• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8502-12644
  • منبع : مطبوعات

گفت‌وگو با نويسنده و كارگردان«پاي پياده»/‌2 اصغر توسلي: لزومي به تكرار خود نمي‌بينم آرش قادري: بعضي آدم‌هاي اين سريال برايم غافلگير كننده بودند

گفت‌وگو با نويسنده و كارگردان«پاي پياده»/‌2
اصغر توسلي: لزومي به تكرار خود نمي‌بينم
آرش قادري: بعضي آدم‌هاي اين سريال برايم غافلگير كننده بودند

در ادامه‌ي گفت‌وگو با سازندگان سريال « پاي پياده»، اصغر توسلي ـ كارگردان ـ گفت: در اين سريال در مورد هر مشكلي كه در جامعه ديده مي‌شود، حرف زده شده است.

وي ادامه داد: به اين منظور گروه سازنده‌ همراه با بازيگران نوجوان سريال به مكان‌هاي بسياري از جمله قاليشويي، شيريني فروشي، كانون اصلاح و تربيت رفته‌اند تا با مشكلات بچه‌هاي هم سن و سال آن‌ها از نزديك آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، اين كارگردان در پاسخ به اين پرسش كه آيا تازه كار بودن دو قهرمان سريال پيشبرد قصه را دچار مشكل نكرد، اظهار كرد: اين مسائل ملاك نيست. چرا كه بازيگران تازه كاري بودند كه در كار اول درخشيدند. ضمن اين كه قرار بر اين بود تا دو قهرمان قصه ما شهرستاني باشند بنابراين بايد لهجه مي‌داشتند. بين بازيگرها كساني را با اين خصوصيات پيدا نكرديم، پس در اصفهان اين دو را انتخاب كرديم.

وي ادامه داد: درست است كه تازه بازيگرها انرژي و وقت زيادي مي‌گيرند، اما كار كردن با اين بچه‌ها هم دوست داشتني‌تر است. بازيگران تازه كار هنوز شكل نگرفته‌اند تا لازم باشد آن‌ها را عوض كنيد. آن‌ها آن چه را كارگردان مي‌گويد راحت‌ترمي‌گيرند.

به اعتقاد اصغر توسلي، بازيگر بايد در لحظه بازي كند و همان بازي اول را بايد استفاده كرد. نبايد نماها را تكرار كرد. البته گاهي بايد بار فضا توسط كارگردان ايجاد شود.

آرش قادري ـ نويسنده ـ درباره‌ي نحوه‌ي گزينش موضوعات در سريال« پاي پياده»، اظهار كرد: سعي كرديم به موضوعاتي بپردازيم كه در عين حال كه عام‌تر هستند و مردم بيشتر با آن‌ها ارتباط دارند، وجوه خاص آن‌ها در نظر گرفته شوند. براين اساس يك سري تحقيق كرديم و پرونده خوانديم . قصه بيشتربا استناد به واقعيت‌هاي جامعه نوشته شد و باز هم مي‌گويم كه يكي از تكرار ناشدني‌ترين تجربه‌هاي من در نوشتن بود.

توسلي ـ كارگردان ـ با اشاره به اين كه طرح اوليه‌ي «پاي پياده » توسط تهيه‌كننده عنوان شده است، ادامه داد: نظر ايشان بر آن بود كه مجموعه‌اي ساخته شود كه بتواند يكسري از مشكلات، مسايل و دردها را مطرح كند. دقيقا يادم هست كه ايشان گفتند اگر پاي پياده بتواند حتي 15 درصد از مخاطبان خود را به فكر وا دارد، من علاقمندم همان اتفاق بيفتد.

به گزارش ايسنا، قادري نيز درباره‌ي شخصيت‌هاي مجموعه‌ي تلويزيوني «پاي پياده» خاطرنشان كرد: ما با قهرمانان قصه در دل خانه و زندگي آدم‌هاي مجموعه مي‌رفتيم. هيچ كدام از آدم‌هاي ما گذري نبودند و حضور هر كدام دليلي براي پرداختن به آن‌ها بود.

توسلي نيز در اين باره گفت: ما از كنار تمام اين شخصيت‌ها با دوربين مي‌گذشتيم و به قصه آن‌ها مي‌رسيديم. كسي كه مي‌دود و بعدي كه او را تعقيب مي‌كند. اين‌ها آدم‌هاي قصه ما هستند و قرار است همه را بگيرند ودرگير شوند و قصه تمام شود .بااين‌ها مي‌دويم با پليسي كه كنار خيابان ايستاده، كنار آدمي كه مسافركشي مي‌كند يا مسافري كه سوار مي‌شود. همه‌ي اينها مسايل اجتماعي هستند. به هر كسي كه رسيديم مكث كرديم ببنيم چه مي‌كند؟ حرف‌ها و قصه‌هايش را گفتيم. جمع اتفاقات قصه‌ي ما در لوكيشن كانون اصلاح و تربيت پيرامون شخصيت اصلي 20 دقيقه بود و 80 دقيقه بقيه را به ساير بچه‌هاي كانون پرداختيم . ما حاشيه‌ها را زياد ديديم از لحظه ورود اين دو جوان به راه‌آهن به مشكلات و مسايل جوانان پرداختيم.

