - صنعت ياد كرد و افزود: بخشي از فيلمسازي به سختافزار كار برميگردد و نياز است تا با تكنولوژي جديد وارد اين عرصه شويم و در عين حال بتوانيم هزينههاي مختلفي را پرداخت كنيم تا بتوانيم تكنولوژي را وارد كشور كنيم.
وي متذكر شد: در حال حاضر هيچ تحولي به لحاظ تكنيكي در كشور ما اتفاق نميافتد اين در حاليست كه گاه 90 درصد فيلمها در هاليوود با استفاده از جلوه هاي ويژه و قابليتهاي كامپيوتري ساخته ميشود. اين كارگردان در پاسخ به اين سوال كه فيلمهاي سينماي دفاع مقدس تا چه اندازه با سريالهايي كه در اين ژانر ساخته ميشوند، به لحاظ كيفيت فاصله دارند گفت: اين دو كاملا مقولههاي جدا از هم هستند. تلويزيون تعريف خاص خود را دارد و برنامهساز بايد با مخاطب عام خود كه متشكل از 70 ميليون بيننده است ارتباط برقرار كند اما مخاطب سينما خاص است.
مزدآبادي در پايان خاطرنشان كرد: اگر چه برخي مواقع كارهايي ساخته ميشود كه درجذب مخاطب موفق نبودهاند اما بحمدالله در سينما و تلويزيون شاهد بالا رفتن كيفيت كارهاي دفاع مقدس هستيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات