/پيشنهاد منتقدان به صداوسيما در سال جديد/ دكتر عالمي: ساخت طنزهاي آگاهانه... تحريك خردورزي مخاطبان... و تشكيل كميته كارشناسان براي مشاوره مديران شبكهها/2/
دكتر عالمي با اشاره به اين قانون فيزيك كه « صورت در خلاء منتشر نميشود»، گفت: هنربراي هنر معنا ندارد. هنر براي مخاطب است. اگر شعري را در اتاق خالي بخوانيم ديگر نامش شعر نيست. اگر نمايشگاه نقاشي برگزار كنيم و كسي به ديدن آن نيايد، در حقيقت شكست خوردهايم.
اين منتقد و استاد دانشگاه در ادامه گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا با تاكيد بر اين كه هر اثر هنري همواره به مخاطب نياز دارد به صداوسيما متذكر شد: بايد خرسندي خاطر مخاطب و روانشناسي تاثير را حتما مدنظر قرار داد. براي نيل به اين هدف بايد كميسيون عالي متشكل خبرهترين كارشناسان از دانشكدههاي گوناگون سينمايي و تلويزيوني تشكيل شود و اين افراد به عنوان مشاور مديران شبكهها، كارنامه تهيهكنندگان را به دقت و بي هيچ تعارفي مورد ارزشيابي قراردهند. از طريق اين آمار(همواره آمار بهترين ابزار تصميمگيري براي مديريت است) ميتوان برنامهسازان موفق را شناسايي كرد و در آينده بودجه و امكانات بيشتر را در اختيارشان گذاشت.
به اعتقاد اين منتقد كارنامه شبكههاي تلويزيوني در سال 84 نسبت به سنوات قبل چند درجه بهتر شده است.
عالمي ابراز اميدواري كرد: كيفيت برنامههاي تلويزيون امسال بهتر از گذشته شود تا بتوانند با تمام شبكههاي خارجي رقابت كنند.
اين كارشناس اظهار كرد: شبكههاي تلويزيوني ايران در حال حاضر ميتوانند با شبكههاي خارجي رقابت كنند. ضعيفترين برنامههايي كه از شبكههاي ما پخش ميشوند، چندين سر و گردن از قويترين برنامههايي كه از شبكههاي خارج از كشور پخش ميشوند، بالاترند و اين قياس به طور كلي غلط است. چرا كه شبكههاي فارسيزبان خارج از كشور كاملا پوچ وتوخالي هستند. اما برنامههاي ما اگر چه گاهي اوقات آغشته به تبليغ مستقيم است، اما در مجموع خردورزي و انديشه را در جامعه رواج ميدهد.
دكتر عالمي ساخت برنامههايي با هدف تحريك خردورزي و انديشه مخاطب در كنار برنامههي سرگرمكننده را ضروري خواند و درعين حال به ايسنا گفت: نميتوان از صبح تا شب حرف جدي زد و كتاب خواند.
آدمها به لحظاتي نياز دارند كه بتوانند به مغز خود استراحت دهند. بنابراين برنامههاي طنز بايد آگاهانه طراحي شوند.
وي يادآور شد: در سال 84 برنامههاي طنز و سريالهاي موفقي داشتيم كه آن قدر ارزش دارند كه ميتوان چند سال بعد آنها را از آرشيو بيرون آورد و مجددا آنها را پخش كرد.
عالمي توليد برنامههاي تلويزيوني كه بتواند جوابگوي سطح وسيعي از سلايق مخاطبان باشد را دشوار خواند و افزود: تا كسي خود دستاندركار برنامهسازي نباشد، نه معناي مديريت شبكه تلويزيون راميتواند از نزديك لمس كند و نه به سختي كارتهيهكننده، كارگردان و فيلمنامهنويس پي ميبرد.
اين مدرس دانشگاه در پايان متذكر شد: آدمهايي كه خيلي كتاب خواندهاند، فيلم ديدند و تحصيلات عاليه دارند، به آساني از ديدن يك برنامه خرسند نميشوند. درست است كه مخاطب شناسي، عنصري بزرگ در توليد برنامههاي تلويزيون محسوب ميشود، اما يادمان باشد حتي در زماني كه برنامه كودك پخش مي شود چه بسا آدمي بزرگسال كه بخش كودكي ذهنش همچنان بيدار است، به تماشاي آن بنشيند، بنابراين نميتوان مخاطبان برنامههاي تلويزيون را به لحاظ سنتي دستهبندي كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.


نظرات