به گزارش ايسنا، اصغر توسلي ـ كارگردان پاي پياده ـ وظيفه و رسالت رسانه طرح موضوع و نه درمان آن دانست و افزود: ما طرح قصه كرديم و تلاش كرديم كه معضلات را ببينيم و يا طوري نشان دهم كه همه ببينند. سريال ما مخاطب خاص خودش را دارد، البته ما راه ديگري هم داشتيم و مي‌توانستيم سريالي بسازم كه همه آدم‌ها آن را ببينند و به اين موضوعات هم نمي‌پرداختيم. اما من چنين تواني ندارم.

قادري نيز گفت: مي‌توانستيم خيلي كمتر از اين به موضوعات بپردازيم. اما انتخاب كرديم كه به اين تعداد موضوعات بپردازيم؛ چون هر چه پيش مي‌رفتيم موضوعات بيشتري پيدا مي‌كرديم كه شخصيت‌هاي ما مي‌توانستند از كنار آن‌ها عبور كنند.

اين نويسنده در بخشي ديگري از اين گفت‌وگو به مقايسه‌ي متن «پاي پياده» با ساير مجموعه‌هاي تلويزيوني پرداخت و افزود: در مبحث نوشتاري اين سريال، ابتدا يك سري قصه ريزريز را جداگانه درآورديم و آنها را در دل قصه جا داديم؛ در صورتي كه در سريال‌هاي ديگر برعكس است و اين درام است كه موضوعات راانتخاب مي‌كند. پس شخصيت آن موضوع را پيدا كرده و موضوع ما بر اساس آن‌ها انتخاب مي‌شود. ما تجربه داشتيم پس فكر كرديم كه داريم به خودمان گل مي‌زنيم و اين امكان رامي‌دهم كه ديگران از ما بپرسند براي چه آن قدر شخصيت و موضوع و لوكيشن!

وي تاكيد كرد: اگر70 سال ديگر با همين هدف جمع شويم همان تعداد آدم‌ها را خواهيم داشت و تا آخر قصه هم داستان به جايي كه درام‌هاي معمول مي‌رود نمي‌رود؛ نخواستيم درام پاسخگو يا درام معمول عاشقانه بنويسيم.

توسلي نيز با بيان اين كه لزومي به تكرار خود نمي‌بيند، تصريح كرد: در حال حاضر همه نوع كاري پخش مي‌شود و بيننده‌ها درانتخاب خود آزاد هستند. بنابراين لزومي ندارد من بيايم 5 تا بچه را با همان شكل ومشكلات قبلي انتخاب كنم. تلاش كرديم كه پاي پياده به روزگار جواني نزديك نشود.

وي به شبكه تهران كه اين سريال از آن پخش مي شود اشاره كرد و گفت : مخاطبان پاي پياده خاص هستند همچنان كه قرار بود شبكه آن هم خاص باشد. ولي آلان در چند استان به طور همزمان پخش مي‌شود.

به گزارش ايسنا، آرش قادري همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي خلق شخصيت‌هاي خاكستري و شخصيت سياه شهناز، گفت: ما درامي داريم با 140 آدم؛ اجازه بدهيد كه يكي از آن‌ها هم سياه باشد. براي موتور 140 يك ترمز مي‌خواستم كه درام را از جستجو بيندازد و اين فاكتور شهناز بود. وقتي شخصيتي آن قدر بعد منفي بودنش نمايان باشد؛ يعني من نويسنده كارم را خوب انجام داده‌ام.

وي در عين حال تصريح كرد: بعضي آدم‌ها در سريال برايم غافلگير كننده بودند. مثل شهناز كه بدتر از آن چه نوشته بودم به تصوير كشيده شد والبته اسفنديار را بهتر از آن چه نوشته بودم، ديدم.

اين نويسنده معتقد است: هر چه شخصيت منفي قوي‌تر مي‌شود درام نيروي بيشتري مي‌خواهد كه خنثي شود.

به گزارش ايسنا، در پايان اين نشست نيز اصغر توسلي از ادامه روند پرداختن به موضوعات اجتماعي در كارهايش به گونه‌اي جديد خبر داد و گفت :موضوعات مردم و قصه‌هاي آن‌ها دل مشغولي من است و در اين نوع كار توفيق بيشتر داشته‌ام.

گفتني است اين كارگردان براي ماه رمضان آينده، ساخت سريالي با عنوان «‌در همين حوالي» را آغاز مي‌كند كه آرش قادري تا كنون 6 قسمت آن را نوشته‌است .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha