/دفاع مقدس و صداو سيما/ يك نويسنده: اگر كار دفاع مقدسي جذاب نباشد مردم شبكههاي ديگر را ميبينند در بخش سخت و نرمافزاري سريالهاي دفاع مقدسي درجا ميزنيم
يك نويسندهي سريالهاي دفاع مقدس گفت: در بخشهاي سخت و نرمافزاري آثار مربوط به دفاع مقدس در جا ميزنيم و در حوزههاي متن و اجرا پيشرفتي حاصل نشده است.
عليرضا اسحاقي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا افزود: متوليان اين امر تلاش نكردهاند كه فضاي مناسبي را براي نويسندگان و محققان كارهاي مربوط به دفاع مقدس فراهم كنند تا آنها بتوانند آثار جديدتري خلق كنند و من تفاوت چشمگيري را نسبت به 10 سال گذشته نميبينم.
وي در ادامه گفت: مركز منبع خاصي وجود ندارد كه به نويسندگان براي برداشتن قديمي به جلو كمك كند. شايد اين مراكز وجود داشته باشد. ولي به دليل اطلاعرساني ضعيف، آگاهي از وجود آنها دشوار شده است. علاوه بر آن به تدريج دسترسي به افرادي كه از آن دوران خاطراتي دارند سختتر ميشود.
نويسنده سريال «سرود خاك» افزود: برخي نهادها در گذشته علاقهمند به تخصيص امكاناتي به منظور ساخت فيلمها و سريالهايي دربارهي دفاع مقدس بودهاند تا جوانها وارد اين كار شوند، اكنون اين گونه برخورد نميكنند. چون امروزه همه به دنبال پول هستند و كمتر به مسائل فرهنگي توجه ميكنند و اين شرايط موجب شده است كه بسياري از فيلمسازان قسم بخورند كه ديگر كار جنگي نسازند.
وي در ادامه گفت: بسياري از كارهايي كه قبلا ميشد اكنون به هيچ وجه امكان پذير نيست به عنوان نمونه هنوز شيوهي تيراندازي در آثار مربوط به دفاع مقدس دقيقا همانند 20 سال پيش است بنابراين نه تنها سطح سختافزاري كار توسعه پيدا نكرده است بلكه پس رفت هم داشته است.
اسحاقي با بيان اين كه در بعد نرمافزاري هم اقدام جدي صورت نگرفته است اظهار كرد: زمينهي نوشتن فيلمهاي در ژانر دفاع مقدس كارهاي تحقيقي انجام نشده است و ما در دو بعد در جا ميزنيم چرا كه اغلب نويسندهها انسانهاي جستجوگري نيستند و به طور جدي كار تحقيقاتي نميكند و سوژهها شبيه ايدههاي قبلي است.
نويسنده سريال «بهترين تابستان من»، فقدان فكر بكر را مشكل اصلي فيلمنامههاي دفاع مقدس دانست و تصريح كرد: اين افراد بيشتر كپيكاري ميكنند و به آثار حاشيهاي خودشان نظر دارند بنابران كار نويي ساخته نميشود.
وي با اشاره به دستمزد پايين فيلمنامه نويسان گفت: اين مساله موجب ميشود كه نويسنده پول را بگيرد و از مشاوره و تحقيق استفاده نكند. سازمان نيز بالاخره چند ايراد ميگيرد و خود را قانع ميكنند.
اين نويسنده افزود: الان دچار روزمرهگي شدهايم كه آسيب ميزند. البته اكنون مشكل فيلمنامهنويسي داريم چرا كه در صدا و سيما و وزارت ارشاد، تحقيق جدي گرفته نميشود و اگر چنين اتفاقي بيفتد هزينهي آن به طور اساسي داده ميشود و نه بسترسازي براي آن كردهاند تا يك نويسنده بتواند به مراكز و منابع دست اول رجوع كند.
وي در ادامه گفت: دفاع مقدس به تاريخ پيوسته است و ساخت اثري دربارهي آن به معناي توليد يك كار تاريخي است. از سوي ديگر سن بسياري از نويسندهها به قدري نيست كه فضاهاي زمان جنگ را ديده باشد. بنابراين وجود ماخذ كافي براي نوشتن فيلمنامههايي در اين زمينه ضرورت دارد.
نويسندهي سريال «سرود خاك» دربارهي چگونگي پرداختن به شخصيتهاي برجستهي زمان جنگ اظهار كرد: وقتي در اثري نقطههاي ضعف اين شخصيتها هم نشان داده ميشود، برخي موضع ميگيرند و با اين كار راه را چنان ميبندند كه نميتوان راجع به هيچ يك از شهداي جنگ كاري ساخت چون آنها عقيده دارند كه افراد برجستهي زمان جنگ را بايد افرادي اسطورهاي و بدون ضعف نشان داد در صورتي كه تجربه نشان داده است كه در مديوم سينما نميتوان اين گونه با قضيه برخورد كرد.
اسحاقي در عين حال اظهار كرد: البته اين نگراني نيز وجود دارد كه افرادي كه شخصيتها را براي نگارش انتخاب ميكنند در اين زمينه تحليل جدي به عمل نميآورند و بهانه ميآورند كه اجازه دهيد نقاط ضعف اين شخصيتها را به تصوير بكشيم تا بتوانيم نقاط قوت آنها را برجسته كنيم در صورتي كه اين افراد در كارهاي قبلي خود در نشان دادن جنبههاي مثبت شخصيتهاي داستان ضعف داشتهاند. بنابراين به مسئولان هم بايدحق داد چون نويسندهاي كه تا به حال نتوانسته است يك شخصيت تخيلي را به درستي خلق كند چگونه بايد براي نوشتن اثري دربارهي دفاع مقدس به او كمك كرد.
اين نويسنده با تاكيد بر لزوم در اختيار قرار دادن فرصت به نويسندگان تصريح كرد: در اين شرايط آن ها ميتوانند با آزادي عمل بيشتري به شخصيتهاي تاريخي بنگرند از طرف ديگر نويسندهها نيز بايد به طور جدي تحقيق كنند و توقع نداشته باشند كه دربارهي هر كاري كه مينويسند زود به ن تيجه برسند.
وي با اشاره به دشوارتر شدن جذب مخاطب نسبت به گذشته، اظهار كرد: شرايط اجتماعي كاملا عوض شده است و نوع نگاه مخاطب به دفاع مقدس بر خلاف گذشته تغييرات زيادي كرده است البت مردم همچنان براي ديدن آثار دفاع مقدس اشتياق دارند.
اين نويسنده آثار دفاع مقدس افزود: مردم به ديدن آثار متفاوت علاقه دارند در عين حال به دليل حجم بالاي توليدات تلويزيون توقع مردم از اين رسانه بيشتر شده است.
اين نويسنده در ادامه گفت: اگر كارهاي مربوط به دفاع مقدس جذابيت لازم را نداشته باشد مردم به راحتي به تماشاي شبكههاي ديگر ميپردازند.
اسحاقي در پايان راجع به قالبهاي اثرگذار برنامهسازي در زمينهي دفاع مقدس اظهار كرد: توانايي فرد و درك او از قالب تعيين كننده است. البته قالب داستاني جذابيتهاي خاصي دارد ولي مشكلاتي نيز دارد با اين وجود مردم خيلي راحتتر محتواي يك مستند را ميپردازند چون سند دارد و نوع خاصي از ميل مخاطب را ارضا ميكند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات