• جمعه / ۱۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8501-02570
  • خبرنگار : 71012

مسعود تكاور: موفقيت پخش فيلم‌هاي خارجي دهن‌كجي به برنامه‌سازي در داخل است سريال‌هاي نوروز بيشتر بار پندگونه شعاري داشت

مسعود تكاور:
موفقيت پخش فيلم‌هاي خارجي دهن‌كجي به برنامه‌سازي در داخل است
سريال‌هاي نوروز بيشتر بار پندگونه شعاري داشت
به اعتقاد مسعود تكاور در نوروز 85 تاثير مثبت فيلم‌هاي خارجي بسيار بيشتر از فيلم‌ها و برنامه‌هاي ايراني بود، چرا كه تلويزيون ايران برنامه‌ريزي خاصي براي ايام نوروز نداشت. اين كارگردان تلويزيون در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، درباره‌ي ارزيابي خود از برنامه‌هاي نوروزي سيما در سال 85، خاطرنشان كرد: تلويزيون امسال با مقوله خاصي چون ادغام ماه صفر و عيد روبه‌رو بود كه رويداد اولين مساله برنامه‌ريزان سازمان بود كه مردم را در چه شرايط روحي - رواني و آيين و رسومي همراه با تفكرات مذهبي ببينند. به اعتقاد مسعود تكاور، تلويزيون در نوروز 85 به برنامه‌ها نگرشي حماسي داشت. وي ادامه داد: در نوروز 85 شاهد سريال‌هايي بوديم كه بار پندگونه بيشتري داشتند. هر چند اين موارد پندگونه بسيار نچسب و شعاري بودند در مورد سريال‌هاي طنز بيشتر صدق مي‌كرد. اما اين اتفاق در خصوص بعضي از سريال‌ها از جمله « وفا» رخ نداد. اين مجموعه تلويزيوني ادغامي از سه ژانر ملودرام، مذهبي و پليسي بود و توانست مخاطب بسياري را جذب كند. كارگردان سريال « قلب» درباره فيلم‌هاي ايراني شبكه‌هاي تلويزيوني در نوروز 85 يادآور شد: اين فيلم‌ها با هدف از پيش تعيين شده و نزديك به موضوع پخش شد. اما آن چه مطرح است نمي‌توان دنبال هويت تلويزيون در آثار سينمايي و خصوصا 35 ميلي‌متري بود. هويت تلويزيون اغلب در قالب برنامه‌سازي است كه شكل مي‌گيرد. آن چه در قالب سينمايي شكل مي‌گيرد و پرورش مي‌يابد، برحسب شانس و اقبال و شرايط روحي - رواني خود فيلم است. مانند فيلم سينمايي « مهمان مامان» كه فيلمي ايراني است و هر زمان كه پخش شود از وجودش طنزي تلخ بيرون مي‌آيد. وي از « فتيله، عيدها تعطيله» به عنوان يكي از برنامه‌هاي موفق شبكه دو سيما ياد كرد و افزود: اين برنامه با درايت خاص از موسيقي‌هاي متنوع و شاد استفاده كرده بود و سادگي آن زيباتر از هر چيز بود. مسعود تكاور درباره‌ي ارزيابي خود از فيلم‌هاي خارجي كه نوروز 85 از تلويزيون پخش شد، گفت: درباره پخش فيلم‌هاي خارجي از تلويزيون دو طرز فكر وجود داشت. برخي مخالف پخش فيلم‌هاي خارجي بودند، اما عوام خيلي موافق بودند. وي تصريح كرد: تلويزيون ايران بايد جايزه بهترين نحوه‌ي سانسور فيلم‌ها را دريافت كند. در ايام نوروز فيلم‌ها را به نحوي سانسور كرده بودند كه در اغلب موارد بي‌آن كه به ماهيت اصلي فيلم لطمه بخورد، قابل پخش باشند. به اعتقاد اين كارگردان، فيلم‌هاي سينمايي نوروز 85 به خوبي و از ژانرهاي مختلف انتخاب شده بودند. وي از نحوه اجراي جشنواره فيلم‌هاي نوروزي شبكه دو سيما به عنوان يكي از عوامل موفقيت اين برنامه ياد كرد. تكاور تصريح كرد: سريال‌هايي كه در اين ايام به روي آنتن رفت متعلق به عيد نبود و در حقيقت تلويزيون در نوروز 85 برنامه توليدي چنداني نداشت لذا نمي‌توانست با فيلم‌هاي خارجي رقابت كند. وي درعين حال گفت: موفقيت پخش فيلم‌هاي خارجي در حقيقت دهن كجي به برنامه‌سازي در داخل است و امتياز قابل قبولي براي تلويزيون محسوب نمي‌شود. مسعود تكاور درباره‌ي درصد بالاي پخش فيلم هاي اكشن در نوروز 85، متذكر شد: نمي‌دانم اين فيلمها با چه مجوزي پخش يا خريداري شده‌اند. اما فيلمهاي اكشن نسبت به كارهاي هنري از قيمت پايين‌تري برخوردارند. بنابراين تلويزيون ايران به چنين كارهايي رويكرد بيشتري نشان مي‌دهد. به گفته‌ي تكاور، نزديكي فيلم‌هاي اكشن به مقوله سرگرمي از ديگر عواملي است كه باعث بالا رفتن حجم فيلم‌هاي اكشن در تلويزيون شده است. كارگردان سريال «‌داوطلب» در پايان اظهار كرد: تفكر بومي و ايراني در اغلب مردم ما باعث شده كه ارزش‌هايمان رادر كارهاي وطني پيدا كنيم و نگاه به ارزش هاي جهاني براي بيننده ايراني سخت‌تر است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha