• شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۹:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8612-13859
  • خبرنگار : 71021

آغاز طرح امداد خودروي كشور؛ رحيم مشايي: تا سال 90 در هر 25كيلومتر سرويس بهداشتي احداث مي‌شود خدمات امدادي در بسياري از مسيرها و شهرها وجود ندارد

رييس سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري گفت: تا پيش از سال 1390 در هر 25 كيلومتر، سرويس بهداشتي احداث مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسفنديار رحيم مشايي در آيين گشايش طرح امدادگران خودروي كشور براي تعطيلات نوروزي، امروز بعد ازظهر(25 اسفند ماه) در تالار اجتماعات سبز پارك پرديسان، خاطرنشان كرد: توسعه سفر در كشور به عنوان ضرورت تمام عيار براي نظام جمهوري اسلامي و سياست‌ قطعي برگشت‌ناپذير به برنامه‌ريزي همه‌جانبه احتياج دارد.

وي افزود: توسعه گردشگري در ابعاد ملي و در مقياس سفرهاي درون ‌كشوري، گردشگري جهاني به مفهوم ورود گردشگر از كشورهاي ديگر و توسعه گردش‌هاي خارجي براي ايراني‌ها از اهميت بسياري برخوردار است و براي تحقق و توفيق اين اهداف به برنامه‌ريزي همه‌جانبه نياز داريم.

او با اشاره به ارايه خدمات امدادي در مسيرها و مقصدهاي گردشگري كشور، اظهار كرد: به موازات توسعه سفر نياز به ارايه خدمات خودرويي در مقاصد و مسيرهاي گردشگري امري ضروري و نقش امداد خودرو مهم و چندجانبه است.

به گفته‌ي او، نظام امداد خودرو براي گردشگران امنيت خاطر پديد مي‌آورد. مسافر وقتي امكانات حمايتي را در مسير سفر مشاهده مي‌كند، به طور طبيعي احساس آرامش به دست مي‌آورد.

مشايي گفت: اگر در سفر، خودرويي با نقص مواجه شود، اين مساله تأخير در سفر را موجب مي‌شود كه ناقض هدف و انگيزه سفر است و به جاي دستيابي به توفيق و نتايج سفر مخدوش‌شدن و خسارت‌هاي ناشي از آن را برجاي مي‌گذارد.

معاون رييس‌جمهور افزود: نقص خودرو و حمايت‌نكردن از مسافر در چنين شرايطي از انگيزه‌هاي سفر كم مي‌كند. غناي سفر را كاهش و هزينه‌ها را افزايش مي‌دهد كه گاه اين هزينه‌ها حساب‌نشده است و امكان دارد با گران‌شدن سفر، انگيزه براي آن نيز كم‌تر شود.

وي بيان كرد: احتمال اين افزايش هزينه، انگيزه منفي در برابر انگيزه سفر، ايجاد مي‌كند. بنابراين امداد مهم است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري امنيت سفر را موضوع ديگري در امداد خودرو دانست و اظهار كرد: وسايل نقليه در سفر، مخاطره‌آميز مي‌توانند باشند. بنابراين پاسخ به نيازها در مسير سفر بايد به سرعت انجام شود. بايد امكانات گسترده فراهم شود تا پس از مشاهده‌ي نقص فني، راننده امكان مراجعه به مراكز خدماتي را داشته باشد و اين خدمات را به سادگي دريافت كند، نه اين‌كه 100 كيلومتر به مسير ادامه دهد؛ اما امكاناتي وجود نداشته باشد. چون در حال حاضر اين خدمات امدادي در بسياري از مسيرها و شهرها وجود ندارد.

وي تأكيد كرد: كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني بايد طرح امكان خدمات امدادي به صورت استاندارد را در تمام شهرها، در دستور كار خود قرار دهد.

مشايي گفت: مسافر نبايد به امداد خودرو، هزينه‌اي اضافه بر استاندارد مراكز خدماتي ديگر پرداخت كند. بايد به‌گونه‌اي در اين طرح عمل شود كه وسايل حمل و نقل در گردشگري به بالاترين ميزان استاندارد دست يابند و نبايد از نقص فني در خودرو استفاده شود. بلكه بايد كيفيت خودروسازي و استانداردها افزايش يابد كه اين موضوع از طريق وزارت صنايع و معادن و شركت‌هاي خودروسازي پيگيري مي‌شود.

او معتقد است: سفرها بايد صنعتي، حرفه‌يي، تخصصي و با استفاده از وسايل نقليه عمومي باشد. چون در اين صورت از حجم وسايل نقليه در جاده‌ها كاسته و آرامش بيشتري به خانواده‌ها منتقل مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري افزود: منطقي نيست فردي براي يك سفر در دوهزار كيلومتر مسير، سه روز وقت صرف كند. چون شغل رانندگي با گردشگري متفاوت است. راننده‌اي كه دوهزار كيلومتر سفر مي‌كند گردشگر نيست.

وي با اشاره به انواع ناوگان حمل و نقل در كشور، اظهار كرد: بايد در كنار مسيرهاي موجود، مسير دوچرخه و موتورسيكلت‌سواري براي گردشگران طراحي شود تا همه امكانات براي سفر همگان فراهم باشد.

مشايي، توسعه سفر را اولويت اول اين سازمان در سال آينده ذكركرد و افزود: سال آينده با اولويت سفرهاي ملي و توسعه گردشگري ورودي برنامه‌ريزي شده است كه پس از اين مرحله، براي سفرهاي استاندارد و نظارت‌شده ايراني‌ها به ديگر نقاط دنيا، برنامه‌ريزي مي‌شود كه اين سفرها از ضروريات زندگي مردم يك كشور پيشتاز است.

وي با يادآوري اين نكته كه سال آينده معاونت گردشگري مسوول است، سطح اشغال هتل‌ها را به 75 درصد برساند، به مزاح گفت: عدد موردنظر ما بالاتر از 75 درصد بود، اما به معاون گردشگري تخفيف داده و رقم پايين‌ترين اعلام شد. چون از آن‌جاكه در كشور تجربه استاندارد در سفر تاكنون وجود نداشته و براي آن برنامه‌ريزي نشده است، اين درصد اشغال هتل، رقم خوبي محسوب مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه به استانداردسازي مجتمع‌هاي بين‌راهي و مراكز اقامتي در سال آينده اشاره كرد و افزود: سعي مي‌شود تا پيش از سال 1390 در كم‌تر از 25 كيلومتر در جاده‌ها، سرويس بهداشتي ايجاد شود.

او ادامه داد: در استانداردسازي خدمات، كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني مسوول اجرا است كه بايد زمينه مشاركت بخش خصوصي را فراهم كند و به نيابت معاونت گردشگري از طريق بخش خصوصي براي سفر اقدام مي‌كند كه البته اين كانون سفرها را اجرا نمي‌كند، بلكه با حضور بخش خصوصي اين اقدامات را انجام مي‌دهد.

مشايي اظهار كرد: در سال 87 با طراحي چندهزار بسته سفر براي تمام مناطق كشور به وسيله بخش خصوصي، انقلاب و انفجاري بزرگ پديد مي‌آيد. هيچ نقطه‌اي بر نقطه‌ي ديگر برتري ندارد، بايد سفر در اين بسته‌ها ارزان‌سازي شود.

وي ادامه داد: به سفرهاي نوروزي اعتماد داريم و حتا توصيه مي‌شود؛ اما تعطيلات نوروزي براي گردشگري كافي نيست. در ايران بايد دست‌كم همه‌روزه چندصد مسير سفر براي گزينش وجود داشته باشد كه اين موضوع طراحي شده است. با اين اوصاف گردشگري در ايران، كاملا حرفه‌اي انجام مي‌شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري افزود: بسته‌هاي سفر ايران براي گردشگران خارجي، اقتصادي و متنوع نيست. بايد در بازار جهاني اين بسته‌ها متنوع، جاذب و ارزان باشد كه ضعف گردشگري ايران نبود اين بسته‌هاي متنوع و ارزان است.

مشايي در پايان بيان كرد: براي سال آينده طرح جامع امدادخودرو بايد برنامه‌ريزي و اجرا شود.

به گزارش ايسنا، سيدمحمد رضا تقي‌زاده -مديرعامل كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني- در اين مراسم، با يادآوري تاريخچه اين كانون، به محورهاي فعاليتي پس از پيوستن به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و افزود: استانداردسازي، كنترل كيفيت، ساماندهي و سازمان‌دهي حمل و نقل گردشگري، امنيت سفر، تبيلغات و اطلاع‌رساني، نظام استقبال از گردشگران، از جمله اين محورها است.

وي اظهار كرد: با توجه به ارتباط كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني با 146 كشور، فرصتي است تا گردشگري داخلي، ورودي وخروجي از اين طريق، ساماندهي شود و در شبكه بين‌المللي حمل و نقل قرار بگيريم.

تقي‌زاده با اشاره به ارتباط شركت‌هاي خودروسازي خارجي براي امكان ورود خودروهاي ويژه گردشگري به كشور، گفت: تلاش شده است، به شبكه ترابري جهاني متصل شويم و از امكانات اجاره خودروهاي خانوادگي استفاده كنيم. سعي مي‌شود، مشكلات گمركي رفع شود تا گردشگران خارجي با خودورهاي شخصي خود به‌راحتي به كشور وارد شوند.

تقي‌زاده به استقرار امدادهاي خودرو در تمام محورهاي كشور به صورت سيار و ثابت اشاره كرد و افزود: اين امكانات در محورهاي مواصلاتي مانند تهران، قزوين، گيلان، آذربايجان شرقي و غربي، لرستان، اصفهان، يزد، كرمان، مازندران ايجاد مي شود.

در پايان اين مراسم، مانور نمادين امداد خودروي نوروزي از پارك پرديسان، محل برگزاري اين نشست آغاز شد كه تا ميدان آزادي ادامه داشت كه از اين نقطه، امدادهاي خودرو در مسيرهاي تعيين‌شده مستقر مي‌شود.

به گزارش ايسنا، رحيم مشايي در حاشيه ي مراسم آغاز طرح امدادگران خودرو و در جمع خبرنگاران گفت: به مناسبت آغاز سال 1387، با اجراي مراسم قرعه كشي هزينه‌ي 87 تن از متولدين فرودين ماه سفر به همراه پنج نفر از اعضاي خانواده ي آن ها از طرف سازمان پرداخت مي‌شود كه تعيين زمان و مقصد سفر نيز به انتخاب خود افراد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha